توصیه‌های دکتر حسین کرمانپور پس از شکست کرونا ویروس با قرنطینه

توصیه‌های دکتر حسین کرمانپور پس از شکست کرونا ویروس با قرنطینه

دکتر حسین کرمانپور توانست پس از پنج روز، کرونا ویروس را شکست دهد و هم اکنون توصیه‌های مهمی درباره مقابله با آن در قرنطینه منتشر کرده است.

کشور ایران میزبان یک مهمان ناخوانده منحوس شده و در آستانه فرا رسیدن سال جدید، کام بسیاری از هموطنان عزیزمان را تلخ کرده است. این مهمان ناخوانده، کرونا ویروس بوده که از سرزمین چین و به ادعای محققان از سوپ خفاش به انسان رسیده و قربانی می‌گیرد. هیچ فردی از این ویروس در امان نیست و ژن خوب و بد هم نمی‌شناسد. متاسفانه به دلیل کمبود لوازم پزشکی همانند دستکش، لباس مخصوص برای پرستاران و ماسک، شاهد مشکلات بسیار زیادی هستیم.

شرایط این بیماری در برخی استان‌ها همانند قم، تهران، گیلان و مازندران بسیار دردآور شده و حقایق نشان می‌دهند که استان‌های شمالی شرایط بسیار بدتری دارند. به عنوان مثال استان گیلان، دیگر تخت خالی در هیچ کدام از بیمارستان‌ها برای بستری بیماران مبتلا به کرونا ویروس ندارد و شرایط مازندران هم بسیار وخیم گزارش شده است.

شاید باورکردنی نباشد، اما در میان این همه مشکلات، شاهد سفر کردن تعداد زیادی از هموطنان به مناطق شمال کشور هستیم که با واکنش مردم گیلان و مازندران مواجه شده است و به صورت خودجوش، راه‌ها را مسدود کرده‌اند تا بدین ترتیب از جان خود و حتی مسافران، محافظت کنند. کمبود لوازم موردنیاز پزشکی در برخی بیمارستان‌های استان گیلان به حدی بوده که پرستاران بیمارستان امینی لنگرود به صورت یکپارچه در استوری اینستاگرام اعلام وضعیت قرمز کرده‌اند و از ابتلای جمع زیادی از همکارانشان به کرونا خبر داده‌اند.

از همان روزهای اول اعلام خبر ورود کرونا ویروس به ایران، آمار افراد مبتلا رشد چشمگیری داشت و گیلان، بعد از قم وارد بحران بسیار جدی شد. پزشکان و پرستاران گیلانی از همان موقع با جدیت تمام تلاش خود را برای مدیریت شرایط به کار گرفته‌اند و هم اکنون تا زمان نوشتن این مطلب، تعدادی از این عزیزان در مبارزه با کرونا ویروس، جان خود را از دست داده‌اند. گیلان و سایر استان‌های شمالی در کنار سایر نقاط ایران شاهد جانفشانی پزشکان و پرستارانی است که سعی می‌کنند با تلاش خود، این ویروس منحوس را کنترل کنند، اما به نظر می‌رسد که به دلیل همکاری نکردن مردم و چه بسا ضعف‌های مدیریتی در بدنه دولت، نتایج خوبی به زودی مشاهده نخواهد شد.

یکی از پزشکان گیلانی با نام دکتر حسین کرمانپور که مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی هم است، از همان روزهای اول در کنار سایر همکاران خود در خط مقدم نبرد با کرونا ویروس حضور داشت و پس از مدتی متوجه شد که به این ویروس، مبتلا شده است.

دکتر حسین کرمانپور که نام آن را در خبرهای زیادی شنیده‌ایم، شرح حال خود را از روز نخست بیماری و قرنطینه خانگی با کاربران در شبکه اجتماعی اینستاگرام، اشتراک‌گذاری کرد و هم اکنون در دوران نقاهت به سر می‌برد. دکتر کرمانپور شرح حال بسیار دقیقی از مبارزه خود با کرونا ویروس را منتشر کرده است که می‌تواند روحیه‌بخش باشد و کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند را امیدوار نگه دارد.

دکتر حسین کرمانپور، روز نخست مشخص شدن علائم کرونا ویروس را اینطور برای کاربران توضیح داده است:

از عصر جمعه نهم اسفند احوالم از سرماخوردگی معمول خارج شد. ما مثل بسیاری از دوستان جان هیچ ماده ضد عفونی درخانه نداریم. یعنی تلاش کردم پیدا نشد. حتی ماسک هم نداریم تا اینکه امروز دکتر جهانگیری یک بسته به من داد. رفتم بیمارستان تا شیفت معمولم را شروع کنم اما عرق زیاد، کم آوردن نفس باعث شد خودم را به سی‌تی اسکن برسانم. در بیمارستان سینا اصل تشخیص با سی‌تی اسکن است و آن تست معروف کرونا مرسوم نیست. وقتی برخورد خوب بچه‌های سی‌تی را دیدم دلم می‌خواست بخوابم و یک ساعتی صدایم نزنند.

