هشدار دانشمندان از همه‌گیر شدن کروناویروس چین در جهان!

هشدار دانشمندان از همه‌گیر شدن کروناویروس چین در جهان!

کروناویروس چین از ماه دسامبر گذشته در این کشور پخش شد و از آن زمان تاکنون صدها نفر به خاطر این ویروس دستگاه تنفسی جان خود را از دست داده‌اند. در همین رابطه دانشمندان به تازگی از شیوع ویروس کرونا در بین قاره‌های جهان هشدار داده‌اند.

مدتی پیش یک ویروس دستگاه تنفسی از خانواده ویروس‌های کرونا در چین شایع شد و تا به امروز چندین هزار نفر مبتلا به بیماری این ویروس شده‌اند. اخیرا هم دانشمندان و متخصصان بیماری‌های واگیردار اعلام کرده‌اند که در آینده نزدیک کروناویروس چین به حالت پاندمی (Pandemic) یا همان همه‌گیری جهانی می‌رسد و در بین قاره‌های جهان شایع می‌شود.

شیوع گسترده کروناویروس چین

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) خطر این ویروس کرونا که با نام “2019-nCoV” هم شناخته می‌شود را در وضعیتی اضطراری برای سلامت جهانی اعلام کرد و رسیدن بیماری جدید چینی به حالت پاندمی نگرانی‌ها را در این رابطه بیشتر می‌کند.

یکشنبه گذشته آنتونی فاسی (Anthony Fauci)، رئیس موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که کروناویروس چین به شدت قابل‌انتقال است و مطمئنا به حالت همه‌گیر در قاره‌های مختلف جهان می‌رسد. فاسی می‌گوید که در صورت وجود شرایط زیر یک بیماری به حالت پاندمی می‌رسد:

  • شیوع بیماری در سطح جهانی
  • آلوده شدن کشورها و قاره‌های مختلف جهان و ابتلای جمعیت زیادی از مردم
  • جدید بودن بیماری مورد نظر نسبت به بیماری‌های پیشین و مصون نبودن انسان‌ها در مقابله بیماری
  • توانایی بیماری در آلوده کردن تعداد زیادی از افراد در مساحت‌های بزرگ و انتقال ساده بیماری در بین افراد

از طرف دیگر بیشتر افراد با کلمه «اپیدمی» که برای توصیف بیماری‌های واگیردار استفاده می‌شود، آشنا هستند و جالب است بدانیم که اپیدمی شدن یک ویروس یا بیماری تنها به شیوع گسترده آن در سطحی کوچک‌تر و به‌ صورت منطقه‌ای و محلی اشاره دارد. به همین دلیل است که ویروس کرونا چین تا به حال در حالت اپیدمی دسته‌بندی شده است.

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) اپیدمی شدن را حالتی تعریف می‌کند که یک بیماری بیش از حد انتظار در منطقه یا جامعه‌ای شایع شود و موارد ابتلای بیماری به صورت غیرمنتظره و سریع چند برابر شوند. رئیس سابق CDC، توماس فریدن (Thomas Frieden) می‌گوید که جلوگیری از شیوع بیماری جدید چینی شدیدا سخت است و به همین دلیل بیماری مورد نظر همانند آنفولانزا گسترش می‌یابد و هنوز کسی نمی‌داند که این گسترش در چه حدی خواهد بود و چند نفر قربانی کروناویروس چین خواهند شد.

از زمان گزارش اولین مورد ابتلا به 2019-nCoV در شهر ووهان چین در ماه دسامبر، تاکنون بیش 17 هزار نفر در بیست و چهار کشور دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند و آمار تلفات بیماری هم بر اساس یکی از تازه‌ترین آمارها، 362 نفر است. تمامی موارد مرگ بیماران به غیر یک نفر در کشور چین رخ‌ داده‌اند و روز شنبه گزارش شد که اولین مورد مرگ شخصی در اثر ابتلا به کروناویروس ووهان در خارج از چین، مربوط به کشور فیلیپین است.