مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21 ؛ بزرگ‌ترین تغییرات نسخه جدید

بازی FIFA 21 تا چند روز دیگر منتشر می‌شود و در این مطلب به مقایسه فیفا 20 و فیفا 21 پرداخته‌ایم تا از تفاوت‌های نسخه جدید آگاهی پیدا کنید.

با اینکه نسخه دموی FIFA 21 منتشر نشده اما تا اینجا اطلاعات نسبتا خوبی از بازی در اختیار طرفداران قرار گرفته و می‌توانیم تا حد زیادی به مقایسه فیفا 20 و فیفا 21 بپردازیم.

بعضی از طرفداران گاهی به شوخی می‌گویند که نسخه‌های جدید فیفا معمولا هیچ تغییری نمی‌کنند و تنها تفاوت آن‌ها در به روز رسانی نقل و انتقالات است. اما این مسئله صحت ندارد و سازندگان همیشه تلاش کرده‌اند تا این مجموعه را بهبود ببخشند، اگر چه بعضی از این تغییرات چندان دیده نمی‌شوند و بعضی از آن‌ها حتی بازی را بدتر هم می‌کنند. در آستانه ورود به نسل نهم کنسول‌ها، سازندگان فیفا 21 تلاش کرده‌اند تا این نسخه را با تغییرات گسترده‌تر و همراه با ویژگی‌های تازه‌ای عرضه کنند تا یک بار دیگر این مجموعه را به اوج بازگردانند. فیفا 20 بازی قابل قبولی بود اما درخشان به حساب نمی‌آمد و مشکلات خاص خودش را داشت. حالا باید دید نسخه جدید تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند.

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

بازی FIFA 21 در بخش آلتیمیت تیم، ولتا، کریر مُد و غیره دچار تغییر و تحول شده که در ادامه به جزئیات هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید ببینید این بازی نسبت به FIFA 20 چه پیشرفت‌هایی داشته است.

یک سیستم دریبل جدید

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

بازی فیفا 21 از یک سیستم دریبل زدن جدید به نام Agile Dribbling بهره می‌برد که تقریبا مشابه همان سیستم دریبل قبلی (Strafe Dribble) بازی فیفا 20 است. برای انجام این حرکات، باید دکمه R1 یا RB را نگه داشته و سپس با آنالوگ سمت چپ حرکت کنید تا بازیکن توپ را خیلی سریع لمس کرده و جهت آن را تغییر دهد. سازندگان می‌خواهند با استفاده از این حرکت‌ها به شما کمک کنند تا بتوانید کنترل بیشتری بر روی توپ داشته باشید و در موقعیت‌های یک در برابر یک، بتوانید با سریع‌تر حرکت دادن توپ و تغییر جهت آن، از مدافع عبور کنید.

زمان مشخص خواهد کرد که این سیستم تا چه اندازه کارآمد است و در عمل، تا چه اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حرکت دادن هم‌تیمی‌ها (Creative Runs)

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های گیم پلی بازی فیفا 21 این است که کنترل بیشتری بر روی هم‌تیمی های تحت هدایت هوش مصنوعی دارید و می‌توانید به آن‌ها دستور دهید که در هنگام حمله، به کدام سو حرکت (یا در واقع فرار) کنند. شما با نگه داشتن دکمه L1 یا LB و فشردن آنالوگ راست می‌توانید این کار را انجام دهید. شما همچنین می‌توانید به بازیکن بگویید که می‌خواهید از کدام طرف فرار کند. با ویژگی Creative Runs، قادر هستید تا 5 بازیکن را به صورت همزمان حرکت داده و حملات نفس گیری را پایه‌ریزی کنید.

