موفقیت جدید ابزار حفاری کاوشگر اینسایت ناسا روی مریخ

موفقیت جدید ابزار حفاری کاوشگر اینسایت ناسا روی مریخ

ناسا به تازگی با پخش یک انیمیشن کوتاه اعلام کرد که ابزار حفاری کاوشگر اینسایت (InSight) این آژانس فضایی که هم‌اکنون روی مریخ قرار دارد، به موفقیت جدیدی در کندن خاک مریخ دست یافته است.

ابزار حفاری کاوشگر اینسایت (InSight) ناسا یکی از مجموعه وسایلی بوده که آژانس فضایی آمریکا همراه با مریخ‌نورد خود به سطح سیاره سرخ فرستاد. اکنون هم خبر رسیده که پس از شکست موقتی این کاوشگر برای سوراخ کردن خاک مریخ، هم‌اکنون تکنیکی جدید توانایی حفاری مریخ‌نورد مورد نظر را به مراتب ارتقا داده است.

مریخ‌نورد اینسایت رباتی پیشرفته برای بررسی خاک و شرایط زیر سطح سیاره سرخ بوده که در سال 2018 ماموریت خود را آغاز کرد. این کاوشگر با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) ساخته شده بود و از زمان شروع به کار تاکنون، اطلاعات ارزشمندی را از شرایط سیاره همسایه ما در منظومه شمسی جمع‌آوری کرده است.

انیمیشن ابزار حفاری کاوشگر اینسایت

در همین رابطه، تازه‌ترین اخبار ناسا هم به ابزار حفاری کاوشگر اینسایت مربوط می‌شود؛ در انیمیشن کوتاهی که توسط دانشمندان مسئول هدایت این ربات در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا تهیه شده، می‌بینیم که با به کار بردن تکنیکی جدید، بازوی سوراخ کننده اینسایت توانسته است که برخلاف شکست‌های پیشین، با موفقیت به سطوح سخت مریخی نفوذ کند:

موفقیت جدید ابزار حفاری کاوشگر اینسایت ناسا روی مریخ

البته ما و سایر علاقه‌مندان هم انتظار نداشتیم که انیمیشن پخش شده توسط ناسا تا این حد کوتاه و مختصر باشد، اما گفته شده که فایل گیف بالا با کنار هم گذاشتن تعداد زیادی تصویر ثابت تهیه شده و در آن خاک مریخ را می‌بینیم که روی ابزار حفاری کاوشگر اینسایت جابه‌جا می‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود، ناسا برای چندین هفته مشغول انجام مانورهای پر خطر روی تجهیزات سوراخ‌کاری اینسایت بوده و بالاخره پس از تلاش‌های فراوان، مانور مورد نظر به نتیجه دلخواه رسیده است.

مریخ‌نورد مخصوص حفاری

همان‌طور که اشاره شد، ناسا تجهیزات پیشرفته‌ای را سوار بر مریخ‌نورد اینسایت به سیاره سرخ فرستاده است؛ تجهیزاتی که زمین و هوای این جرم آسمانی را با دقتی قابل توجه مورد بررسی قرار می‌دهند. در میان این وسایل پیشرفته، ابزاری به نام «موش کور» وجود دارد که در انیمیشن بالا هم به نمایش گذاشته شده است. این ابزار با حرکات ارتعاشی عمل سوراخ‌کاری در خاک مریخ را انجام داده و با جابه‌جایی‌های کوچک و متعدد، به سطح سیاره نفوذ می‌کند.

اما درست همانند وضعیت سطحی زمین، در مریخ هم تمامی خاک‌ها به یک اندازه سخت نیستند و وقتی موش کور ناسا در ماه‌های گذشته به این سطوح سخت رسید، بازدهی سوراخ‌کاری‌های قبلی مشاهده نشد. دانشمندان ناسا اعلام کرده بودند که ابزار حفاری کاوشگر اینسایت در مواجهه با این سطوح از سوراخ موجود به بیرون پرتاب می‌شود و به همین دلیل، برای چندین هفته کارکنان JPL مشغول ارائه راهکار و آزمایش ایده‌های خود برای برطرف کردن مشکل بودند.

موفقیت در سوراخ‌کاری

این بررسی‌ها به عملی کرده ایده‌ای منجر شد که بر اساس آن، بازوی رباتیک مریخ‌نورد فشار اضافه‌ای را به ابزار حفاری وارد کرده و عملا با اعمال زور، ابزار سوراخ‌کاری را در داخل سطح فرو می‌کند. در ماه گذشته بود که اعلام شد این مانور خطرناک که می‌توانست به خراب شدن بازوی کاوشگر بیانجامد، موفقیت‌آمیز بوده است. در روزهای گذشته هم انیمیشن بالا از موفقیت دانشمندان JPL منتشر شد.

گفته شده دانشمندان در هفته‌های آینده بازوی رباتیک را از روی ابزار حفاری کاوشگر اینسایت برمی‌دارند تا میزان عملکرد آن در نفوذ به سطوح سخت مریخ مشخص شود. البته هنوز مشخص نیست که در آینده ناسا بتواند تا حد انتظارات قبلی خود به خاک سفت مریخ نفوذ کند و ابزار اندازه‌گیری دمای خود را در عمق مناسبی قرار دهد. با این حال چنین چالش‌هایی که شاید به نظر کوچک بیایند، دانش و تجربه محققان و مهندسان را افزایش داده و به کسب اطلاعات بیشتر از سیاره سرخ کمک می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ديگران به دنبال فضا …. ما به دنبال غذا….

  2. این انیمیشه چیه گذاشتین پس کو حفاری کردنش کلا ۱ ثانیه هم نیست که انیمیشه
    بعد کی گفته سطح مریخ همچینه