مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

در این مطلب به مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 پرداخته‌ایم تا اگر قصد خرید کنسول Xbox Series X یا PlayStation 5 را دارید، بتوانید راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

حالا که قیمت، تاریخ انتشار، عناوین زمان عرضه و مشخصات سخت افزاری دو کنسول را داریم، مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 کار چندان سختی نخواهد بود اما کدام یک از آن‌ها می‌تواند موفق‌تر ظاهر شود؟ در ادامه با ما همراه باشید.

در این مقاله، فاکتورهای زیادی را لحاظ کرده‌ایم تا بتوانید در زمینه انتخاب کنسول نسل نهمی خود، دغدغه‌های کمتری داشته باشید. جنگ نسل نهم داغ‌تر از همیشه است زیرا مایکروسافت که آغاز فاجعه باری را در ابتدای نسل هشتم تجربه کرد، این بار مصمم است تا اشتباهات خود را تکرار نکند. آن‌ها تمرکز اصلی خود را بر روی سرویس ایکس باکس گیم پس و عناوین میان پلتفرمی (ایکس باکس و رایانه‌های شخصی) قرار داده‌اند و سونی هم مطابق معمول، با بازی‌های انحصاری درجه یک وارد میدان رقابت می‌شود. در ادامه به مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 از زوایای مختلف می‌پردازیم تا با این دو کنسول آشنایی بیشتری پیدا کنید.

پلی استیشن 5

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

از نظر سخت افزاری، دو کنسول شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما حداقل بر روی کاغذ به نظر می‌رسد که سری ایکس کمی قوی‌تر است. ابتدا از PS5 آغاز می‌کنیم. این کنسول همراه با دیسک درایو بلو-ری 4K، پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای ذن 2 (Zen 2)، پردازنده گرافیکی 36 هسته‌ای RDNA2، شانزده گیگابایت رم از نوع GDDR6، حافظه اس اس دی 825 گیگابایتی و با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸K تا نرخ 120۰ فریم بر ثانیه وارد بازار خواهد شد. پردازنده گرافیکی پلی استیشن پنج، 10.28 ترافلاپس قدرت داشته و در مقابل، سری ایکس، ۱۲ ترافلاپس قدرت دارد. این کنسول از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) نیز پشتیبانی می‌کند که تا پیش از این، تنها در رایانه‌های شخصی گران قیمت دیده می‌شد.

سیستم صوتی این کنسول نسبت به پلی استیشن 4، دستخوش تغییرات زیادی شده و قرار است صداهای واقع گرایانه تر و باکیفیت تری ارائه دهد. پشتیبانی از تلویزیون‌های 8K نیز اتفاق خوبی است. با اینکه در حال حاضر حتی تلویزیون‌های 4K هم به اندازه کافی فراگیر نشده‌اند اما نسل نهم باید حداقل تا هفت یا هشت سال آینده را پشتیبانی کند و می‌توان انتظار داشت که تا آن زمان، تلویزیون‌های 8K هم محبوب شوند. رفرش ریت 120 هرتز هم بدون شک مورد استقبال قرار خواهد گرفت و بازی دوستان می‌توانند آثار مورد علاقه خود را به شکل روان‌تری تجربه کنند. بدیهی است که اکثر بازی‌های نسل جدید با نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا نشوند اما اتفاق خوشایندی است که هر دو شرکت سونی و مایکروسافت به فکر آینده هستند.

حافظه اس اس دی 825 گیگابایتی پلی استیشن نیز کمک می‌کند تا بارگذاری مراحل بازی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، بنابر این دیگر نیازی نیست که برای بالا آمدن یک بازی یا مسافرت سریع در عناوین جهان باز، منتظر بمانید. سونی این مسئله را چند ماه قبل و پیش از معرفی رسمی کنسول نسل نهمی خود، نشان داده بود. در ویدیویی که از بازی مرد عنکبوتی پخش شد، می‌توانستید ببینید که حرکت در شهر بدون هیچ مشکلی و با سرعت انجام می‌شود، آن هم بدون تاخیر یا نیاز به بارگذاری.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

اینجا باید به دسته دوال سنس هم اشاره داشته باشیم که تکنولوژی‌های تازه‌ای در طراحی آن به کار رفته و به نظر می‌رسد در زمینه کنترلر، سونی بتواند پس از سال‌ها، مایکروسافت را کنار بزند. تا اینجا، بزرگ‌ترین ویژگی دوال سنس را باید تکنولوژی هپتیک (Haptic) پیشرفته آن در نظر گرفت که باعث می‌شود دکمه‌ها بر اساس چیزی که روی صفحه می‌بینید، احساس متفاوتی به شما بدهند. در نتیجه می‌توانید تصور کنید که واقعا در دنیای بازی حضور دارید. همانند دوال شوک 4، می‌توانید هدفون خود را به دسته وصل کنید و با تشکر از میکروفون به کار رفته در آن، برقراری ارتباط با دوستان آسان‌تر می‌شود.

