آنفولانزا و سرماخوردگی

آنفولانزا و سرماخوردگی تا چند روز قابل انتقال است؟

آنفولانزا و سرماخوردگی دو بیماری ویروسی و واگیردار هستند که هر سال افراد زیادی را مبتلا می‌کنند. اما آنفولانزا و سرماخوردگی تا چند روز قابل انتقال است؟

ویروس‌ها علت رایج ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی هستند و مدت زمان انتقال بیماری توسط افراد، متفاوت است. هر دوی این بیماری‌ها مسری بوده و دانستن زمان انتقال ویروس می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیماری تنفسی کمک کند. در این مقاله به بررسی اینکه تا چه زمانی آنفولانزا و سرماخوردگی قابل انتقال هستند، خواهیم پرداخت.

سرماخوردگی تا چند روز قابل انتقال است؟

آنفولانزا و سرماخوردگی

افراد، سرماخوردگی را بیشتر از طریق عطسه، سرفه و لمس سطح آلوده انتقال می‌دهند. این نشان می‌دهد که انتقال ویروس پس از آشکار شدن علائم افراد صورت می‌گیرد، اگرچه ممکن است آن‌ها پس از شروع علائم هم مسری باشند. با شروع علائم سرماخوردگی، خطر شیوع بیماری کاهش پیدا می‌کند، اما خطر انتقال بیماری هنوز وجود دارد. سرماخوردگی معمولا 10 روز طول می‌کشد و در طی این زمان احتمال انتقال بیماری وجود دارد. سرماخوردگی فصلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی در انسان است. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سالانه میلیون‌ها نفر در ایالات متحده آمریکا دچار سرماخوردگی می‌شوند. تعداد زیادی از گونه‌های ویروسی مختلف همانند راینو ویروس‌ها، آدنو ویروس‌ها و کرونا ویروس‌ها باعث ایجاد علائم سرماخوردگی خواهند شد. این ویروس‌ها به طور مداوم تکامل می‌یابند تا با محیط خود سازگار شده و در سیستم ایمنی بدن انسان زنده بمانند. به همین دلیل در حال حاضر هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

آنفولانزا تا چند روز قابل انتقال است؟

مدت زمان ماندگاری علائم آنفولانزا بستگی به فرد دارد، اما معمولا تا 10 روز ادامه دارد. انتقال بیماری معمولا یک روز پیش از شروع علائم شروع شده و تا هفت روز پس از آن هم ادامه دارد. ویروس آنفولانزا یک ویروس تنفسی بسیار مسری بوده که می‌تواند هر فردی با هر سنی را درگیر خود کند. بد نیست بدانید که شدت عفونت آنفولانزا به فرد بستگی دارد. شدت علائم از خفیف تا شدید متغیر بوده و در برخی گروه‌های سنی همانند افراد مسن، خطرناک‌تر خواهد بود. بهتر است بدانید که ویروس‌ها از طریق مختلف همانند سرفه و عطسه در محیط پخش می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت میان آنفولانزا و سرماخوردگی، علائم آن‌هاست. علائم آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی بوده و بر کل بدن تاثیر می‌گذارد، اما سرماخوردگی به طور معمول تنها باعث ایجاد علائم در مجاری تنفسی خواهد شد. جالب است بدانید که ویروس‌های آنفولانزا همانند سایر ویروس‌ها به طور مداوم در حال تکامل و تغییر هستند، بنابراین به ندرت ممکن است بدن دو بار با یک نوع ویروس مواجه شود.

روش‌های جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا و سرماخوردگی

مهم‌ترین عامل در کاهش شیوع عفونت‌های ویروسی، ایجاد عادات سالم در فصل سرما و آنفولانزا است. نوشیدن آب فراوان، داشتن رژیم غذایی سالم و استراحت کردن برخی از عادات سالم و توصیه‌های مهم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها محسوب می‌شود. این روش‌های ساده می‌توانند به کاهش علائم کمک کرده و در صورت بروز بیماری، تشدید نشوند. زمانی که علائم بروز کنند، چند راه برای جلوگیری از ابتلای آن به دیگران وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

گرفتن بینی و دهان به هنگام سرفه یا عطسه: افراد باید به هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با یک دستمال یا قسمت داخلی آرنج خود بپوشانند، زیرا ویروس‌های خارج شده به هنگام سرفه یا عطسه ممکن است خطر شیوع سرماخوردگی یا آنفولانزا را افزایش دهند.

