تراشه های هواوی HarmonyOS

کدام تراشه های هواوی می‌توانند سیستم عامل هارمونی او اس را دریافت کنند؟

فهرستی از تراشه های هواوی که قادر به ارائه پشتیبانی از سیستم عامل هارمونی او اس – HarmonyOS هستند به همراه زمانبندی دریافت آن٬ منتشر شده است.

هواوی در کنفرانس توسعه دهندگان خود که دهم سپتامبر گذشته برگزار کرد٬ رسماً سیستم عامل هارمونی او اس ۲.۰ را معرفی کرد. نسخه‌ی آزمایشی این پلتفرم برای موبایل نیز در ماه دسامبر منتشر خواهد شد. ظاهراً سال آینده گوشی‌های هواوی می‌توانند به صورت کامل از این سیستم عامل پشتیبانی کنند.

وانگ چنگلو (Wang Chenglu)٬ مدیر بخش نرم افزاری هواوی اخیراً عنوان کرده است که هواوی قصد دارد نسخه‌ی آزمایشی این سیستم عامل برای گوشی‌های هوشمند را در ماه دسامبر در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد. برخی از کاربران گوشی‌های هواوی می‌توانند در ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۱ این نسخه آزمایشی را روی دیوایس خود نصب کنند٬ با این حال تأیید رسمی به‌روزرسانی اولیه دو ماه زمان نیاز خواهد داشت. سپس انتشار در مقیاس بزرگ‌تر آغاز می‌شود.

یک بلاگر در ویبو می‌گوید که از پذیرش سیستم عامل هارمونی او اس ۲ برای گوشی‌های هواوی مطلع شده است. در همین راستا٬ می‌توانید زمانبندی در دسترس قرار گرفتن این سیستم عامل برای تراشه های هواوی را در ادامه مشاهده کنید.

  • مرحله نخست: تراشه Kirin 9000 SoC
  • مرحله دوم: تراشه Kirin 990 5G
  • مرحله سوم: تراشه Kirin 990 4G/985/820
  • مرحله چهارم: تراشه Kirin 820/980/990 4G
  • مرحله نهایی: تراشه Kirin 810/710

با توجه به برنامه‌ی فوق٬ مشخص است که تراشه‌های متنوعی از سوی هواوی می‌توانند از این سیستم عامل پشتیبانی کنند. همچنین تراشه‌های پرچمدار هواوی زودتر می‌توانند از آن پشتیبانی کنند.

EMUI 11 به هارمونی او اس متصل می‌شود

وانگ چنگلو معتقد است که ضرر قطع ارتباط هواوی با اندروید بیشتر از منفعت آن است. بنابراین هواوی همچنان به قرارداد خود با گوگل پایبند خواهد بود٬ اما در عین حال که هر دو طرف را در نظر دارد٬ فضای فعالیت بیشتری به سیستم عامل HarmonyOS خواهد داد.

این مدیر اجرایی می‌گوید سیستم عامل هارمونی او اس ابتدا یک هدف کوچک را دنبال می‌کند؛ اما این شرکت در نهایت فکر نصب این پلتفرم روی میلیون‌ها دیوایس را در سرش می‌پروراند. به نقل از چنگلو:

تنها زمانی هارمونی او اس ۲ می‌تواند کاملاً اندروید را حذف کند که برای هرچیزی که در اندروید وجود دارد٬ یک جایگزین داشته باشد. از لایه پایینی گرفته تا لایه انتزاعی٬ که حتی گوگل هم انتظارش را نداشته باشد. من معتقدم هارمونی او اس ۲ می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورد.

علیرغم مواجه شدن با تحریم‌های سفت و سخت ایالات متحده٬ این شرکت چینی همچنان به توسعه سیستم عامل خود ادامه می‌دهد. اخیراً هواوی عنوان کرده است که هارمونی او اس با اندروید و آی او اس فاصله دارد. سال‌ها طول خواهد کشید تا بتواند هارمونی او اس با این دو پلتفرم رقابت کند؛ با این حال هواوی همچنان به توسعه ادامه می‌دهد و بدیهی است که تا سال آینده چند مدل از گوشی‌های این شرکت بتوانند HarmonyOS را اجرا کنند.