سوخت گاز

آیا سوخت گاز CNG و LPG در خودرو جایگزین مناسبی برای بنزین است؟

استفاده از خودروهای گازسوز و به دنبال آن خرید سوخت گاز CNG و LPG به دلیل افزایش قیمت بنزین با استقبال زیادی مواجه شد، اما آیا سوخت گاز در خودرو جایگزین مناسبی برای بنزین است؟

با توجه به افزایش قیمت بنزین بسیاری از مردم به استفاده از خودروهای گازسوز روی آوردند که نتیجه آن طولانی شدن صف‌های دریافت LPG و CNG بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد به همان میزان که از دوگانه سوز کردن خودرو استقبال می‌شود و مالکان به دنبال سوخت‌های LPG و CNG هستند، میزان انفجار کپسول گاز این خودروها نیز افزایش پیدا کرده است. با توجه به چنین مسائلی این سوال مطرح می‌شود که نصب کپسول LPG در خودرو چه خطراتی به همراه دارد؟ یا کپسول گاز CNG که خودروسازان به صورت رسمی روی خودرو نصب می‌کنند به چه میزان مناسب است؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

سوخت گاز برای خودرو مناسب نیست

مجتبی ملک محمدی، دکترای مکانیک در این خصوص عنوان کرد CNG یک نوع گاز فشرده و LPG یک نوع گاز مایع است. وی افزود در واقع سوخت CNG را باید همان گاز شهری دانست، اما LPG گازی است که در شهرها و روستاهایی که شبکه گازرسانی ندارند به شکل کپسول توزیع می‌شود. مجتبی ملک محمدی در ادامه افزود:

حتی CNG هم سوخت مناسبی برای خودرو محسوب نمی‌شود، اما در کشورمان مثل این که برای یک دکمه کت بدوزند سوخت CNG را عرضه و جایگزینی برای بنزین معرفی کردند.

سوخت گاز باعث استهلاک خودرو می‌شود

مجتبی ملک محمدی در ادامه بیان کرد گازهای CNG و LPG برای خودرو ضررهای زیادی را به همراه دارند؛ زیرا به دلیل طراحی موتور خودرو دمای احتراق افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن استهلاک خودرو خواهد بود. وی افزود رانندگان باید بدانند تمامی گاز LPG در روش انتقال کپسول به کپسول انتقال پیدا نمی‌کند. در واقع سوخت گاز  LPG یک نوع گاز سنگین محسوب می‌شود و در زمان اشتعال روی زمین گسترش می‌یابد، اما سوخت گاز CNG سبک بوده و اشتعال آن به سمت بالا می‌رود و به همین دلیل CNG خطر کمتری را نسبت به LPG دارد.

 سوخت گاز

این دکترای مکانیک در ادامه بیان کرد کلیه مخازن LPG غیرمجاز هستند. وی افزود در گازهای LPG و CNG درصدی آب وجود دارد که همین موضوع باعث خوردگی خواهد شد، هرچند میزان آب در سوخت گاز CNG نسبت به LPG کمتر است. وی تاکید کرد برای این که متوجه میزان خوردگی کپسول شویم به تست هیدرواستاتیک نیاز است که این تست در مراکز معاینه فنی صورت می‌گیرد، اما باز هم این تست باید با دقت زیادی انجام شود.

خطرناک بودن نصب دستی کپسول‌ها

در همین رابطه حسن تابش، رئیس مرکز علمی کاربردی نیرومحرکه قزوین اعلام کرد در صورتی که گروه خودروسازی روی محصولات خود کپسول CNG را نصب کند، اتفاقی به وجود نخواهد آمد، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که حوادث ناشی از گاز CNG مواقعی رخ داد که تمامی کپسول‌ها در کارگاه‌های خارج از شرکت‌های خودروسازی بر روی خودروها نصب شدند و در زمان شارژ کپسول به دلیل فشار زیاد منفجر می‌شود. حسن تابش تاکید کرد هنگامی CNG آلودگی کمتری تولید می‌کند که موتور خودرو مناسب و در سطح استاندارد باشد.

گاز LPG قابل اعتماد نیست

رئیس مرکز علمی کاربردی نیرومحرکه قزوین در ادامه بیان کرد:

گاز LPG اصلا قابل اعتماد نیست و هیچ خودروسازی محصول خود را با گاز LPG تولید نمی‌کند. این کپسول‌ها که به طور دستی نصب می‌شوند، شتاب دارند و شاید به‌صرفه باشند، اما از لحاظ ایمنی خطری جدی سرنشینان را تهدید می‌کند.

سوخت هیدروکربنی بهترین جایگزین برای بنزین است

رئیس مرکز علمی کاربردی نیرومحرکه قزوین در ادامه اظهار کرد کشورهای محدودی از سوخت LPG استفاده می‌کنند که آنها هم جایگاه‌های ویژه‌ای را برای توزیع این سوخت در نظر گرفتند، اما در ایران جایگاه توزیع سوخت LPG وجود ندارد. وی افزود در حال حاضر سوخت هیدروکربنی بهترین سوخت جایگزین بنزین محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. من اصلا ازگاز استفاده نمی کنم ولی خودروهای کره ای هست که کارخانه ای lpgباشن دکترجان

  2. موتور EF7 پایه گاز ، کارکرد بسیار خوبی روی CNG داره و بر اساس گاز طراحی شده

  3. جایگاه های ال پی جی باید توسعه پیدا کنه به نفع تمام کشور هست . دولت بسیار بسیار فهمیده ما باید اینو بدونه .
    شایدم بدونه اما چون می‌دونه گاز ال پی جی برای صادرات بسیار آسانتر هست ، ال پی جی رو صادر می‌کنه و پولشو به جیب میزنه و سی ان جی رو که صادراتش سخته رو به مردمش میده که استفاده کنن.
    سخن آخر اینکه ال پی جی قابل مقایسه با سی آن جی نیست و مقایسه این دو اشتباست.

  4. اگر پمپ گاز ال پی جی هم مثل سی ان جی زیاد بود و سوخت گیری آن هم مثل cng راحت باشه lpg خیلی بهتر از cng است. اما از آنجایی که گاز Lpg نیاز به حمل و مقل داره وبا ماشین جابه جا میشود و گاز طبیعی از طریق لوله انتقال پیدا می کنه و تقریبا هزینه ی حمل نقل آن صفر است بعید می دانم دولت پمپ گاز lpg را توسعه بده

  5. هنگام استفاده از CNG شتاب حرکت خودرو در مقایسه با بنزین اندکی کمتر خواهد بود.گازخیلی به ماشین آسیب میزنه ونمیشه کاملا جایگزین بنزین شه

  6. بقیه کشورها از lpg استفاده میکنند چون ارزونتره و خودروهای مخصوص این گاز دارند (برخلاف ایران)

  7. نمیدونم چی بگم ولی حرف های این اقای مهندس کاملا غلط هستش بیشتر کشور های دنیا از lpg استفاده میکنند اقا!