دوال شوک 4 قابلیت اتصال به پلی استیشن 5 را خواهد داشت اما طبق اعلام سونی، نمی‌توانید از آن در بازی‌های انحصاری جدید استفاده کنید (زیرا تکنولوژی‌های دوال سنس را ندارد). با این حال، از آن جایی که این کنسول از عناوین نسل قبل (Backwards Compatibility) پشتیبانی می‌کند، داشتن یک دسته پلی استیشن 4 می‌تواند گاهی کارآمد باشد (در سوی دیگر، مایکروسافت تایید کرده که کنسول سری ایکس از تمامی دسته‌های ایکس باکس پشتیبانی می‌کند.).

از نظر وزن هم گفته شده که PS5 نزدیک به 4.78 کیلوگرم خواهد بود که آن را پس از پلی استیشن 3، به سنگین‌ترین کنسول سونی تبدیل می‌کند. از نظر ابعاد هم با کنسول بسیار بزرگی رو به رو هستیم.

ایکس باکس سری ایکس

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

سخت افزار سری ایکس تقریبا مشابه پلی استیشن 5 است اما همان طور که بالاتر هم اشاره شد، پردازنده گرافیکی آن 12 ترافلاپس قدرت دارد. این کنسول چهار برابر قوی‌تر از ایکس باکس وان ایکس است که قوی‌ترین کنسول نسل هشتم به حساب می‌آید. سری ایکس هم از فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند و حافظه اس اس دی آن یک ترابایتی است. بالاتر هم ذکر کردیم که از نظر قدرت خالص، سری ایکس کمی قوی‌تر از پلی استیشن 5 است اما باید دید در عمل و در بازی‌ها، این تفاوت‌ها تا چه اندازه خودشان را نشان می‌دهند.

با تکنولوژی‌های جدیدی همانند Auto Low Latency Mode و نرخ به‌روزرسانی متغیر (VRR)، مایکروسافت امیدوار است که تاخیر در بازی‌ها را به حداقل برساند.

پشتیبانی از عناوین نسل قبل نیز مطابق معمول در این کنسول وجود دارد، با این حال برخلاف پلی استیشن 5 که تنها از عناوین پلی استیشن 4 پشتیبانی می‌کند، بر روی سری ایکس می‌توانید بازی‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و حتی ایکس باکس اصلی را اجرا کنید. کنترلر سری ایکس به اندازه دوال سنس درخشان به نظر نمی‌رسد اما آن‌ها هم ویژگی‌های جدیدی خواهد داشت.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

این کنسول دارای یک نسخه دیجیتالی به نام سری اس هم خواهد بود اما اگر می‌خواهید از نسخه‌های فیزیکی خریداری شده خود استفاده کنید، باید به سراغ سری ایکس بروید که دارای یک دیسک درایو بلوری 4K UHD است.

سری ایکس از یک ویژگی جدید دیگر به نام اسمارت دلیوری (Smart Delivery) نیز بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهد «بهترین نسخه» بازی‌های خریداری شده قبلی خود را در کنسول جدید تجربه کنید. برای مثال اگر بازی سایبرپانک 2077 را برای ایکس باکس وان خریداری کرده باشید، نسخه بهبود یافته سری ایکس آن را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد. بعضی از شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی همانند 2K، چندان از این مسئله استقبال نکرده‌اند زیرا به دنبال سود بیشتری هستند اما مایکروسافت در حال تشویق این شرکت‌ها است تا نسخه‌های نسل جدید را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهند. هنوز مشخص نیست که شرکت‌های مختلف تا چه اندازه با این رویکرد مایکروسافت همراه می‌شوند اما حداقل شرکت‌هایی همانند یوبی‌سافت نشان داده‌اند که مشکلی با این مسئله ندارند.

