از آسمان این سیاره فراخورشیدی جهنمی باران آهن می‌بارد!

از آسمان این سیاره فراخورشیدی جهنمی باران آهن می‌بارد!

باران آهن تنها یکی از ویژگی‌های سیاره فراخورشیدی شگفت‌انگیزی بوده که به تازگی خبر کشف آن توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) منتشر شده است. در بررسی وضعیت این سیاره فوق‌العاده داغ و جهنمی با ما همراه باشید.

باران آهن در سیاره فراخورشیدی فوق داغی که رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) آن را کشف کرده، یک پدیده عادی است. در این جرم فراخورشیدی شگفت‌انگیز که بیشتر شبیه به توصیف نویسندگان از جهنم بوده، دمای سطحی شدیدا بالاست و ویژگی‌های عجیب آن باعث شده که دانشمندان توجه ویژه‌ای به سیاره مورد نظر داشته باشند. در ادامه با ما باشید.

باران آهن در سیاره‌ای جهنمی

تلسکوپ وی ال تی (Very Large Telescope) رصدخانه جنوبی اروپا سیاره فراخورشیدی مورد نظر را کشف کرده و بر اساس اطلاعات منتشر شده، دمای گرم‌ترین نقطه این جرم آسمانی به حدی بالاست که فلزات در آن بخار می‌شوند. بخار مورد نظر از طریق باد به مناطق سردتر منتقل می‌شود و سپس به شکل باران آهن به زمین می‌بارد. فرایندی مشابه آنچه در روی سیاره ما برای آب اتفاق می‌افتد!

سیاره مورد نظر با نام “WASP-76b” شناخته می‌شود و گفته شده که دمای قسمت روز آن به 2400 درجه سلسیوس می‌رسد. این جرم آسمانی به نوعی در میدان گرانش ستاره میزبانش قفل شده که همیشه یک طرف ثابت آن به سمت ستاره است و قسمت روز سیاره تغییر نمی‌کند. قسمت روز WASP-76b به صورت دائم در معرض هزاران برابر میزان تشعشعی است که به زمین می‌تابد و از طرف دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهند که قسمت شب این سیاره دمایی در حد 1482 درجه سلسیوس دارد.

از آسمان این سیاره فراخورشیدی جهنمی باران آهن می‌بارد!

همان‌طور که اشاره شد، دمای بالای قسمت روز سیاره باعث می‌شود که فلزات به بخار تبدیل شوند و از طرف دیگر بادهای قوی سطح WASP-76b این بخارها را به قسمت شب سیاره می‌برند و در آنجا پایین بودن نسبی دما بخار فلزات را به شکل باران آهن بر سطح این جرم آسمانی می‌ریزد. این حقیقت به کمک یکی از تجهیزات پیشرفته تلسکوپ وی ال تی به نام “ESPRESSO” کشف شد.

این سیاره فراخورشیدی جهنمی در صورت فلکی حوت (Pisces) قرار گرفته و در فاصله 640 سال نوری از سیاره ما قرار دارد. در حال حاضر هیچ تصویری از سطح جرم آسمانی مورد نظر در دست نیست، اما رصدخانه جنوبی اروپا دو تصویر خیالی که در این مطلب می‌بینیم را در رابطه با کشف WASP-76b منتشر کرده است. مقاله کشف این جرم فراخورشیدی در ژورنال “Nature” منتشر شده و این اولین بار است که دانشمندان اطلاعات مهمی در مورد تفاوت محیط روز و شب یک سیاره فراخورشیدی به دست آورده‌اند.

گفته شده که سیاره WASP-76b و باران آهن اتمسفر آن تنها نمونه کوچکی از شرایط عجیب و گوناگونی بوده که در سیاره‌های فراخورشیدی اطراف زمین در جریان است.