کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا RTX 3090، RTX 3080 و RTX 3070 معرفي شدند

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا به نام‌های RTX 3090، RTX 3080 و RTX 3070 معرفی شدند. پرچمدار جدید انویدیا، RTX 3090 است و به گفته‌ی شرکت، 50 درصد عملکرد قوی‌تری نسبت به Titan RTX دارد.

انویدیا رسما از جدیدترین سری کارت های گرافیک خود معرفی کرد. سه مدل جدید، RTX 3090، RTX 3080 و RTX 3070 نام دارند و بر مبنای معماری Ampere طراحی شده‌اند. پرچمدار جدید انویدیا، RTX 3090 نام دارد و جایگزین مناسب برای Titan RTX خواهد بود. به گفته‌ی انویدیا، RTX 3090 حدود 50 درصد قوی‌تر از نمونه قبلی است و می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌های امروزی را با کیفیت 8K و سرعت 60 فریم‌یر‌ثانیه به راحتی اجرا کند.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیابه گفته‌ی انویدیا، RTX 3090 جدید همانند نسخه‌ی Titan RTX به حافظه‌ی 24 گیگابایتی GDDR6X مجهز است. در کارت گرافیک جدید، طراحی تازه‌ای را شاهد هستیم که شامل سه درگاه و دو فن خنک کننده جدید می‌شود. طبق گفته‌ی سازنده، این فن‌ها 10 درصد نویز کمتر تولید می‌‍کنند و تا 30 درصد خنک‌تر از فن‌های موجود در Titan RTX هستند.

قیمت کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا نیز اعلام شده است. این شرکت قصد دارد پرچمدار جدید RTX 3090 را با قیمت 1499 دلار عرضه کند. که با این برچسب، از قیمت 1.299 دلاری کارت گرافیک RTX 2080 Ti گران‌تر و از قیمت 2499 دلاری Titan RTX در زمان عرضه ارزان‌تر است. به گفته‌ی انویدیا، این محصول از تاریخ 24 سپتامبر 2020 (3 مهر 1399) رسما عرضه خواهد شد.

یکی دیگر از کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا ، RTX 3080 نام دارد. این کارت در مقایسه با RTX 2080 دوبرابر قدرت بیشتری دارد. البته این موضوع در مورد مدل استاندارد RTX 2080 صدق می‌کند (نه مدل Super). کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 از 10 گیگابایت حافظه GDDR6X با سرعت کلاک 19 گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌کند. به ادعای انویدیا، این کارت گرافیک می‌تواند محتوا 4k را با نرح 60 فریم بر ثانیه اجرا کند.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیاانویدیا RTX 3080، قیمتی برابر با 699 دلار دارد که این یعنی با کارت گرافیک RTX 2080 Super در زمان معرفی در یک رنج قیمتی است. به گفته شرکت سازنده  کارت گرافیک RTX 3080 رسما از 17 سپتامبر (27 شهریور) روانه‌ی بازار خواهد شد.

اما دیگر محصولی که از انویدیا معرفی شد، RTX 3070 نام دارد. طبق آماری که این شرکت ارائه داده، کارت گرافیک جدید از RTX 2080 Ti سریع‎‌تر است و 60 درصد عملکرد بهتری نسبت به RTX 2070 دارد. انویدیا RTX 3070 با 6 گیگابایت حافظه GDDR6 همراه شده و براي محتواي 4K مناسب است. انویدیا RTX 3070 با قیمت 499 دلار از ماه اکتبر (مهر) در دسترس خواهد بود.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیاکارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا معماری Ampere را با ویژگی‌های جدیدی همراه کرده است. انویدیا طی مراسم خود اعلام كرد که بخش عمده‌ای از سخت افزار پردازشی خانواده RTX 3000 را هسته‌های کودا (CUDA) تشکیل می‌دهند. این شرکت از آن‎ها به عنوان چند پردازنده‌ی جریانی یاد می‌کند. این هسته‌ها در مقایسه با سخت افزار به کار رفته در خانواده Turing، دو برابر قدرت پردازشی بیشتری را ارائه می‌دهند. هسته‌های نسل دوم سری RT نیز در مقایسه با‌ هسته‌های کارت‌های سری Turing بهبود پیدا کرده است.