«از سرگیری سریع» (Quick Resume) یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این کنسول است. شما می‌توانید بازی‌های خود را در هر جا که دوست دارید، متوقف کنید و هنگامی که بازگردید، بازی‌ها به سرعت از همان جا آغاز خواهند شد. نیازی هم نیست که برای بارگذاری مراحل منتظر بمانید. مشخصات فنی کامل دو سیستم را در ادامه مطالعه کنید.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5  

مدل

ایکس باکس سری ایکسپلی استیشن 5
پردازنده مرکزیذن 2 / هشت هسته‌ای / فرکانس 3.8 گیگاهرتزذن 2 / هشت هسته‌ای / فرکانس 3.5 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکیAMD RDNA 2 سفارشی با 52 واحد محاسباتی (CU) / فرکانس 1.825 گیگاهرتزAMD RDNA 2 سفارشی با 36 واحد محاسباتی (CU) / فرکانس 1.565 گیگاهرتز
قدرت پردازنده گرافیکی12 ترافلاپس10.28 ترافلاپس
رم16 گیگابایت از نوع GDDR616 گیگابایت از نوع GDDR6
حافظه1 ترابایت اس اس دی / با قابلیت پشتیبانی از هارد اکسترنال 1 ترابایتی825 گیگابایت اس اس دی / با قابلیت پشتیبانی از هارد اکسترنال
سرعت2.4 گیگابایت بر ثانیه (خام) / 4.8 گیگابایت بر ثانیه (فشرده)5.5 گیگابایت بر ثانیه (خام) / 8 الی 9 گیگابایت بر ثانیه (فشرده)
دیسک درایودرایور بلوری 4K UHDدرایور بلوری 4K UHD
حداکثر خروجی تصویررزولوشن 8Kرزولوشن 8K
رفرش ریتحداکثر 120 فریم بر ثانیهحداکثر 120 فریم بر ثانیه
کلاد گیمینگمایکروسافت ایکس کلادپلی استیشن نو
پشتیبانی از نسل قبلایکس باکس / ایکس باکس وان / ایکس باکس 360پلی استیشن 4
ابعاد5.9 اینچ × 5.9 اینچ × 11.9 اینچ15.4 اینچ × 10.2 اینچ × 4.1 اینچ
رنگمشکیسفید
واقعیت مجازیتایید نشده (احتمالا پشتیبانی نمی‌کند)پشتیبانی می‌کند

بازی‌ها

هر دو کنسول بازی‌های بزرگی برای عرضه خواهند داشت اما مطابق یک قانون نانوشته، وزنه به سوی سونی سنگینی می‌کند. اما نمی‌توان از خریداری استودیوی بتسدا توسط مایکروسافت عبور کرد که واقعا می‌تواند شرایط را برای کنسول این شرکت تغییر دهد.

هیلو اینفینیت (Halo Infinite) می‌توانست برای سری ایکس یک برگ برنده باشد اما این بازی با تاخیر رو به رو شد. هل بلید 2، اساسینز کرید: والهالا، درت 5، مدیوم و یاکوزا: همانند اژدها، عناوین زمان عرضه این کنسول هستند و همان طور که مشاهده می‌کنید، شاهد عرضه آثار انحصاری درجه یک زیادی در زمان عرضه کنسول نیستیم، اتفاقی که بدون شک به ضرر مایکروسافت خواهد بود.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

بازی هل بلید 2

با این حال، شرایط تغییرات پیدا خواهد کرد. مایکروسافت در این نسل، آمادگی بیشتری برای عرضه بازی‌های فرست پارتی دارد و آن‌ها در حال توسعه عناوین مختلفی هستند. برای مثال نسخه جدیدی از مجموعه فیبل، قسمت جدید فورزا، یک بازی نقش آفرینی جدید به نام Avowed و غیره. در بحث بازی‌های انحصاری، سونی همیشه حرف اول و آخر را زده است اما در این نسل، مایکروسافت مصمم است تا با قدرت بیشتری وارد این حوزه شود. فراموش نکنید که مایکروسافت حالا صاحب تعدادی از بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ همانند فال اوت، الدر اسکرولز، دوم، دیس آنرد، ولفنشتاین و غیره است. احتمال دارد که شاهد عرضه بعضی از این آثار برای پلی استیشن هم باشیم اما در حالی که کاربران سونی باید این عناوین را به قیمت 60 الی 70 دلار خریداری کنند، کاربران مایکروسافت به واسطه ایکس باکس گیم پس، به صورت رایگان به آن‌ها دسترسی خواهند داشت!

