غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

آموزش غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی در آیفون و اندروید

در این مقاله قصد داریم نحوه غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی را به صورت گام به گام و در گوشی‌های اندرویدی و آی او اسی به شما عزیزان آموزش دهیم.

از همان ابتدا که قابلیت ردیابی برخی از فعالیت‌های کاربر توسط شرکت‌های فعال در تکنولوژی ایجاد شد نگرانی‌هایی بابت حفظ حریم شخصی به وجود آمدند. این سرویس می‌تواند به همان میزان که کارآمد است مضر باشد و برخی از افراد حاضر نیستند اطلاعات حاصل از ردیابی فعالیت‌هایشان حتی در راه‌های مسالمت‌آمیز و به سود خودشان استفاده شود. ما نیز تصمیم گرفتیم تا اگر به هر دلیلی می‌خواهید دست به غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی موبایلتان بزنید با شما همراه باشیم و مراحل آن را آموزش دهیم.

ردیابی موقعیت مکانی در اندروید چگونه است؟

در اولین باری که گوشی اندرویدی خود را روشن می‌کنید از شما سوالاتی درباره به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به ردیابی موقعیت مکانی‌تان پرسیده می‌شود. اگر چنین اجازه‌ای بدهید، گوگل به صورت خودکار حرکات و جابه‌جایی‌های شما را در حافظه موقعیت مکانی ذخیره می‌کند و این اطلاعات در قسمت «Timeline» حساب کاربری گوگل شما قابل مشاهده است.

گوگل می‌گوید حافظه موقعیت مکانی کمک می‌کند تا اطلاعات مفیدتر و کارآمدتری در اختیار کاربر قرار بگیرد. برای نمونه مسیریابی خودکار یا نتایج جست‌وجوی بهتری با توجه به موقعیت مکانی شما حاصل می‌شوند و همچنین گاهی پیشنهادهای خودکار می‌تواند در موقعیت‌های مختلف کمک حال شما باشد.

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

اما لزوما همه کاربران از زیر نظر گرفته شدن تک تک قدم‌هایشان راضی نخواهند بود. اگر گوشی‌تان را گم کنید اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی‌تان می‌تواند تحت سواستفاده قرار بگیرد. اینکه یک سارق بداند کجا زندگی می‌کنید و چه ساعاتی از محل کار به خانه برمی‌گردید می‌تواند برایتان دردسرهایی ایجاد کند.

همچنین اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی‌تان ممکن است در دادگاه علیه شما استفاده شود، مخصوصا زمانی که بخواهید ادعا کنید در ساعت و مکان خاصی قرار داشته‌اید. بعضی کاربران هم ذخیره اطلاعاتشان توسط گوگل را امن نمی‌دانند و نمی‌خواهند اطلاعات شخصی‌شان در بستر اینترنت وجود داشته باشد.

اما اگر نیمه خالی لیوان را ببینیم با غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی برخی از امکانات گوگل که اندروید را جذاب‌تر می‌کنند حذف خواهند شد. دستیار مجازی گوگل – Google Assistant نیز کارایی کمتری خواهد داشت اگر نتواند مکان‌های مورد علاقه‌تان و برنامه‌های مورد استفاده در مکان‌های مختلف را شناسایی کند. با این وجود استفاده کمتر از GPS به طول عمر بیشتر باتری کمک خواهد کرد.

چگونه ردیابی موقعیت مکانی را در اندروید غیرفعال کنیم؟

خاموش کردن ردیابی موقعیت مکانی در سرویس‌های گوگل به دو روش انجام می‌شود. شما می‌توانید در مرورگر کامپیوترتان به آدرس https://www.google.com/settings/accounthistory رفته و سپس روی «Location History» کلیک کنید.  با کلیک کردن روی «Stop Location History» یک پاپ-آپ برایتان باز می‌شود که اطلاعاتی را نمایش داده و می‌توانید به طور کامل اطلاعات مربوط به سابقه موقعیت‌های مکانی‌تان را پاک کنید.

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

در گوشی‌های اندرویدی این فرآیند راحت‌تر بوده و کافی است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • به تنظیمات گوشی بروید.
  • روی قسمت Security & Location تپ کنید. نام این بخش ممکن است بسته به برند موبایلتان متفاوت باشد.
  • Location را لمس کنید.
  • در گوشه بالایی سمت راست یک دکمه خاموش و روشن وجود دارد. از آن برای خاموش یا روشن کردن سرویس ردیابی موقعیت مکانی استفاده کنید.
  • به قسمت Location و سپس Google Location History بروید. در آنجا هم دکمه خاموش و روشنی خواهید دید تا بتوانید تاریخچه موقعیت مکانی‌تان را تغییر دهید.

چگونه تاریخچه اطلاعات موقعیت مکانی را در اندروید پاک کنیم؟

پاک کردن تاریخچه اطلاعات موقعیت مکانی در اندروید به روش زیر انجام می‌شود.

  • در بخش «Location History» روی آیکن سه نقطه در گوشه سمت راست بالایی تپ کنید و گزینه View / Manage را انتخاب کنید.
  • دوباره روی آیکن سه نقطه تپ کرده و Settings را باز کنید.
  • حالا احتمالا در قسمت «Personal Content» قرار گرفته‌اید.
  • در این قسمت شما می‌توانید تمامی تاریخچه اطلاعات مکانی‌تان را با لمس گزینه «Delete Location History Range» حذف کنید.
  • با پاک کردن این اطلاعات، دیگر امکان بازیابی آن‌ها وجود نخواهد داشت. بنابراین قبل از انجام این کار از قصدتان مطمئن شوید.