کارم زود تمام شد و نظر کارشناس سی‌تی آن بود که خیلی مشکوک هستم. توسط خانم دکتر منتظری معاینه شدم و او آب پاکی را روی دستم ریخت. بنویسم بروید بستری شوید!؟

نه خانم دکتر می‌روم خانه.

بخشی از داروهایم را دفتر پرستاری داد و‌ گفت بقیه را فردا یا پس فردا! می‌خواست برای بیماران کم نیاورد.یک دارو را هم گفتند باید بروم داروخانه.

در مسیر خانه چند داروخانه ایستادم تا بلکه ماده ضدعفونی یا ماسک جفت و جور کنم که نبود. ناچاراً وایتکس خریدم تا به نسبت ۵ لیوان آب و یک لیوان وایتکس حداقل دستگیره‌ها را ضدعفونی کنم. خدا را شکر اگر ماسک و ژل برای بزرگان ماند، وایتکس برای فقرا باقی است.
اشتها اصلاً ندارم. خوردن این چند قلم دارو هم معده‌ام را بهم ریخته است. همه اهل خانه در عذاب‌اند. همه سرماخورده‌اند و چه بسا نگرانشان هستم.
فعلاً به شدت خسته‌ام و نگران.
در روزهای بعد اگر توانی بود و حیاتی برایتان خواهم نوشت چطور با کرونا زندگی کنید.

دکتر کرمانپور تصویری از نسخه تجویز شده برای مقابه با کرونا ویروس هم در کنار متنی که اشتراک‌گذاری کرد، منتشر کرد:

توصیه های دکتر حسین کرمانپور

دکتر حسین کرمانپور به وعده خود عمل کرد و راهکارهایی برای مقابله با کرونا ویروس را با توضیح کامل منتشر کرد. هم اکنون دکتر کرمانپور در حال سپری کردن دوره نقاهت بوده و موفق شد کرونا ویروس را شکست دهد.

بدترین چیزهایی که می‌تواند بیماران کرونا را اذیت کند با نمونه و روش‌های کنترل از نظر این دکتر فداکار، به شرح زیر است:

1: تب و درد؛ تب باعث سردرگمی و بی‌انگیزگی و یک حالت بی‌قراری آزارنده می‌شود.

خوردن قرص استامینوفن ۵۰۰ تا حداقل هر ۴ ساعت آبی است بر آتش. بدنشویه همراه با مایعات زیاد اثر قرص را تا چندبرابر افزایش می‌دهد.

2: لرز؛ یک واکنش طبیعی در خصوص ورود سم ویروس است که در مورد کرونا فوق‌العاده آزارنده است.

ضمن آن که با تب‌گیر دقیقا مواظبید تب بالای ۳۹ نرود، بهترین دارو برای آرامش این بخش علاوه بر داروی قبل، تشکچه برقی با دمای کم است. نگران نباشید، بگذارید همزمان با لرز کم‌کم گرما هم آرامش را به بدن شما وارد کند.

3: تنگی نفس؛ ریه‌ها گرفتارند و سرفه‌ها اذیت کننده هستند.

اگر اکسیژن دارید، مصرف کنید و اگر ندارید تمرین پرسازی ریه ها را انجام دهید. من تمرینی دارم که عمری است انجام می‌دهم. رو به شرق بایستید و با شصت و سبابه گوش چپ و همزمان با دست راست لاله گوش چپ را گرفته (دست چپ زیر دست راست قرار می‌گیرد) ریه‌ها را تا حدی که می‌توانید از هوا پر کنید و روی پنجه‌های پا همینطور که نفس می‌گیرید، بنشینید. کمی تامل و همینطور که بازدم می‌کنید، بایستید. این کار را ۱۴ بار (جمعاً ۲۸ نشست و برخواست) انجام دهید یکبار در روز ترجیحا صبح.

4: بی‌قراری؛ سیستم فرماندهی بدن به نوعی بهم می‌ریزد.

آب ساده دیرترین مایعی است که حال بهم زن می‌شود. به تواتر مایع بنوشید خصوصاً آب. مایعات را در مزه‌های مختلف و با فاصله از هم میل کنید تا زده نشوید. هرچه رنگ ادرار روشن‌تر، حال شما بهتر خواهد بود و هرچه تیره‌تر یعنی حرف مرا گوش نداده‌اید. هم گرم بنوشید هم سرد، هم گازدار و هم بی‌گاز؛ فقط الکل نباشد.