البته ناگفته نماند که آثار فرست پارتی مایکروسافت لزوما انحصاری محسوب نمی‌شوند زیرا همه آن‌ها برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر خواهند شد. اتفاقی که شاید برای طرفداران ایکس باکس کمی ناامید کننده باشد اما هدف اصلی مایکروسافت این است که مخاطبان بیشتری جذب کند و در واقع بازی‌های خوب خود را در اختیار افراد بیشتری قرار دهد.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

بازی هورایزن 2

در سوی دیگر، سونی نسل جدید را با انبوهی از بازی‌های درجه یک آغاز خواهد کرد. بازی‌هایی همانند هورایزن 2، مرد عنکبوتی: مایلز مورالس، گرن توریزمو 7، فاینال فانتزی 16 و خدای جنگ 2 از آثاری هستند که تاکنون برای این کنسول تایید شده‌اند و هر کدام از آن‌ها به تنهایی می‌توانند یک دلیل خوب برای خرید پلی استیشن 5 باشند.

با خرید پلی استیشن 5 و اشتراک پلی استیشن پلاس، از همان روز اول می‌توانید به 18 بازی بزرگ پلی استیشن 4 همانند خدای جنگ 1، آنچارتد 5، بتلفیلد 1، فال آوت 5، فاینال فانتزی، دیز گان، بلاد بورن، دیترویت، بتمن: آرکهام نایت، مورتال کامبت ایکس، آنتیل داون، پرسونا 5 و غیره، به صورت رایگان دسترسی پیدا کنید.

بر خلاف مایکروسافت که بر این باور است آثار انحصاری باعث محدودیت مخاطبان می‌شود، سونی به آثار انحصاری اعتقاد کامل دارد و آن را یکی از ویژگی‌های بارز کنسول نسل نهمی خود می‌داند.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

استریمینگ هم در نسل بعدی نقش پررنگی خواهد داشت و به نظر می‌رسد که مایکروسافت در این زمینه، سرمایه‌گذاری بیشتری کرده است. پروژه ایکس کلاد (xCloud) به زودی رسما کار خود را آغاز می‌کند و برای مشترکان ایکس باکس گیم پس آلتیمیت رایگان خواهد بود. این بدین معناست که صاحبان ایکس باکس می‌توانند بازی‌های خود را علاوه بر کنسول، بر روی رایانه‌های شخصی و حتی موبایل‌های هوشمند اندرویدی نیز تجربه کنند. ورود بازی‌های سرویس EA Play به گیم پس را هم فراموش نکنید که جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند. کسی که اشتراک این سرویس را تهیه کند، هرگز با کمبود بازی رو به رو نمی‌شود. سری ایکس شاید تا مدتی با کمبود بازی انحصاری رو به رو باشد اما از نظر عناوین ترد پارتی با توجه به ایکس کلاس و گیم پس، می‌تواند مخاطبان زیادی جذب کند، خصوصا کسانی که علاقه‌ای به خرید بازی‌های جدید ندارند. پلی استیشن هم از سرویس مشابه‌ای بهره می‌برد اما ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد با گیم پس قابل قیاس نیست.

قیمت

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

طرفداران تا مدت‌ها در انتظار اعلام قیمت این دو کنسول بودند و سرانجام این مایکروسافت بود که پیش قدم شد. ایکس باکس سری ایکس قرار است با قیمت 499 دلار عرضه شود و نسخه دیجیتالی ارزان‌تر آن نیز 299 دلار قیمت خواهد داشت. سونی هم که هیچ علاقه‌ای نداشت زودتر از رقیب، قیمت کنسول‌هایش را اعلام کند، در نهایت تایید کرد که پلی استیشن 5 با قیمت 499 دلار عرضه می‌شود و نسخه دیجیتالی آن نیز 399 دلار خواهد بود.

