چالش مومو

چالش مومو چیست: هرآنچه باید از بازی مرگبار Momo بدانید+ویدیو

چالش مومو – Momo Challenge تهدید جدید دنیای مجازی برای رده سنی کودکان بوده که آن‌ها را مجبور به آسیب به خود و دیگران و حتی خودکشی می‌کند.

چند سال پیش و با چالش نهنگ آبی شاهد شروع چرخه‌ای ناسالم در شبکه‌های اجتماعی بودیم که نوجوانان را هدف می‌گرفت و در نهایت باعث خودکشی فرد می‌شد. خوشبختانه با واکنش و آگاهی جهانی نسبت به این چالش، نهنگ آبی به دست فراموشی سپرده شد و عوامل آن نیز دستگیر شدند. اما با فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کودکان و نوجوانان به دلیل همه‌گیری بیماری کووید 19، پیش زمینه‌ها برای چالش آنلاین بعدی فراهم شده و چالش مومو از راه‌های مختلف تلاش می‌کند تا به کاربر آسیب برساند.

چالش مومو

چالش مومو در ابتدا از فیسبوک – Facebook شروع شده و در سال 2018 برای اولین بار دیده شد. گرچه اوایل به آن توجه زیادی نمی‌شد اما با افزایش تمرکز روی شبکه‌های اجتماعی دوباره به ترند روز تبدیل شده است. قشر هدف مومو بیشتر کودکان خواهند بود اما این بدین معنا نیست که خطری بزرگسالان را تهدید نمی‌کند. در ادامه نگاهی به فعالیت مومو در شبکه‌های اجتماعی خواهیم داشت تا ببینیم چگونه با مخاطب ارتباط برقرار کرده و رابطه‌اش را به پیش می‌برد.

چالش مومو چیست؟

چالش مومو

مومو در واقع یک عروسک ژاپنی بوده که با ترفندهای فوتوشاپ ظاهری ترسناک با چشمانی درشت و لبخندی مرموز پیدا کرده است. این ظاهر می‌تواند در بچه‌ها احساس ترس و وحشت ایجاد کرده و از همین طریق به آن‌ها دستوراتی جهت آسیب رساندن به خود و دیگران می‌دهد. رایج‌ترین راه ارتباطی کنونی مومو با افراد از طریق پیام‌رسان واتس اپ بوده که با یک پیام ساده مانند «آیا می‌خواهی باهم بازی کنیم» شروع می‌شود. پاسخ دادن به پیام همانا و شروع چالش Momo همانا و در ادامه اگر کاربر از پیروی از دستورات مومو سر باز بزند، او و خانواده‌اش را به قتل شبانه تهدید می‌کند.

در ویدیوی زیر می‌توانید توضیحاتی درباره مومو را مشاهده کنید تا با آن آشنایی بیشتری داشته باشید.

مراحل چالش مومو چیست؟

چالش مومو

گفته می‌شود پیش‌تر دختر بچه 12 ساله‌ای در آرژانتین تمامی مراحل چالش Momo را انجام داده، از آن‌ها فیلم تهیه کرده و در نهایت دست به خودکشی زده است. این خبر توسط پلیس آرژانتین تایید نشده و تا به امروز هیچ مرجعی آمار رسمی برای خودکشی‌های ناشی از این چالش ارائه نکرده است.

کودکی در انگلستان درگیر با چالش مومو شده و طی صحبت‌هایش با پلیس گفته برای انجام یکی از مراحل باید چاقو را روی گردن خود قرار می‌داده است. گرچه در نهایت به این کودک آسیبی نرسیده اما شایعات می‌گویند در مجموع مراحل این چالش درباره آسیب زدن به خود و دیگران بوده و از همان راه و روش نهنگ آبی پیروی می‌کند.

خطر چالش مومو برای بزرگسالان

مومو در اولین ارتباط‌های خود با مخاطب اقدام به برقراری تماس تصویری می‌کند. در این تماس با بررسی ظاهر فرد و تخمین سن او تصمیم‌های متفاوتی خواهد گرفت و اگر بداند که با مخاطب بزرگسال در ارتباط است مسلما روندی متفاوت با کودکان را در پیش خواهد گرفت.

بزرگسالانی که با مومو در ارتباطند از ارسال گاه و بی‌گاه عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی خشونت‌آمیز گلایه دارند و همچنین گاهی در نیمه‌های شب تماس تلفنی از مومو دریافت می‌کنند که باعث سلب آسایش و آرامش روانی از آن‌ها شده است. در کنار این موارد ممکن است مومو با پرس‌وجوهای هدفمند به اطلاعات خصوصی کاربر دسترسی پیدا کند و علاوه بر سرقت آن‌ها، از شما برای عدم انتشارشان باج‌خواهی کند.

انتشار مومو در جهان

چالش مومو

گرچه در کشورمان چالش مومو چندی از دانش آموزان را به خود درگیر کرده و مناطق جنوبی کشور بیشتر در خطر این چالش قرار دارند، اما مومو بیشتر به سراغ کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس، ایرلند، هند، پاکستان، اسپانیا، بلژیک، فیلیپین، فرانسه، پرتغال و برخی کشورهای آمریکای جنوبی رفته و بسیاری از کودکان این مناطق را با ترس و وحشت روبرو کرده است. پلیس سایبری این کشورها به دنبال شناسایی و راه‌های مسدودسازی شماره مومو هستند و پلیس فتای ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

پلیس فتای استان‌های البرز و اصفهان به والدین هشدار داده‌اند تا بیشتر مراقب فعالیت کودکانشان در فضاهای مجازی باشند و در صورتی که مومو به آن‌ها پیام داد، سریعا شماره او را با تماس با 110 اعلام کنند.

چگونه از مومو خلاص شویم؟

چالش مومو

اگر چه از سر کنجکاوی و چه تصادفی گرفتار مومو شده‌اید می‌توانید با راحتی با او قطع ارتباط کنید. برای این کار کافی است شماره مومو را در موبایلتان بلاک کنید و یا به کلی از سیم‌کارت جدیدی استفاده کنید. بدین ترتیب شماره موبایلتان دیگر در لیست شماره‌های مومو قرار نخواهد داشت و امکان ارسال دستورات، عکس و فیلم خشونت‌آمیز و مزاحمت‌های مداوم از ادمین‌های مومو سلب خواهد شد.

در نظر داشته باشید مومو تنها یک شماره ندارد و ممکن است با مسدود کردن یک شماره، با شماره دیگری به شما پیام بدهد. همچنین لزوما نام یا عکس پروفایل ثابت و شناخته شده‌ای ندارد و می‌تواند به راحتی فرزندتان را فریب دهد. بهترین راه جهت مقابله با مومو گزارش شماره آن به پلیس و تغییر سیم‌کارت خواهد بود تا با ضریب اطمینان بالایی از چالش مومو خلاص شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. آخ جون ویدیوچت مفتی

  2. خدابراشون نسازه بیشرفا

  3. این مومو مارو نکشه ترسش میکشه😑

  4. من اومد دایرکتم هیچیم نشد

  5. اگه اصلیش بیاد باید ترسسد الان ایرانیا مسخره میکنن برای ترس بقیه فیکشو میسازن

  6. این بازی واقعا وحشتناکه