قیمت خودرو

آیا روند افزایشی قیمت خودرو در بازار ایران متوقف می‌شود؟

طی روزهای گذشته قیمت خودرو در بازار ایران به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و تفاوت آن با قیمت کارخانه محصولات خودروسازان دو چندان شده است. اما چه زمانی این نابسامانی بازار برطرف می‌شود؟

در روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار ایران به بیشترین مقدار خود طی یک سال اخیر رسیده و با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال 98 شاهد افزایش شکاف میان قیمت بازار و قیمت کارخانه خودروهای داخلی هستیم. اما چه زمانی این افزایش قیمت‌ها متوقف خواهد شد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

جزئیات افزایش قیمت خودرو 

طی روزهای گذشته قیمت خودرو سمند ال ایکس در بازار به 100 میلیون رسید و این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای آن 70 میلیون تومان است. همچنین در آگهی‌های فروش خودرو قیمت بازار پراید 111 در حالی حدود 70 میلیون تومان تعیین شد که قیمت کارخانه آن حدود 40 میلیون تومان است. همچنین قیمت پژو پارس دوگانه سوز در بازار 150 میلیون تومان تعیین شد، اما قیمت کارخانه آن همچنان 80 میلیون تومان بوده که حاکی از دو برابر بودن قیمت آن در بازار است. شرکت سایپا برای تیبا 2 قیمت کارخانه‌ای 52 میلیون تومان را در نظر گرفت، اما قیمت بازار این خودرو طی روزهای گذشته به 82 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

این افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی همچنان ادامه پیدا می‌کند که به هیچ عنوان با سطح درآمدی بسیاری از مردم تناسب نداشته و به دلیل همین افزایش قیمت‌ها بسیاری از افراد از خرید خودرو منصرف شده‌اند. در همین راستا برخی از فعالان بازار عنوان می‌کنند به دلیل بالا بودن قیمت و پایین بودن قدرت خرید مردم، در بازار با کاهش تقاضا مواجه شده‌ایم.

دلیل تفاوت قیمت بازار و کارخانه خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در این خصوص عنوان کرد اختلاف قیمت بازار و قیمت کارخانه محصولات طبق عرضه و تقاضای کاذب ایجاد شده است. وی افزود تقاضای کاذب باعث شد تا افرادی که صاحب سرمایه هستند به دنبال خرید خودرو باشند. وی تاکید کرد اوضاع نابسامان بازار نیز به دلیل تقاضای کاذب برای خرید خودرو به قیمت کارخانه به وجود آمده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در ادامه اظهار کرد هنگامی که طرح‌های فروش خودروسازان شروع می‌شود، مشتریان زیادی خواهان خرید خودرو به قیمت کارخانه هستند، از این رو اگر شکاف قیمتی کاذب ایجاد نمی‌شد، شاهد صفوف متعدد ثبت نام خودرو نبوده‌ایم و چنین صف‌هایی فقط برای کسب سود شکل می‌گیرند.

رکود در بازار

سعید موتمنی در ادامه بیان کرد با توجه به قیمت‌های نجومی که در بازار وجود دارد، خرید و فروشی صورت نمی‌پذیرد و شاهد رکورد در بازار خودرو هستیم. وی افزود با این افزایش قیمت‌ها قطعا تقاضا همچنان در بازار کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها آنقدر غیررواقعی هستند که اگر فردی بخواهد وسیله نقلیه خود را با این قیمت‌ها در بازار به فروش برساند، موفق نخواهد شد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد اکنون خودروها به مدت چند هفته یا چند ماه بدون مشتری در نمایشگاه‌ها می‌مانند که نسبت به سال‌های گذشته، شاهد کم‌رونق‌ترین بازار سال در اسفندماه هستیم. هرچند خرید و فروش‌هایی که اکنون صورت می‌گیرد نیز برای آن است که بتوانند خودرو خریداری شده را در آینده با سود بیشتری به فروش برسانند.

وجود خودروهای زیاد در پارکینگ‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در ادامه بیان کرد:

نباید اجازه دهیم برخی از شرایط ایجاد شده سوءاستفاده کرده و خودرو احتکار کنند، سپس نیز آنها را با قیمت بالا فروخته و به نوعی حکمران بازار شوند. باید قبول کنیم آمارها از کاهش تولید خودروسازان حکایت دارند، اما همین تولیدات نیز پاسخگوی بازار است، اما خودروهایی که از کارخانه خارج می‌شوند به پارکینگ‌های دیگری منتقل شده تا با قیمت‌های زیاد به بازار عرضه شوند. عده‌ای با قیمت‌سازی می‌خواهند خودروهای خریداری شده خود را برای کسب سود بیشتر بفروشند. البته باید بدانیم خودرو در پارکینگ‌ها زیاد بوده و در روزهای پایانی سال، این نابسامانی که در بازار خودرو ایجاد شده، تقریبا پایان یافته و شرایط بازار عادی می‌شود. اگر قبل از این با مدیریت صحیح و با تعیین سقف قیمت از افزایش تفاوت میان قیمت بازار و کارخانه جلوگیری می‌شد، این اتفاقات نیز رخ نمی‌داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. الموت لأمریکا DOWN WITH usa مرگ بر امریکا

    اگر ریگی در کفش ندارید:
    1. کارخانجات را سه شیفته کنید تا با کاهش بیکاری، عرضه بیشتر از تقاضا شود
    2. همزمان با تولید انبوه، قیمت کارخانه را هم نصف کنید (سهم دولت بخشیده شود)
    3. تعرفۀ واردات را صفر کنید
    4. واردات خودروی استوک را آزاد کنید
    5. پیش فروش را ممنوع کنید
    6. پول خودروی تحویلی را از دم قسط از حقوقها کسر کنید
    ملّتی که لیاقت استقلال ندارد، مقام مصرف کنندگی از سرش هم زیادی است

  2. فقط دلالان بدتر از کرونا بازار را به این روز انداخته اند انشالله اسبر کرونا شوند وبه درک بروند