سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

از سیستم عامل کنسول پلی استیشن 5 رسما رونمایی شد

سونی به تازگی از سیستم عامل کنسول پلی استیشن 5 – PS5 و ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن رونمایی کرد که ظاهر متفاوتی را در مقایسه با نسخه نسل قبل دارد.

حدود دو هفته پیش، مایکروسافت کنسول ایکس باکس سری ایکس را در دسترس برخی رسانه‌ها و کاربران خاص قرار داد؛ این کاربران پس از استفاده از ایکس باکس سری ایکس، ویدئوهای بسیاری را در بررسی آن منتشر کردند که بسیاری از آن‌ها، در رابطه با سیستم عامل و بخش نرم افزاری این کنسول بود.

با این وجود طرفداران تیم رقیب، هیچ اطلاعات خاصی را درباره نرم افزار کنسول پلی استیشن 5 نداشتند. درحالی که امروز و تنها حدود یک ماه پیش از عرضه، سونی طی یک ویدئو رسمی از سیستم عامل کنسول جدید خود رونمایی کرد.

سیستم عامل کنسول پلی استیشن 5

سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

در ویدئو مربوطه، سونی تمرکز کار را روی دو بخش Home Screen (یا همان منو اصلی) و Control Center قرار داده است که به نوبت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

منو Home Screen

سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

منو اصلی کنسول PS5 شباهت بسیار زیادی را به پلی استیشن 4 دارد؛ به شکلی که بازی‌ها همچنان به صورت افقی، و در قالب‌هایی کوچک‌تر قرار داده شده‌اند.

چنان که در ویدئو مشاهده می‌شود، پس از انتخاب هر بازی اطلاعات کلی مانند درصد تکمیل و رکوردهای شما نمایش داده می‌شود که برای تمامی عناوین پلی استیشن 5 در دسترس خواهد بود. گرچه، برای عناوین پلی استیشن 4 ممکن است اطلاعات مربوطه به صورت تمام و کمال پشتیبانی نشود.

سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

به علاوه، یک منو جدید در کنار بازی‌ها به نام Explore نیز وجود خواهد داشت؛ این منو که در هنگام عرضه کنسول تنها برای کاربران ساکن آمریکا قابل استفاده خواهد بود، تمامی اخبار، بازی‌ها و جزئیات مربوط به روند کار شما را نشان خواهد داد. البته طبق اعلام سونی، این ویژگی در سایر مناطق نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

همچنین منو پلی استیشن استور در کنسول PS5 درواقع جزئی از سیستم عامل دستگاه خواهد بود؛ برخلاف گذشته که به عنوان یک برنامه جداگانه، نیاز به پردازش و بارگذاری اضافه‌ای داشت که به نحوی وقت کاربران را تلف می‌کرد. در کنار آن، یک تب جدید به نام Media هم در بالای صفحه مشاهده می‌شود که ظاهرا در ویدئو سونی شاهد استفاده از آن نبودیم.

منو Control Center

سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

پس از منو اصلی، نوبت به منو Control Center خواهد رسید که جدیدترین و بهترین ویژگی این سیستم عامل جدید حساب می‌شود. در قسمت پایین این منو که با دکمه مخصوص پلی استیشن وسط کنترلر دوال سنس قابل دسترس است، شاهد گزینه‌هایی مانند تغییر بازی، اعلان‌ها، لیست دوستان، تنظیمات صدا، تنطیمات کنترلر و همچنین دکمه خاموش کردن کنسول هستیم (نوار مشکی در تصویر بالا).

مهم‌ترین قسمت منو Control Center کارت‌هایی هستند که در آن‌ها، اطلاعات دقیق و جزئی از گزینه‌های مورد نظر را نشان می‌دهد. مهم‌ترین گزینه در این بخش، کارتی به نام Activities نام دارد که با آن می‌توانید تمامی جزئیات فعالیت خود در یک بازی را مشاهده کرده و مرحله‌ها و ماموریت‌های خود را زیر نظر بگیرید.

سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

این کارت که مخصوص بازی‌های پلی استیشن 5 طراحی شده، به شما اجازه می‌دهد تا با دیدن مراحل و درصد کامل کردن آن‌ها، به سرعت به مرحله مورد نظر خود بپرید و دیگر شاهد چندین منو مختلف برای تغییر محیط بازی نباشید.

به علاوه، دسترسی جدیدی برای کاربران ایجاد شده که با استفاده از آن می‌توانند برای کامل کردن برخی بازی‌ها کمک دریافت کنند. این کمک می‌تواند در قالب چند عکس و یا یک ویدئو باشد که به بازیکن نشان می‌دهد تا چگونه ماموریت مربوطه را به اتمام برساند. البته این ویژگی تنها مخصوص بازی‌های کنسول پلی استیشن 5 بوده و کاربران سرویس پلی استیشن پلاس می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب کنسول PS5 که جزئی از منو Control Center شمرده می‌شود اعلان‌های آن است؛ به صورتی که اگر برای مثال دوستان شما یک چت روم صوتی را فعال کرده باشند، شما نیز می‌توانید به آن اضافه شوید و در عین حال بازی خود را ادامه دهید. همچنین چیزی که آن را بسیار جالب‌تر می‌کند، قابلیت دیدن گیم پلی بازی دوستان در حالتی است که خود از بازی خارج نشده و آن را در یک پنجره کنار صفحه مشاهده می‌کنید.

سونی کنسول پلی استیشن 5 - PS5

در منو Control Center شما همچنین می‌توانید کارت‌هایی را مربوط به تروفی‌ها، اسکرین‌شات‌ها و ویدئوهای مربوط به گیم پلی خود را تماشا کنید که هم‌اکنون با کیفیت 4K قابل ضبط هستند. به علاوه، شما می‌توانید نام فایل‌های مورد نظر خود را در کنسول پلی استیشن 5 تنها با ضبط صدا و به صورت صوتی تایپ کنید تا کار راحت‌تری را برای نوشتن داشته باشید.

به هر حال ما سعی کردیم که در این مطلب، تقریبا هرآنچه که در ویدئو رسمی سونی درباره سیستم عامل کنسول پلی استیشن 5 نمایش داده شده بود را مختصرا توضیح دهیم، اما نظر شما درباره ویژگی‌های جدید بخش نرم افزاری این کنسول چیست؟

کنسول پلی استیشن 5 برای عرضه در تاریخ ۲۲ آبان (۱۲ نوامبر) برنامه‌ریزی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*