برخوردهای طبیعی‌تر

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

در بازی‌های ورزشی اهمیت دارد که برخورد بازیکنان، طبیعی از آب در بیاید اما متاسفانه در اکثر مواقع این گونه نیست، خصوصا در مجموعه فیفا. سازندگان با آگاهی از این مسئله، یک سیستم جدید به نام برخوردهای طبیعی (Natural Collision System) معرفی کرده‌اند که از نام‌اش مشخص است قرار است چه کاری انجام دهد. ما در گذشته هم وعده‌های مشابه‌ای را شنیده بودیم اما در عمل، برخوردها و کشمکش بازیکنان برای تصاحب توپ آن طور که انتظار داشتیم، نبود و ضعف‌های فراوانی داشت. این سیستم جدید بازی فیفا 21، بر روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد اما باید دید در نسخه اصلی چگونه است.

حذف آیتم‌های فیتنس و ترینینگ

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

طرفداران بخش آلتیمیت تیم، بارها به این کارت‌ها اعتراض کرده بودند و سرانجام سازندگان تصمیم گرفته‌اند تا آیتم‌های فیتنس (Fitness Cards) و تمرین (Training Cards) را حذف کنند. با حذف کارت فیتنس، حالا بازیکنان همیشه آماده‌اند؛ کارت تمرین هم که قدرت تیم شما در زمینه شوت کردن، پاس کاری و دریبل را فقط برای یک مسابقه افزایش می‌داد، کنار رفته است.

البته آیتم‌های فیتنس هنوز هم در گیم پلی بازی نقش دارند اما فقط در حین برگزاری مسابقات (پس از پایان مسابقه همه چیز به حالت عادی بازمی‌گردد). کارت‌های تمرین هم چندان محبوب نبودند و کمتر کسی از آن‌ها استفاده می‌کرد. آیتم‌های بهبود سلامتی (Healing Items) نیز در این نسخه دستخوش تغییر شده‌اند و حالا هر نوع جراحتی را بر طرف می‌کنند.

تعامل بیشتر در مسابقات شبیه‌سازی شده

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

سال‌ها بود که در بخش کریر مُد هیچ گونه تغییری ایجاد نمی‌شد اما در فیفا 20، ویژگی‌های تازه کوچکی به آن اضافه شد، با این حال کافی نبود. خوشبختانه سازندگان در فیفا 21، این بخش را کاملا دگرگون کرده‌اند و تمرکز ویژه‌ای بر روی آن داشته‌اند. یکی از ویژگی‌های جدید بخش مذکور این است که شما می‌توانید به جای بازی کردن، در نقش مربی، یک بازی شبیه‌سازی شده را تماشا کرده و نقاط ضعف و قدرت تیم خود را بسنجید. خوشبختانه در حین این مسابقات، شما اجازه دارید همانند یک مربی واقعی، در تیم تغییر ایجاد کنید. نکته جذاب دیگر این است که هر وقت بخواهید، می‌توانید شخصا وارد میدان شده و بازی را در دست بگیرید.

رشد بازیکنان و قابلیت تغییر پست آن‌ها

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

در بخش کریر مُد، بر روی رشد بازیکنان نظارت کامل خواهید داشت و حتی می‌توانید با توجه به مهارت‌ها و استعدادهای آن‌ها، یک پست متفاوت برای آن‌ها در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که یک بازیکن در یک پست عملکرد مناسبی ندارد یا احساس می‌کنید او در یک پست دیگر می‌تواند موثرتر ظاهر شود، به راحتی می‌توانید پست او را عوض کنید. برای مثال یک هافبک که چندان در بازی‌سازی موفق نیست و نمی‌تواند موقعیت‌های خوبی ایجاد کند اما در امر گلزنی عالی است، این فرصت را دارید که او را تبدیل به یک مهاجم کنید تا در خط حمله بازی کند.

روحیه و آمادگی جسمانی

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

تاکنون شده که بخواهید بدانید در بخش کریر مُد، تیم شما تا چه اندازه آمادگی دارد؟ ویژگی Match Sharpness قرار است جواب این سوال شما را بدهد. اگر روحیه و آمادگی بازیکنان شما بالاتر از حد استاندارد باشد، قدرت و کیفیت بازی کردن آن‌ها بالاتر می‌رود. در مقابل اگر روحیه آن‌ها پایین‌تر از حد عادی باشد، آن‌ها در بازی ضعیف ظاهر می‌شوند و خوب بازی نمی‌کنند. با کمک این ویژگی، می‌فهمید که چه کسی در وضعیت ایده آل است و چه کسی دچار ضعف است و باید مشکل او حل شود.

