خودروهای روسی

خودروهای روسی در ایران؛ با مشخصات یواز پاتریوت، پیکاپ و پروفی آشنا شوید

خودروهای روسی یواز پاتریوت ، پیکاپ و پروفی به زودی در ایران تولید و عرضه خواهند شد. از این رو قصد داریم مشخصات این خودروها را بررسی کنیم.

شرکت توان خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران سال 95 از خودروهای روسی شرکت یواز – UAZ پرده برداشت و قرار شد این محصولات به صورت مونتاژی در ایران تولید و به فروش برسند، اما به دلیل برجام خودروسازان ایران با خودروسازان معروف اروپایی و آسیایی همکاری کردند و همکاری این شرکت با شرکت روسی یواز نیز متوقف شد.

اکنون که مدتی است تحریم‌های بین‌المللی صنعت خودرو مجددا گریبان‌گیر خودروسازان داخلی شده است، زمزمه‌های همکاری دوباره با این شرکت خودروسازی روسی به گوش می‌رسد. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد خودروهای روسی شرکت یواز طی همکاری با شرکت خصوصی سروش دیزل تولید و به بازار عرضه خواهند شد. از این رو شرکت سروش دیزل به عنوان نماینده رسمی شرکت روسی یواز در ایران محسوب می‌شود. در ادامه قصد داریم مشخصات خودروهای روسی یواز پاتریوت، پیکاپ و پروفی را بررسی کنیم.

این شرکت روسی محصولات خود را در نوع اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه به تولید می‌رساند و افراد علاقه‌مند به طبیعت و آفرودبازها به محصولات این شرکت به ویژه شاسی بلند یواز پاتریوت علاقه خاصی دارند. این خودرو برای نخستین بار از سال 2005 روانه بازار شده و تا سال 2019 با به‌روزرسانی‌هایی همراه بوده است. این شاسی بلند در کنار خود دو برادر پیکاپ و پروفی نیز دارد که به زودی شاهد حضور آنها در بازار ایران خواهیم بود.

بررسی ظاهری خودروهای روسی 

خودروهای روسی

طراحی ظاهری نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت تا حدودی مشابه یکدیگر است، اما مدل پروفی با اهداف تجاری و حمل بار ساخته شده و به همین دلیل نسبت به دو مدل دیگر از طراحی ساده‌تری بهره می‌برد. پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت از یک نوع چراغ‌های روشنایی و جلوپنجره برخوردارند، اما در طراحی سپر آنها تغییرات اندکی اعمال شده است. در کابین نیز شباهت‌ها به چشم می‌خورد.

خودروهای روسی

البته این خودروها بر خلاف خودروهای شاسی بلند یا پیکاپ‌های اروپایی و آسیایی دارای کابینی کاملا ساده هستند، از این رو با توجه به این که این خودروها در رده محصولات اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه روسیه قرار دارند، نباید انتظار کابین پیشرفته را داشت.

ابعاد خودروهای یواز پاتریوت، پیکاپ و پروفی

خودروهای روسی

خودروهای یواز پاتریوت، پیکاپ و پروفی به دلیل کاربردهای مختلفی که دارند، برای آنها ابعاد ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که در جدول زیر جزئیات ابعاد این خودروها را مشاهده می‌کنید:

ابعادیواز پروفییواز پاتریوتیواز پیکاپ
طول5940 میلی‌متر4785 میلی‌متر5125 میلی‌متر
عرض1990 میلی‌متر1900 میلی‌متر1915 میلی‌متر
ارتفاع1900 میلی‌متر1910 میلی‌متر1915 میلی‌متر
فاصله بین دو محور3500 میلی‌متر2760 میلی‌متر3000 میلی‌متر
وزن خالص2065 کیلوگرم2125 کیلوگرم2135 کیلوگرم
قابلیت حمل بار1435 کیلوگرم525 کیلوگرم725 کیلوگرم

مشخصات فنی برای شرایط آفرودی

خودروهای روسی

مشخصات فنی خودروهای یواز پاتریوت، پیکاپ و پروفی مشابه بوده و هر سه از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برند که می‌تواند قدرتی برابر با 149 اسب بخار در دور موتور 5000 و گشتاور 235 نیوتن‌متر در دور موتور 2650 به تولید برساند. قدرت تولید شده از این موتور توسط یک گیربکس 5 سرعت دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

این خودروها از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ بهره می‌برند که روی خودرو به صورت 4×4 نصب شده است؛ به بیانی دیگر راننده می‌تواند در هر زمانی بر اساس شرایط، قدرت موتور را به تمامی چرخ‌ها یا فقط به 2 چرخ منتقل کند.

برای سیستم انتقال قدرت تمامی مدل‌های یواز حالت‌های مختلفی چون چهار چرخ محرک سبک (4H)، محور عقب محرک سبک (2H)، چهار چرخ محرک سنگین (4L) یا چهار چرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل در نظر گرفته شده است که در ادامه این حالت‌ها را شرح داده‌ایم:

  • چهار چرخ محرک سبک (4H): در این حالت قدرت موتور به صورت مساوی میان تمام چرخ‌ها توزیع خواهد شد که برای جاده‌های لغزنده و آفرودی سبک مناسب است.
  • محور عقب محرک سبک (2H): در این حالت تمام نیرو به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند و رانندگی بهینه با کمترین میزان مصرف سوخت را به همراه دارد.
  • چهار چرخ محرک سنگین (4L): در این حالت حداکثر میزان گشتاور برای شرایط آفرودی سنگین به چرخ‌ها منتقل خواهد شد.
  •  چهار چرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل: در این حالت حداکثر گشتاور با قفل دیفرانسیل به چرخ‌های عقب و برای آفرود سنگین در محیط‌های بسیار لغزنده منتقل می‌شود، در حالی که چرخ‌های جلو نیز همچنان محرک خواهند بود.

عملکرد و امکانات

خودروهای روسی

این سه خودرو روسی به دلیل برخورداری از طراحی متفاوت بدنه و کابین از عملکردهای متنوعی بهره می‌برد. هرچند پیشرانه این خودروها مشابه است، اما حداکثر سرعت مدل پروفی 130 کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت مدل پیکاپ حدود 140 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت مدل شاسی بلند حدود 150 کیلومتر بر ساعت است. پیشرانه هر سه خودرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 11.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

خودروهای روسی

چرخ‌های جلوی این خودروها از سیستم ترمز دیسکی و چرخ‌های عقب نیز از سیستم ترمز کاسه‌ای بهره می‌برند که به سیستم‌های ABS و ESP نیز مجهز شده‌اند. شیشه‌های برقی، صفحه نمایشگر رنگی و دوربین دید عقب نیز از مهم‌ترین امکانات کابین هستند. آینه‌های بغل مجهز به LED و چراغ‌های ویژه روز نیز جزو ویژگی‌های برجسته ظاهری این خودروها محسوب می‌شوند.

قیمت شاسی بلند یواز پاتریوت در ایران

این خودرو در بازارهای جهانی حدود 11 تا 16 هزار دلار قیمت دارد که پیش‌بینی می‌شود در صورت عرضه به بازار قیمت آن حدود 500 میلیون تومان باشد.