به گفته‌ی انویدیا، کارت‌های گرافیک با معماری Ampere می‌توانند فرایندهای سايه‌زنی و رهگیری پرتو و محاسبات را هم‌زمان انجام دهند. هسته‌ی نسل سوم سری Tensor نیز عملکردی دوبرابر بیشتر نسبت به هسته‌های Turing پیدا کرده‌اند.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیادو کارت از کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا از حافظه سریع‌تر GDDR6X بهره می‌برند. در تولید کارت‌های گرافیک جدید سری Ampere از لیتوگرافی 8 نانومتری سامسونگ استفاده شده است. انویدیا برای تولید حافظه‌ی پر سرعت محصولات جدید خود، با شرکت Micron نیز همکاری داشته است.

خانواده جدید کارت‌های گرافیک انویدیا، از قابلیت RTX IO بهره می‌برند. این قابلیت عملکرد  I / O را بسیار سریع‌تر از هارد درایورها انجام می‌دهد. RTX IO همچنین با مایکروسافت DirectStorage نیز کار می‌کند و برخی از وظایف پردازنده مرکزی را به GPU انتقال می‌دهد.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیا از طراحی منحصر به فردی برخوردار هستند که فن‌های ویژه‌ای برای آن‌ها طراحی شده است. به گفته‌ی این شرکت فن‌های محوری دو برابر قدرت خنک کنندگی بیشتری را ارائه می‌دهند. در خانواده RTX 3000 همچنین کانکتور برق جدیدی به‌کاررفته که اخیرا معرفی شده است. این کارت‌ها با استفاده از آداپتور، با اتصالات 8 پین فعلی نیز سازگار هستند.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیادر کارت‌های جدید برای دارندگان تلویزیون‌های 8K با نرخ 60 فریم و 4K با نرخ 120 فريم، رابط HDMI 2.1 نیز در نظر گرفته شده است. کارت‌های Ampere اولین گرافیک‌های مستقلی هستند که از AV1 پشتیبانی می‌کنند. AV1 را باید نسخه متن باز جایگزین HEVC / VVC دانست که توسط چندین شرکت پشتیبان می‌شود. تا به امروز، هیچ سخت افزار اختصاصی برای استفاده از قابلیت‌های کدک AV1 وجود نداشته است.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیاانویدیا همچنین از سه ویژگی نرم افزاری جدید Reflex ،Broadcast و Omniverse Machinima رونمایی کرد. انویدیا Reflex مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است که برای بهینه‌سازی و اندازه‌گیری تاخیر طراحی شده است. از جمله مواردی که می‌توان با استفاده از این نرم افزار تاخیر اجرا را در آن‌ها کاهش داد باید به  Apex Legends ،Call of Duty: Warzone ،Fortnite و Valorant اشاره کنیم. به گفته‌‎ی شرکت سازنده، این قابلیت می‌توان تاخیر را حداکثر تا 50 درصد کاهش دهد. یکی دیگر از قابلیت‌های این ویژگی،  Nvidia Reflex Latency Analyzer نام دارد که دستور ورودی ماوس را تشخیص می‌دهد و سپس مدت زمان لازم برای تغییر پیکسل‌های روی صفحه اندازه‌گیری می‌کند. این قابلیت قرار است در تمامی مانیتور‌های 360 هرتز جدید شرکت‌های ایسر، Alienware، ایسوس و MSI وجود داشته باشد.

انویدیا Broadcast نیز نوعی افزونه هوش مصنوعی است که می‌تواند کیفیت میکروفون‌ها و وب‌کم‌ها را با استفاده از جلوه‌های مختلف افزایش دهد. این پلاگین قابلیت حذف نویز صوتی و جلوه‌ی های پس‌زمینه را دارد.

کارت‌ های‌ گرافیک جدید انویدیاانویدیا Omniverse Machinima به کاربران امکان می‌دهد فیلم‌های خود را با استفاده بازی بسازند. کاربران می‌توانند با استفاده وب کم و هوش مصنوعی شخصیت ایجاد کنند و ویدیویی با کیفیت بالا اکسپورت کنند. از عناوین پشتیبانی شده برای این ویژگی می‌توان به  Fortnite و Call of Duty: Black Ops Cold War اشاره کرد.

شرکت‌های Colorful ،EVGA ،Gainward ،Galaxy ،Gigabyte ،Innovision 3D ،MSI ،Palit و ASUS و … تصمیم دارند کارت های‌ گرافیک جدید انویدیا را عرضه کنند. شرکت انویدیا همچنین تصمیم دارد در وب سایت خود نسخه‌ی Founders Edition محصولات جدید را نیز ارائه کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*