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

چگونه ردیابی موقعیت مکانی را در آی او اس غیرفعال کنیم؟

اگر در کنار گوشی اندرویدی‌تان یک آیپد دارید و یا برعکس، در کنار آیفون‌تان از تبلت اندرویدی استفاده می‌کنید باید این سرویس را روی هر دو پلتفرم غیرفعال کنید. دیوایس‌های اپلی می‌توانند موقعیت شما را به اپلیکیشن‌های مختلف ارسال کنند. برای خاموش کردن این ویژگی شما می‌توانید با مراجعه به تنظیمات، Privacy و Location Services آن را غیرفعال کنید.

اگر ردیابی موقعیت مکانی شما در آی دیوایس‌تان فعال باشد احتمالا لیست برنامه‌هایی که از موقعیت شما استفاده می‌کنند را خواهید دید. فلش کوچک در کنار هر یک از آن‌ها به معنای این است که آن برنامه به تازگی از لوکیشن شما استفاده کرده است.

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

در قسمت System Services می‌توانید ردیابی لوکیشن حتی برای تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی، جست‌وجوی هوشمند مرورگر، تنظیمات ساعت و تقویم و غیره را به راحتی یک لمس غیرفعال کنید.

چگونه ردیابی موقعیت مکانی را در اندروید فعال کنیم؟

اگر می‌خواهید همچنان پیشنهادهای دستیار گوگل را دریافت کنید یا در پایان به این نتیجه رسیده‌اید که دلیل قانع‌کننده‌ای برای غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی وجود ندارد، به راحتی و طی کردن مراحل زیر می‌توانید این قابلیت را دوباره فعال کنید.

  • تنظیمات را باز کنید.
  • به قسمت «Location» یا «Security & Location» مراجعه کنید.
  • آیکن سه نقطه در گوشه بالایی سمت راست را لمس کنید تا ردیابی موقعیت مکانی را فعال کنید.
  • با تپ روی «Google Location History» و روشن کردن آن نیز تاریخچه موقعیت شما فعال می‌شود.

در دیوایس‌های اپلی مراحل مشابه بوده و با رفتن به آدرس Settings > Privacy > Location Services و لمس گزینه فعال‌سازی، آن را دوباره روشن کنید.

چگونه بفهمیم یک برنامه در حال استفاده از موقعیت مکانی است؟

این امکان در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS فراهم شده و در تنظیمات می‌توانید این اطلاعات را بیابید. در آی دیوایس‌ها با مراجعه به Settings > Privacy > Location Services لیستی از برنامه‌هایی که از موقعیت جغرافیایی‌تان استفاده می‌کنند را مشاهده خواهید کرد. در اندروید نیز با رفتن به آدرس Settings > Security and Location > Location > App Permissions آن‌ها را ببینید.

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

هر اپلیکیشنی که اطلاعات موقعیت مکانی شما را جمع‌آوری می‌کند با کسب اجازه از کاربر آن را در اختیار توسعه‌دهنده برنامه قرار می‌دهد. این کسب اجازه در صفحه «Privacy Policy» انجام می‌شود که معمولا کاربران آن را بدون اینکه بخوانند تایید می‌کنند. با این وجود گاهی توضیحات گنگ بوده و شامل اطلاعات کلی می‌شود که ممکن است در نهایت به سواستفاده منجر شود.

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

چه برنامه‌هایی از اطلاعات موقعیت جغرافیایی استفاده می‌کنند؟

هیچ لیست مشخصی از برنامه‌هایی که از اطلاعات موقعیت مکانی استفاده می‌کنند وجود ندارد و راحت‌ترین روش اطلاع از آن، بررسی از طریق تنظیمات دستگاه بوده که بالاتر آن را آموزش دادیم.

معمولا اپلیکیشن‌هایی نظیر آب و هوا، خرید، مسافرت و دوست‌یابی از موقعیت کاربر استفاده می‌کنند و این کاربرد برای کاربر کاملا واضح است، به طوری که خودشان داوطلبانه موقعیتشان را اعلام می‌کنند.

آیا امکان حذف اطلاعات موقعیت جغرافیایی از دیتابیس‌ها وجود دارد؟

غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی

این اطلاعات ممکن است در دیتابیس‌ها ذخیره شده و توسط کمپانی‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. افزون بر این، اطلاعات موقعیت مکانی به شماره موبایل یا نام اختصاص نداشته و تنها راه پیدا کردن‌شان ID آن‌هاست. بدین ترتیب شناسایی و حذف آن‌ها چندان کار راحتی نخواهد بود. البته رگولاتوری عمومی حفاظت از دیتاها – GDPR از امسال در اروپا حق درخواست یک کپی از موقعیت جغرافیایی و حتی حذف کردن آن را برای کاربران قائل شده است.

خاموش بودن ردیابی اطلاعات جغرافیایی چه معایبی دارد؟

بخشی از هوشمندی اسمارت فون‌های امروزی وابسته به اطلاع از موقعیت جغرافیایی کاربر است. بدین ترتیب امکان پیشنهادهای هوشمند برای مسیریابی یا جست‌وجوی هوشمند و مرتبط به محل اقامت از بین خواهند رفت و عملا بخشی از سرویس‌های هوشمند موبایلتان از کار می‌افتند. با غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی امکان استفاده‌های مسالمت‌آمیز از موقعیت‌تان نیز وجود نخواهد داشت و ممکن است برای استفاده از تمام پتانسیل یک اپلیکیشن با مشکلاتی مواجه شوید.

به نظر شما ردیابی اطلاعات جغرافیایی چقدر می‌تواند ارزش داشته باشد؟ آیا شما نگرانی‌های سواستفاده از این ویژگی را مقدم بر استفاده‌های مثبت آن می‌دانید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*