ترس از ویروس کرونا

به عقیده یک متخصص چینی ترس از ویروس کرونا بیش از اندازه شده است

ترس از ویروس کرونا بیش از اندازه به جان مردم، مخصوصا سرمایه‌گذاران افتاده و آن‌ها سرمایه‌ی خود را در خطر نابودی می‌بینند. به عقیده یک مدیر مالی باتجربه، این ترس‌ها کاملا بیهوده هستند.

مدیر بخش سرمایه‌گذاری Krane Funds Advisors که مدیریت صندوق‌های مبادلاتی چین را بر عهده دارد، برخلاف بسیاری از سرمایه‌گذاران و ثروتمندان دنیا، عقیده‌ای به تاثیرگذاری چندان زیادی شیوع بیماری جدید روی اقتصاد دنیا ندارد. به عقیده وی، ترس از ویروس کرونا بیش از حد و بی‌معنی است. او برای اثبات حرف خود درباره عدم تاثیرگذاری بیماری ویروسی جدید روی مبادلات مالی، به چند اتفاقات شوکه‌کننده قبلی طی چند ده سال اخیر اشاره کرد.

رسوایی حسابداری انرون و شیوع بیماری سارس به عنوان یک بیماری تنفسی به مراتب جدی‌تر و خطرناک‌تر از کووید 19 (نام انتخاب شده برای بیماری تنفسی جدید که عامل آن یک کروناویروس است) توسط برندرن اهرن (Brendan Ahern) نام برده شد. بعد از این اتفاقات، دنیا خیلی زود به حالت طبیعی بازگشت و مبادلات اقتصادی بعد از چند ماه وقفه کوتاه، حالت عادی به خود گرفت.

این مدیر باتجربه در دنیای اقتصاد، با در نظر گرفتن آمار و ارقامی که طی دو ماه اخیر درباره بیماری کووید 19 منتشر شده است اعلام کرد ترس از ویروس کرونا به خاطر عدم توجه به حقایق مربوط به این بیماری تنفسی جدید است. کروناویروس تازه کشف شده، به طور نامتناسب، افراد خاص را مورد هدف قرار می‌دهد. افراد پیر و دارای مشکلات قبلی همچون بیماری‌های قلبی – عروقی یا تنفسی در معرض خطر قرار دارند.

در مطلب «11 شایعه بی اساس درباره ویروس کرونا که علم آنها را رد می‌کند» نیز دیدیم که برخلاف آنفلوآنزای عادی، که احتمال ابتلای کودکان به آن در مقایسه با بزرگسالان بسیار بیشتر است، احتمال مبتلا شدن کودکان به کووید 19 به شدت پایین است!

برندرن اهرن در ادامه به نکته‌ای مهم که چندی پیش توسط کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام شد، اشاره کرد. بر اساس گفته‌های این کمیسیون، نزدیک به 80 درصد افرادی که در اثر ابتلا به کووید 19 جانشان را از دست دادند، بالای 60 سال سن داشته و نزدیک به 75 درصدشان، دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگر نظیر مشکلات قلبی – عروقی یا تنفسی بوده‌اند. این در حالی است که ترس از ویروس کرونا در حال حاضر بیشتر در افراد جوان دیده شده و زندگی آن‌ها را مختل کرده است!

یکی از نکات مهم دیگر، بالا بودن نرخ افراد سیگاری در کشور چین است. یک فرد سیگاری، در صورت ابتلا به یک بیماری تنفسی نظیر سارس و کووید 19، در مقایسه با افراد غیر سیگاری با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد شد.

مقایسه ترس از ویروس کرونا جدید با کروناویروس عامل سارس

اقتصاد چین در سال 2003 بعد از ظهور سارس به یکباره افت کرد، اما این افت خیلی سریع جبران و رشد اقتصادی کشور از سر گرفته شد. در این سال بازارهای سهام بعد از کاهشی شدن نرخ مبتلایان به سارس مجددا به ثبات دست پیدا کردند. این موضوع را اکنون می‌توان در بازارهای سهام چینی خارج از استان هوبی، استان در بر دارنده شهر ووهان، مشاهده کرد. اکنون اقتصاد کشور چین رفته رفته به حالت طبیعی قبل از شیوع بیماری برمی‌گردد، در حالی که داستان در برخی کشورها نظیر آمریکا، ایران، ایتالیا و کره جنوبی تازه آغاز شده است!

