شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی: تمامی پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت تکمیل می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت با همدلی تمام سازمان‌ها، تمامی پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت فعلی تکمیل می‌شوند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد اخیرا خبرهایی مبنی بر هزینه 400 میلیارد تومانی برای پیام رسان‌ها در دیتاسنتر مادر شبکه ملی اطلاعات منتشر شد، اما باید در این خصوص اعلام کنیم که از زمان شروع راه‌اندازی این شبکه که ظرفیتی حدود 684 گیگابیت بر ثانیه داشت، تا به امروز که ظرفیت آن به 20 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده است، حدود 20 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وزیر ارتباطات افزود از سایر اقدامات انجام شده در این حوزه می‌توان به راه‌اندازی ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری و ۴ مرکز ملی تبادل اطلاعات برای ایجاد شبکه ارتباطی پایدار اشاره کرد. آذری جهرمی تاکید کرد طی دو سال اخیر برای یک پروژه امنیتی در شبکه ملی اطلاعات حدود 1 هزار میلیارد تومان هزینه شد و بخش خصوصی هم برای شبکه دسترسی صدها میلیارد تومان هزینه کرده است. از این رو باید عنوان شود که 400 میلیارد تومانی که برای راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است، برای ایجاد شبکه‌ای مستقل و پایدار رقم بزرگی نیست.

آذری جهرمی در ادامه بیان کرد:

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پایه شبکه ملی که شامل پیام رسان‌ها، موتور جستجو و ایمیل می‌شود، حمایت می‌کند. هم اکنون سه ایمیل فعالیت خود را روی این مرکز آغاز کرده‌اند و سه پیام رسان نیز برای ارائه کیفیت بالای خدمات در این مرکز مستقر شده‌اند. دیگر بهانه سخت افزاری برای ارائه این خدمات وجود ندارد و باید موضوعات نرم افزاری را تمرکز کرد. از ۲۳ جز زیرساختی شبکه ملی اطلاعات ۲۰ جز آن در حال حاضر مستقر شده است و سه جز آن نیز به استقرار نرسیده است. برای مثال مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات یکی از اجزایی است که تا دو هفته دیگر توسط سازمان فناوری اطلاعات پیاده‌سازی می‌شود.

دیگر نگران قطع اینترنت نباشید

وزیر ارتباطات عنوان کرد با افتتاح این مرکز داده دیگر نباید در خصوص قطع اینترنت یا محدود کردن شبکه‌های خارجی نگران باشیم؛ چراکه ما بر این باوریم دشمن علاقه دارد ما از صحنه بین‌المللی خارج شویم و حضور جریان‌ساز نداشته باشیم. وی افزود این دیتاسنتر دارای ظرفیت پذیرش خدمات پایه آموزشی را داشته و به واسطه این مرکز داده برای کمک به وزارت علوم و دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی نیز آمادگی خواهیم داشت.

تکمیل پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی در پایان خاطرنشان کرد:

نامگذاری این مرکز به نام سردار شهید سلیمانی پیام ویژه‌ای برای حرکت و ایستادگی در مسیر استقلال و حفظ عزت مردم ایران است و با همدلی به وجود آمده تا پایان دولت 100 درصد پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات تکمیل خواهند شد.