اسنپدراگون 8CX GEN 2

تراشه کوالکام اسنپدراگون 8CX GEN 2 برای لپ‌تاپ‌های 5G رونمایی شد

تراشه کوالکام اسنپدراگون 8CX GEN 2 با پشتیبانی از 5G برای لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی بر پایه معماری ARM معرفي شد. این پردازنده 15 درصد عملکرد بهتری نسبت به اینتل i5 نسل دهمی دارد.

اسنپدراگون 8CX GEN 2 با پشتیبانی از نسل پنجم ارتباطات برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی معرفی شد. حدود دو سال پیش بود که شرکت کوالکام از چیپست 8CX بر پایه‌ی معماری ARM رونمایی کرد که صرفا برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی طراحی شده بود. اکنون کوالکام طی رویداد ایفا 2020، از نسل جدید این تراشه به نام snapdragon 8CX GEN 2 پرده برداشت.

کوالکام اطلاعات کاملی در مورد این محصول جدید ارائه نکرد اما در مجموع بهبود‌های این پردازنده نسبت به نسل قبل اشاره داشت. این پردازنده قدرت بیش‌تری را برای لپ‌تاپ‌ها ارائه خواهد کرد و در عین حال مصرف انرژی کم‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد. البته هنوز مشخص نیست که این چیپست دقیقا چه تکامل‌های نسبت گذشته دارد.

به گفته‌ی کوالکام این تراشه توانایی بالایی برای رقابت با سیستم‌های سنتی اینتل دارد. کوالکام تاکید داشت که چیپست 8CX GEN 2 عملکرد به مراتب بالاتری نسبت به رقیب مستقیمش یعنی پردازنده نسل دهمی Core i5 خواهد داشت.

اسنپدراگون 8CX GEN 2

در تراشه‌ی جدید 8CX GEN 2 توجه ویژه‌ای به کاهش مصرف انرژی شده است و این می‌تواند باعث بهبود شارژدهی لپ ‌تاپ‌ ها شود. طبق بیانیه‌ی کوالکام، وجود تراشه اسنپدراگون 8CX GEN 2 در هر سیستمی، باعث می‌شود که لپ‌تاپ با یک بار شارژ، حداکثر یک روز تا 25 ساعت شارژدهی داشته باشد. این صرفه جویی در انرژی بدان معناست که کاربران می‌توانند با استفاده معمولی از لپ‌تاپ تا چند روز نیاز به شارژ دوباره نداشته باشند. اگر آمار اعلام شده در استفاده روزمره نیز صدق کند، می‌توان گفت که تراشه 8CX GEN 2 از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی بی رقیب است.

از سایر ویژگی‌های این پردازنده باید پشتیبانی از وای‌فای 6، بلوتوث 5.1 و تکنولوژی صوتی کوالکام Aqstic یاد کرد. این فناوری برای حذف بازتاب و نویز کاربرد خواهد داشت. این چیپ همچنین از نمایشگر‌های 4K اکسترنال با نرخ رفرش 60 فریم‌بر‌ثانیه پشتیبانی می‌کند.

این پردازنده همینطور در خصوص پردازش هوش مصنوعی نیز ارتقا یافته است که البته اطلاعات دقیقی در این مورد عنوان نشده. بهبود‌های انجام شده به تراشه 8CX GEN 2 امکان می‌دهد از قابلیت‌هایی نظیر تماس چشمی سرفیس پرو ایکس پشتیبانی کند. قابلیت تماس چشمی (Eye Contact) با کمک تراشه، چشم‌ها را طی جلسات ویدیویی اسکن می‌کند و مکان قرار گیری آن در فریم تصویر را تشخیص می‌دهد. سپس جایی که  کاربر در حال تماشای آن است را تنظیم می‌کند تا هنگام تماس‌های ویدیویی، چشم‌های کاربر همواره با وب کم در تماس باشد.

اسنپدراگون 8CX GEN 2

از دیگر قابلیت‌هایی که بهبود پردازش هوش مصنوعی به دنبال خواهد داشت، ویژگی‌های امنیتی بیشتر است که در سیستم‌های مجهز به چیپست 8CX GEN 2 ، به‌وجود خواهد آمد.

در این تراشه از مودم‌های X24 LTE و X55 5G استفاده شده است که نسبت به نسل قدیمی‌ تفاوتی نداشته است. نسخه‌های مختلف تراشه‌های 8CX GEN 2 با یک نوع از این مودم‌ها ارائه می‌شوند بنابراین، تولیدکننده می‌تواند نسبت به مدل لپ‌تاپ، یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

اولین دستگاه‌های مجهز به این تراشه جدید احتمالا تا سه‌‌ ماهه پایانی سال 2020 به بازار خواهند آمد. در میان مشتریان اصلی شرکت کوالکام، انتظار می‌رود چیپست جدید در لپ‌ تاپ‌های جدید مایکروسافت، سامسونگ و لنوو به‌کارگرفته شود.

کوالکام در تلاش است تا اسنپدراگون 8CX GEN 2 را به عنوان یک چیپست مناسب برای لپ‌تاپ‌های 5G معرفی کند. البته نکته‌ی مهم لپ‌تاپ‌های مبتنی بر معماری ARM این است که توسط تمامی اپلیکیشن‌های موجود پشتیبانی نمی‌شوند اما با این وجود مصرف انرژی بسیار پایین چیپست 8CX GEN 2، می‌تواند برگ برنده کوالکام در رقابت با سایر مدل‌های بازار باشد.