یک ظرف ترشی معمولی خالی ۵۰۰ سی‌سی است. آن را با خود به دستشویی ببرید. اگر در ۲۴ ساعت، ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی‌سی ادرار داشتید و روشن، یعنی اوضاع نوشیدن درست است. انتظار ندارید پودر مملو از سم را در دهانتان ریخته و بدون آب کافی تا نوک انگشتتان در تعقیب ویروس برود؟! داروها به آب کافی نیاز دارند.

5: کلیه‌ها در ویروس کرونا مستعد آسیب‌اند.

هم دستور ۴ را دوباره بخوانید و هم داروی سرخود مصرف نکنید یک وقت.

6: بیخوابی از عوارض عفونت است.

چون خواب مناسب مال شب است، در روز سرخودتان را به چیزی گرم کنید تا شب از فرط خستگی خوابتان ببرد، وگرنه شب و روز عوض می‌شود و این به بیقراری شما خواهد افزود.

7: بی اشتهایی و تهوع؛ رنج فوق‌العاده‌ای است و دل را به خدا نزدیک می‌کند، چندان که از ته دل خدا را صدا می‌زنید.

شربت دیفن هیدرامین ۱۰ سی‌سی ویژه بزرگسالان، نیم ساعت قبل از وعده غذایی تا ۸۰ درصد شما را آرام‌تر می‌کند. من این را بعد از نعره‌های زیاد فهمیدم پس اگر خوب شدید، دعایم کنید و به بک نفر دیگر هم یاد دهید. مصرف قطره یا قرص پلازیل یا همان متوکلوپرامید را توصیه نمی‌کنم، ولی بالاخره ممکن است کسی به این یکی پاسخ بهتری بدهد. این دارو با داروهای ضد ویروس کمی هم تداخل دارد ظاهرا.

8: داروهای ضد کرونا؛ در حال حاضر متخصصین خوب کشورمان بسته به شرایط بیمار کرونایی دستور دوتایی، سه تایی یا ۴ دارویی را بر می‌گزینند. این داروها ممکن است سیستم شما را بهم ریزد و بالا بیاورید.

در هر صورت مصرف دارو ضروری است. اما اگر استفراغ کنید، اثرش صفر می‌شود و ممکن است اگر سنی هم بالای ۵۰ سال و ۶۰ سال داشته باشید، استفراغ به کلیه و حتی کبد شما آسیب برساند، پس داروهای خود را اگر تحمل نمی‌کنید، منقسم کنید مثلا چون دستور اغلب هر ۱۲ ساعت ۱ یا دوتا است به صورت زیر عمل کنید:

ساعت ۷ صبح ۱۰ سی‌سی دیفن هیدرامین و بعد صبحانه بخورید.

ساعت ۷:۳۰ اولین دارو ساعت ۹:۳۰ دومین دارو و ساعت ۱۰:۳۰ الی آخر.

9: مصرف نان را به حداقل برسانید.

10: مصرف سوپ کم ملات پر آب را بالا ببرید.

11: موسیقی آرام گوش بدهید.

12: در صورتی که سردتان نمی‌شود، پنجره‌ها را ۴ تا ۷ مورد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باز نگه دارید تا کل خانه هوا جریان یابد.

13: اسپند دود کنید تا دود خوشایند و خاطره انگیزش بوی بیماری را از خانه بیرون ببرد و دلتان را به روزهای بهتر امید بخشد (اسپند را در سفرها و عروسی‌ها دود می‌کنند و نوستالژی اش به ما روحیه می‌دهد).

14: خدا پر رنگ‌ترین است، دلتان را اسیر کم رنگ‌ها نکنید.

15: یک مورد مهم همسر خوبتان را مخفی کنید که همه، خوبی‌ها را به نام شما تمام کنند.

ارادت قلبی به تمام انسان‌ها، حتی چینی‌ها

دکتر حسین کرمانپور ، ۱۴ اسفند ۹۸ ، قرنطینه خانگی ، تهران

حرف‌های دکتر کرمانپور که خود به تازگی توانسته از شر این ویروس منحوس خلاص شود، می‌تواند تاریکی ذهن را کنار بزند و به ما نشان دهد که می‌توان با مراقبت و قرنطینه خانگی، آن هم برای مدت زمان محدود، این ویروس را در سراسر کشور ایران ریشه‌کن کرد. توصیه می‌کنیم از هرگونه سفر، جدا خودداری کنید و مشکلات را برای خود و سایر هموطنان، بیشتر نکنید. شاید حال شما خوب باشد، اما باید بدانید ممکن است که ناقل بیماری باشید و حتی کوچک‌ترین علائمی را در خود مشاهده نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*