تمرین دادن بازیکنان و مدیریت فعالیت‌های آن‌ها

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

اما اگر روحیه و آمادگی جسمانی یک بازیکن در بخش کریر مُد پایین بیاید، در مورد او چه باید کرد؟ بخش Active Training کلید این مشکل است. به واسطه این بخش، شما می‌توانید برای بازیکنان  تمرین‌های خاصی بگذارید تا کیفیت آن‌ها بالا برود و در واقع به روزهای اوج بازگردند.

بخش Activity Management هم برای مدیریت فعالیت‌های مختلف بازیکنان طراحی شده است. در آن‌جا باید برای بازیکن برنامه ریزی کنید، برای مثال چه زمانی تمرین کند و چه زمانی استراحت داشته باشد. مدیریت درست شما در این بخش باعث می‌شود تا سلامتی بازیکنان تامین شود و دچار آسیب یا جراحت نشوند.

نقل و انتقالات

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

فیفا 21 در بحث نقل و انتقالات نیز تغییرات مناسبی داشته است و مشابه PES، حالا می‌توانید یک بازیکن را به صورت قرضی و با بند خرید دائمی، به خدمت بگیرید (در بخش کریر مُد). بنابر این اگر عملکرد یک بازیکن قرضی رضایت بخش بود، می‌توانید بند خرید دائمی او را فعال کنید. شما همچنین می‌توانید بازیکنان را معاوضه کنید. به نظر می‌رسد که بخش کریر مُد، واقع گرایانه تر از نسخه‌های پیشین خواهد بود و آزادی عمل بیشتری هم به شما ارائه می‌دهد.

قابلیت دونفره بازی کردن در بخش التیمیت تیم

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

آلتیمیت تیم همیشه یکی از پولسازترین بخش‌های فیفا برای شرکت EA بوده و عجیب است که قابلیت دونفره بازی کردن آن زودتر از این‌ها معرفی نشده. شما حالا می‌توانید به صورت دو نفره در مقابل هوش مصنوعی رقابت کنید یا در بخش Division Rivals، مقابل بازیکنان دیگر قرار بگیرید. در بازی، تعدادی هدف (Objective) مخصوص برای بخش دو نفره نیز در نظر گرفته شده که در صورت رسیدن به آن‌ها یا انجام دادنشان، جوایز خوبی دریافت می‌کنید و البته در جدول رده بندی Division Rivals و همچنین Squad Battles نیز حاضر خواهید بود.

شخصی سازی استادیوم‌ها

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

قابلیت شخصی سازی استادیوم‌ها در بخش آلتیمیت تیم، در فیفا 20 معرفی شد اما چندان گسترده نبود و چندان هم مورد توجه قرار نگرفت اما فیفا 21، تمرکز بیشتری بر روی این مسئله دارد. شما می‌توانید استادیوم خود را آن طور که دوست دارید طراحی کنید. ظرفیت، نورپردازی، رنگ صندلی‌ها تا ظاهر کلی و حتی محیط اطراف استادیوم از جمله چیزهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید.

قابلیت‌های سفارشی سازی حتی فراتر از این‌ها هم می‌رود، برای مثال می‌توانید یک نام مستعار برای تیم خود انتخاب کنید که گزارشگر آن را بگوید یا زمانی که یک گل به ثمر رساندید، یک موسیقی خاص پخش شود.

رویدادهای خاص بخش آلتیمیت تیم

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

مجموعه فیفا مخاطبان زیادی دارد و اتفاق خوبی است که همه آن‌ها گاهی به سوی یک هدف مشترک قدم بردارند. فیفا 21 قرار است در بخش آلتیمیت تیم، رویدادهای خاصی داشته باشد که بدون شک مورد توجه طرفداران قرار خواهد گرفت. در این رویدادها، اهداف مختلفی برای شما قرار داده می‌شود که باید آن‌ها را تکمیل نمایید و در مقابل، امتیاز دریافت خواهید کرد. با شرکت کردن در این رویدادها، پک‌های کارت، سکه، بازیکن و آیتم‌های شخصی سازی مختلفی را می‌توانید باز کنید.