نکته مهم دیگر اینجاست که سهم کنونی کشور چین از اقتصاد دنیا، در مقایسه با سال 2003 به شدت افزایش پیدا کرده است. از طرفی سارس به اندازه کووید 19 همه‌گیر نشد. با این حال دولت چین با قدرت موضوع را کنترل کرد تا کمترین میزان آسیب به اقتصادش وارد شود. به عبارتی در صورتی که چین در مقایسه با زمان شیوع سارس، شیوع بیماری تنفسی جدید را قوی‌تر کنترل نمی‌کرد، ترس از ویروس کرونا در چین بیشتر شده و به همین دلیل اقتصاد کشور با افتی قابل توجه رو به رو می‌شد.

این رفتارها از عزم راسخ چین برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود در سال 2020 خبر می‌دهد. شاید اگر چین برای سال 2020 این همه برنامه اقتصادی نداشت، با این جدیت با کروناویروس جدید مقابله نمی‌کرد.

تجربه انسان‌ها در مقابله با بیماری‌های واگیردار

چین و آمریکا از زمان شیوع بیماری کووید 19 به خوبی شیوع آن را مدیریت کردند. فراموش نکنید چین کشوری با 1 میلیارد و 386 میلیون نفر جمعیت است، اما کمتر از 80 هزار نفر، آن هم بیشتر در یک استان خاص، به بیماری تنفسی جدید مبتلا شدند. با در نظر گرفتن جمعیت بسیار بالای چین باید اقرار کرد بیماری جدید، با وجود داشتن سرعت شیوع بالا، به خوبی کنترل شد و اکنون، در کشور تولد آن، چین، از سرعت شیوع بیماری کاسته شده است.

یکی دیگر از دلایل برندرن اهرن برای کاهش ترس از ویروس کرونا جدید، در نظر گرفتن پیشرفت‌های انسان در حوزه پزشکی طی چند سال اخیر است. از طرفی جهان، پیش از این تجربه دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌های همه‌گیر دیگری نظیر سارس و آنفلوآنزای خوکی را داشته است. دولت‌های مختلف، بودجه‌های هنگفتی برای تولید یک واکسن اختصاص داده‌ و برای مقابله با کووید 19 به شدت مصمم هستند.

پایین بودن میزان مرگ و میر در مقایسه با یک سری بیماری‌های ویروسی و واگیردار دیگر، دلیل دیگر بیهوده بودن ترس از ویروس کرونا تا این میزان است. نتایج تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز نشان داد در هر سال، بیماری آنفلوآنزا، فقط در ایالات متحده آمریکا جان بین 12 هزار تا 61 هزار نفر را می‌گیرد. در برخی سال‌ها میزان مرگ و میر افزایش پیدا کرده و در برخی دیگر، کاهش پیدا می‌کند. اما در هر صورت، طی برخی سال‌ها، با آمار حدود 50 هزار کشته در سال، فقط در آمریکا، رو به رو بوده‌ایم!

اما طی دو ماه اخیر، تعداد کشته‌های کروناویروس جدید حدود 3 هزار نفر بوده است. 3 هزار نفر، معادل تعداد کشته‌های یک روز سوانح رانندگی در کل دنیا است.

سرعت رشد اقتصاد چین به شدت افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود طی چند ده سال آتی، رتبه اول بزرگترین اقتصاد دنیا را از چنگ آمریکا بیرون بیاورد. آمریکا با در نظر گرفتن همین موضوع جنگ تجاری بزرگی با این کشور به راه انداخت و اقدام به تحریم شرکت‌های بزرگ و سودآور آن نظیر هواوی کرده است.

شیوع کروناویروس تازه شناخته شده با سال نوی چینی‌ها همراه شد. دولت برای کاهش سرعت شیوع بیماری، میزان تعطیلی ادارات را افزایش داد،‌ هر چند برنامه‌های زیادی را به خاطر جلوگیری از ازدحام جمعیت در نقاطی مشخص لغو کرد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تا روز هفتم اسفند ماه، نزدیک به 72 درصد کارکنان در ادارات مختلف کشور چین به محل کار خود بازگشته و سال کاری جدید را آغاز کرده‌اند.

البته هنوز کووید 19 به صورت کامل کنترل نشده است، به همین دلیل دولت تا جای ممکن به کارکنان اجازه می‌دهد وظایف خود را به صورت دورکاری انجام بدهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*