انداختن دستمال پس از هر بار استفاده: در صورت امکان، بلافاصله بعد از استفاده دستمال، آن را دور بیندازید، زیرا هر بار استفاده از دستمال جدید موجب کاهش تماس با ویروس می‌شود.

شستشوی مکرر دست‌ها: یکی از راه‌های ساده، اما در عین حال مهم برای جلوگیری از شیوع ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا، شستشوی مکرر دست‌ها با آب گرم و صابون است. افراد مبتلا باید سعی کنند تا حد امکان از تماس مستقیم با افراد دیگر یا وسایل عمومی همانند تلفن و دستگیره درب خودداری کنند.

در صورتی که کنترل علائم دشوار شود، افراد ممکن است در خانه استراحت کرده و از فعالیت‌های اجتماعی خودداری کنند. انجام این کار در جلوگیری از شیوع بیماری و همچنین مراقبت از بهداشت شخصی موثر است.

علائم سرماخوردگی

زمانی که ویروس‌ها بدن را آلوده می‌کنند، تعداد آن‌ها به سرعت افزایش یافته و علائم ظاهر خواهند شد. علائم سرماخوردگی معمولا خفیف بوده و بدون درمان برطرف می‌شوند، اما می‌توانند آزار‌دهنده باشند. در ادامه به علائم سرماخوردگی اشاره خواهیم کرد:

  • گلو درد
  • گرفتگی بینی و سینوس‌ها
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • گرفتگی صدا
  • سرفه

سرماخوردگی خطر ابتلا به شرایطی همانند ذات‌الریه و عفونت گوش را هم افزایش می‌دهد، اما این اتفاق برای تعداد کمی از افراد رخ خواهد داد.

علائم آنفولانزا

علائم آنفولانزا شبیه به سرماخوردگی بوده، اما معمولا شدیدتر است. علائم بیماری آنفولانزا به طور معمول شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تب
  • لرز
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • درد بدن و عضلات
  • سر درد
  • خستگی، که ممکن است پس از بهبود تمام علائم هم باقی بماند

روش‌های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

آنفولانزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفولانزا باعث ایجاد علائمی شده که می‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند. در بیشتر موارد، عفونت‌های ویروسی روند درمانی خود را تقریبا سریع و بدون هیچ گونه درمانی انجام می‌دهند. با این حال، بسیاری افراد پس از درمان علائم این بیماری‌ها، بهبود پیدا می‌کنند. طیف گسترده‌ای از داروها هم وجود دارند که به درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند. در برخی از افراد مبتلا به آنفولانزا، پزشک ممکن است داروهای ضدویروسی تجویز کند. برخی افراد هم ممکن است برای پیشگیری از آنفولانزا، واکسن آن را دریافت کنند، اما تاثیر واکسن بر روی ویروس‌هایی که به طور مداوم در حال تغییر هستند، دشوار است. با این حال، بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، اگر واکسن برای نوع خاصی از ویروس‌ها که در حال شیوع هستند، مناسب باشد، خطر ابتلا به آنفولانزا به میزان 40 تا 60 درصد کاهش خواهد یافت. بسیاری عوامل دیگر هم می‌توانند اثر واکسن آنفولانزا را محدود کنند، اما CDC توصیه می‌کند که واکسن بهترین روش برای جلوگیری از آنفولانزا است. برخی معتقدند که واکسن آنفولانزا می‌تواند باعث بروز بیماری آنفولانزا شود، در صورتی که این مسئله کاملا غلط است. بعضی افراد ممکن است یک یا دو روز پس از دریافت واکسن آنفولانزا، علائمی همانند درد و قرمزی در محل تزریق واکسن را تجربه کنند، اما این علائم پس از گذشت یک یا دو روز برطرف خواهند شد. از آنجا که واکسن آنفولانزا حدودا 2 هفته پس از دریافت، اثر خواهد کرد، برخی ممکن است در طول این دو هفته دچار آنفولانزا شوند. در بیشتر موارد، درمان علائم ویروسی و داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیماری کمک کند.