واکسن بیماری کرونا بالاخره ساخته شد اما استفاده از آن هنوز ممکن نیست!

واکسن بیماری کرونا بالاخره ساخته شد اما استفاده از آن هنوز ممکن نیست!

واکسن بیماری کرونا یا همان COVID-19 توسط یک کمپانی بیوتکنولوژی آمریکایی به نام مدرنا (Moderna) ساخته شده، اما این‌طور که به نظر می‌رسد، باید قبل از استفاده عمومی از این واکسن کمی صبر کنیم.

واکسن بیماری کرونا که از اواخر دسامبر گذشته در کشور چین شایع شد و تاکنون جان بیش از 2 هزار بیمار را گرفته است، توسط یک کمپانی آمریکایی به نام مدرنا (Moderna) ساخته شده و نمونه‌هایی از آن برای آزمایش در اختیار کارشناسان و دانشمندان موسسه ملی سلامت ایالات متحده قرار گرفته است. در بررسی این موضوع با گجت نیوز همراه باشید.

واکسن بیماری کرونا

مدرنا یک کمپانی بیوتکنولوژی بوده که اخیرا خبر خوشحال کننده ساخت واکسن کروناویروس COVID-19 را منتشر کرده و گفته شده که چند نمونه از داروی مورد نظر به سازمان ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی آمریکا (NIAID) ارسال شده است.

واکسن مورد نظر که با همکاری مدرنا و NIAID ساخته شده، “mRNA-1273” نام دارد؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده، این دارو یک شکل تثبیت شده از پروتئین اس را که برای پروسه آلوده سازی ویروس کرونا لازم است، هدف قرار می‌دهد. در ساخت واکسن دو کروناویروس دیگر به نام‌های سارس (SARS) و مرس (MERS) هم از چنین روشی استفاده شده بود.

ویروس‌های خانواده کرونا به ویروس سرماخوردگی شباهت دارند و در اکثر مواقع بازیابی سلامتی پس از ابتلا به آن‌ها کار سختی نیست. البته در برخی موارد مثل شیوع سارس در دو دهه پیش که از چین شروع شد، بیماری ایجاد شده با ویروس‌های مورد نظر شدید و بسیار خطرناک می‌شود.

ویروس کرونا جدید در اوایل ژانویه به صورت رسمی مورد توجه قرار گرفت، موارد ابتلا به آن از دسامبر سال گذشته ثبت شده بودند. بیماری به وجود آمده توسط این ویروس به شکل‌های مختلفی در بدن فرد آلوده ظاهر می‌شود و گاهی اوقات فرد نشانه‌های خفیفی دارد و ظرف دو هفته سلامت خود را بازمی‌یابد. در برخی موارد علائم بیماری کرونا شدیدتر می‌شوند و حتی برخی مبتلایان جان خود را از این طریق از دست می‌دهند.

واکسن بیماری کرونا بالاخره ساخته شد اما استفاده از آن هنوز ممکن نیست!

تلاش‌های صورت گرفته برای قرنطینه کردن مبتلایان تا حدودی نتیجه داده، اما با این حال در کشورهایی مثل کره جنوبی، ایران و ایتالیا شمار زیادی به این بیماری مبتلا شده‌اند. واکسن بیماری کرونا هنوز برای استفاده عموم آماده نیست، اما محققان سخت در تلاش‌اند تا درمان کروناویروس جدید را به مبتلایان ارائه دهند.

مدرنا واکسن ویروس کرونا را دوشنبه گذشته برای سازمان ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی آمریکا ارسال کرد و استفاده از این دارو برای افراد عادی هنوز امکان‌پذیر نیست. گفته شده که اولین نمونه‌های واکسن متعلق به ائتلاف نوآوری آمادگی برای مقابله با اپیدمی‌ها (CEPI) بوده و هنوز معلوم نیست که فاز اول آزمایش دارو بر روی انسان‌ها کی شروع خواهد شد و تا چه مدت ادامه خواهد داشت.