تنها یک ورزشکار بر روی کاور

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

برخلاف فیفا 20 که سه فوتبالیست مختلف بر روی سه نسخه مختلف بازی ظاهر شدند؛ این بار تنها کیلیان امباپه، ستاره پاریس سنت ژرمن و تیم ملی فرانسه بر روی کاور هر سه نسخه استاندارد، چمپیونز (Champions Edition) و آلتیمیت (Ultimate Edition) بازی قرار گرفته است.

البته این بدین معنا نیست که قرار است ستارگان کمتری را در خود بازی مشاهده کنیم. تا اینجا اریک کانتونای افسانه‌ای اولین اسطوره‌ای است که برای بازی فیفا 21 تایید شده اما ستارگان بیشتری هم در این نسخه حضور دارند. از نمانیا ویدیچ صربستانی، فرانس پوشکاش مجارستانی، ژاوی و پیتر چک تا ساموئل اتو، اشلی کول، باستیان شواین اشتایگر، فرناندو تورس و فیلیپ لام.

انتقال پیشرفت‌های شما به نسخه نسل جدید

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

بازی فیفا 21 قرار است برای ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 هم منتشر شود و تمامی پیشرفت‌های شما در بخش آلتیمیت، ولتا، آیتم‌ها، سکه‌ها و امتیازات، به نسخه نسل بعدی قابل انتقال خواهد بود. ناگفته نماند که آمارهای بخش‌های کریر مُد، پرو کلاب (Pro Clubs) و فصول آنلاین (Online Seasons) به کنسول جدید منتقل نمی‌شوند.

در رابطه با خریداری نسخه‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان هم نیاز نیست که نگران باشید زیرا در ادامه می‌توانید بازی را به صورت رایگان برای پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس دریافت کنید. البته لازم به ذکر است که اگر نسخه فیزیکی بازی را خریداری کرده‌اید، کنسول نسل نهمی شما هم باید دارای دیسک درایو باشد. بنابر این اگر دیسک فیفا 21 را داشته باشید و کنسول ایکس باکس سری اس یا مدل دیجیتالی پلی استیشن 5 را بخرید، متاسفانه نمی‌توانید به بازی خود دسترسی پیدا کنید.

بازگشت ولتا (VOLTA)

مقایسه فیفا 20 و فیفا 21

بخش ولتا یا همان فوتبال خیابانی را که از فیفا 20 به یاد دارید؟ این بخش در ابتدای عرضه، فراگیر شد و تقریبا اکثر طرفداران مجموعه، تمرکز خود را بر روی این بخش گذاشته بودند. ولتا اتفاق خوبی برای سری فیفا بود اما نواقصی هم داشت که انتظار می‌رود در این نسخه برطرف شوند. شما در فیفا 21 می‌توانید این بخش را به صورت آنلاین و چهار نفره انجام دهید و لوکیشن‌های جدیدی همانند سائو پائولو، رم، دوبی و غیره به آن اضافه شده است (از همان ابتدا، 23 استادیوم در اختیار شما خواهد بود). قابلیت‌های سفارشی سازی این بخش هم گسترش بیشتری یافته و تنوع شخصیت‌ها و لباس‌ها بالاتر رفته است. علاوه بر این‌ها، در بخش ولتا می‌توانید بسیاری از چهره‌های محبوب دنیای فوتبال را به تیم خود بیاورید و با آن‌ها بازی کنید.

بازی فیفا 21 در تاریخ 9 اکتبر 2020 (18 مهر)  برای کنسول‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود. کسانی که نسخه آلتیمیت یا چمپیونز را پیش خرید کنند، می‌توانند سه روز زودتر و در تاریخ 6 اکتبر (15 مهر) به بازی دسترسی داشته باشند.

نظر شما در رابطه با مقایسه فیفا 20 و فیفا 21 چیست؟ آیا فیفا 21 بازی بهتری خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*