یکی از دلایلی که سونی در نسل هشتم گوی سبقت را از رقیب سنتی ربود، این بود که در آغاز نسل، کنسول خود را با قیمت مناسب‌تری عرضه کرد. در آن دوره، پلی استیشن 4 با قیمت 399.99 دلار وارد بازار شد، در حالی که ایکس باکس وان 499 دلار قیمت داشت و همین تفاوت قیمت کافی بود تا منجر به شکست ایکس باکس شود. البته این آغاز بد ایکس باکس وان دلایلی دیگری هم داشت که احتمالا می‌دانید و اینجا به آن‌ها نمی‌پردازیم.

اگر به قبل‌تر برگردیم، سونی همین اشتباه را در رابطه با پلی استیشن 3 تکرار کرد و از ایکس باکس 360 عقب افتاد اما شرایط در این نسل کمی متفاوت است. شکی وجود ندارد که کنسول 299 دلاری مایکروسافت فروش خوبی خواهد داشت اما پلی استیشن هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سونی با پلی استیشن 4، جایگاه خود را مستحکم کرد و مخاطبان آن بدون شک ترجیح می‌دهند که در نسل جدید هم به سراغ یک پلی استیشن دیگر بروند.

اما نمی‌توان انکار کرد که حداقل بر روی کاغذ، سری اس شانس بیشتری برای موفقیت دارد، عموم مردم همیشه به یک کنسول ارزان‌تر گرایش بیشتری داشته‌اند. اما مقایسه دو کنسول دیجیتالی نسل نهم نشان می‌دهد که سری اس ضعیف‌تر است، برای مثال این دستگاه رزولوشن بالاتر از 1440p ارائه نمی‌دهد و از نظر سخت افزاری هم نسبت به سری ایکس بسیار ضعیف‌تر است. در مقابل، نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5، از نظر سخت افزاری کاملا مشابه نسخه استاندارد است و تنها تفاوت آن در عدم وجود دیسک درایو است.

از نظر قیمت، سری اس برنده است اما باید واقع بین بود که یک تجربه واقعی از نسل نهم ارائه نمی‌دهد و باید دید سه یا چهار سال دیگر، تا چه اندازه می‌تواند خودنمایی کند.

 کدام کنسول بهتر است؟

مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5

حالا که همه چیز را می‌دانیم و می‌توانیم به راحتی به مقایسه ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 بپردازیم، می‌توان گفت که هر کدام از آن‌ها دارای نقاط ضعف و قدرت خاصی هستند و بستگی دارد از یک کنسول نسل نهمی چه چیزی می‌خواهید.

هر دو کنسول در زمینه بازی‌های ترد پارتی تمام نیازهای شما را برطرف می‌کنند و با تشکر از ویژگی پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، به یک فهرست طویل از آثار درجه یک دسترسی خواهید داشت. با این حال، مایکروسافت در این زمینه می‌تواند آزادی بیشتری به شما دهد، گیم پس نشان داده که پتانسیل زیادی دارد و با ایکس کلاد، انجام بازی‌های ایکس باکس با موبایل هم امکان پذیر می‌شود و در واقع شما همیشه به بازی‌های خود دسترسی دارید. اما در بحث بازی‌های انحصاری، پلی استیشن 5 آثار درخشانی دارد که هر گیمری دوست دارد آن‌ها را تجربه کند، البته مگر اینکه طرفدار آثار شرکت بتسدا باشید!

سری اس ارزان‌تر است و برای کسانی که به عناوین انحصاری اهمیت خاصی نمی‌دهند، بهترین گزینه است. این کنسول شاید از رزولوشن 4K پشتیبانی نکند اما یک انتخاب خوب برای کسانی است که می‌خواهند کمی وقت بگذرانند و سرگرم شوند. مخاطبان حرفه‌ای‌تر هم مشخصا باید به سراغ ایکس باکس سری ایکس بروند. کسانی هم که به آثار واقعیت مجازی علاقه مند هستند، باید پلی استیشن 5 را تهیه کنند. در نهایت یک بار دیگر تکرار می‌کنیم که همه چیز به سلیقه شخصی شما بستگی دارد اما می‌توان با قاطعیت گفت که هر دو کنسول به اندازه کافی خوب هستند تا شما را راضی کنند و به نظر نمی‌رسد از خرید هیچ کدام از چهار کنسول نسل جدید، پشیمان شوید.

پلی استیشن 5 در تاریخ 12 نوامبر (22 آبان 1399) و ایکس باکس سری ایکس در تاریخ 10 نوامبر (20 آبان) وارد بازار می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من که میگم Ps5 بهتره