ردیابی کروناویروس

ردیابی کروناویروس در چین با اپلیکیشن‌‌های موبایل امکان‌پذیر شد

ردیابی کروناویروس با استفاده از یک سری اپلیکیشن موبایل به کاهش سرعت شیوع این بیماری از طریق مطلع‌سازی کاربران کمک می‌کند. چین در حال استفاده از فناوری برای مبارزه با ویروس کرونا جدید است.

مردم کشور چین، از طریق یک سری اپلیکیشن موبایل احتمال مبتلا شدن به بیماری کووید 19 را کاهش داده و در کنار آن، برای کمک به کاهش سرعت شیوع بیماری، با دولت همکاری می‌کنند. ردیابی کروناویروس از طریق یک سری اپلیکیشن موبایل، با توجه به همه‌گیر بودن گوشی‌های هوشمند، راهکار خوبی به نظر می‌رسد.

برخی نرم افزارهای توسعه یافته در این زمینه، به صورت مرتب اطلاعاتی درباره مکان‌هایی که حضوری فردی آلوده در آن‌ها گزارش شده است در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برخی دیگر، به طور مستمر اطلاعات مربوط به تعداد افراد مبتلا، تعداد کشته شدگان، تعداد بهبود یافتگان و دیگر آمار و ارقام مربوط به بیماران را به کاربران ارائه می‌کنند.

ردیابی کروناویروس از طریق اختصاصی QR کد به هر فرد

چین برای ردیابی ویروس کرونا از طریق فناوری اطلاعات، از دو کمپانی چینی بزرگ در حوزه تکنولوژی یعنی Alibaba Group و Tencent Holdings کمک گرفت. دو شرکت نام برده، سیستم مبتنی بر QR کد به منظور ثبت وضعیت سلامتی هر فرد و مشخص کردن مبتلایان به بیماری کووید 19 توسعه داده‌اند.

هفته گذشته، Alipay به عنوان یکی از زیرشاخه‌های Alibaba Group سیستمی مبتنی بر QR کدهای رنگی منتشر کرد. این سیستم، میزان سلامتی افراد در شهر هانگزو را مشخص می‌کند. QR کد دریافت شده، با اطلاعات دریافتی از یک دیتابیس بزرگ منطبق می‌شود و سپس وضعیت سلامتی سوژه را نشان می‌دهد.

کاربران سیستم نام برده در شهر هانگزو، می‌توانند به عضویت آن در آمده و یک شماره اختصاصی دریافت کنند. اطلاعاتی درباره مسافرت‌های اخیر، داشتن علائمی شبیه به بیماری آنفلوآنزا و دیگر موارد از آن‌ها دریافت خواهد شد. بعد از پاسخ دادن به سوالات، یک پیامک حاوی یک QR کد رنگی برای کاربر ارسال می‌شود. این کد، نشان‌دهنده وضعیت جسمانی است که افراد از خود تشریح کرده‌اند.

از افرادی که رنگ قرمز دریافت کرده‌اند، درخواست می‌شود خود را برای 14 روز قرنطینه کرده و در این مدت، به صورت مستمر وضعیت سلامتی‌شان را از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان DingTalk، یکی دیگر از محصولات Alibaba Group، گزارش کنند. افراد دریافت‌کننده رنگ زرد باید هفت روز در قرنطینه بمانند. افراد با کد سبز، برای مسافرت آزاد هستند.

ردیابی کروناویروس

قرار است سیستم توسعه یافته به دست Alibaba Group در ایستگاه‌های قطار، جاده‌های اصلی و دیگر نقاط مهم در مرز شهرها قرار گرفته شود. گفتنی است سیستم نام برده در برخی کشورهای همسایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد دولت چین و مردم این سیستم را جدی گرفته و به تاثیر فو‌ق‌العاده آن در کاهش سرعت شیوع بیماری اطمینان دارند. به عنوان نمونه دو فرد از اهالی شهر هانگزو در گفتگو با یک خبرنگار رویترز اعلام کردند حین ورود آن‌ها به ساختمان محل زندگی‌شان، با درخواست نمایش QR کد اختصاصی خود در سیستم Alibaba Group مواجه شدند. فردی دیگر در گفتگو با همین خبرنگار مدعی شد برای ورود وی به یک سوپرمارکت، نمایش QR اختصاصیش ضروری بود. Alipay در پی گسترش این سیستم ردیابی کروناویروس در سرتاسر کشور چین است.

Tencent به عنوان شرکت توسعه‌دهنده محبوب‌ترین پیام‌رسان کاربران چینی، وی چت، از عرضه سیستم مبتنی بر QR کد رنگی دیگری خبر داد. سیستم آن‌ها در همکاری با شورای ملی توسعه و اصلاحات چین توسعه پیدا کرده است. تست آن در شهر شنژن چین آغاز شده و قرار است در شهرهای بیشتری به کار برده شود.

پیش از عرضه دو سیستم یاد شده، کاربران برای ردیابی کروناویروس و پی بردن به مناطقی که حضور فردی آلوده در آن گزارش شده است، از اپلیکیشن‌های دیگری استفاده می‌کردند. یکی از این برنامه‌ها به دست شرکت WeChat توسعه یافته و در شهر شنژن و گوآنجو، قسمت‌هایی که شناسایی فردی مبتلا به کووید 19 در آن تایید شده است را نشان می‌دهد. شرکت چینی QuantUrban اپلیکیشنی مشابه برای فراهم کردن ردیابی کروناویروس در چند شهر دیگر توسعه داده است.

ردیابی کروناویروس

به عقیده یکی از کاربران گفتگوکننده با خبرنگار رویترژ در شهر شنژن، استفاده از این اپلیکیشن‌ها، آرامش روانی برای آن‌ها به ارمغان‌ آورده است. به عقیده وی، ممکن است در قسمت‌های دیگری نیز فردی مبتلا حضور داشته و این موضوع هنوز در اپلیکیشن ردیابی کروناویروس گزارش نشده باشد‌،‌ اما در هر صورت، آگاهی از مکان‌های غیر ایمن به صورت قطعی، نوعی حس اطمینان خاطر می‌دهد.

بر اساس گفته‌های وب سایت Abacus، کاربران می‌توانند از اپراتورهای موبایل نیز درخواست کنند اطلاعاتی درباره مناطقی که فردی مبتلا به کووید 19 در آن‌ها شناسایی شده است، در اختیارشان قرار بدهند. در پاسخ، پیامکی حاوی مکان‌هایی که کاربر طی دو هفته اخیر در آن‌ها حضور داشته است دریافت خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*