واکسن کرونا

نخستین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در کشور ساخته شد

محققان شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور موفق شدند نخستین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در ایران را مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک بسازند.

شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور طی مراسمی از اولین نمونه واکسن نسل جدید و نوترکیب ساخته شده توسط این شرکت پرده برداشت. این محققان توانستند به دانش فنی ساخت نسل سوم کرونا مبتنی بر ویروس مهندسی شده سرخک دست پیدا کنند. گفتنی است فقط 5 کشور به این فناوری دسترسی دارند که ایران یکی از این کشورها محسوب می‌شود.

جزئیات ساخت نخستین نمونه نسل سوم واکسن کرونا

بابک نگاهداری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور اعلام کرد این واکسن در مرحله آزمایش‌های حیوانی قرار دارد و قرار است پس از دریافت محوزها وارد فاز انسانی و تولید انبوه شود. وی در خصوص جزئیات ساخت اولین نمونه نسل سوم واکسن کرونا در ایران گفت ما توانستیم اولین مدل واکسن مبتنی بر ویروس سرخک را بسازیم که یک روش نسل پیشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن در مرز دانش محسوب می‌شود، به گونه‌ای که ما در این شرکت موفق به کسب دانش تولید مدل اولیه آن شده‌ایم.

نگاهداری در ادامه بیان کرد:

در طراحی و ساخت این فناوری از مشاوران خارجی استفاده کرده‌ایم و نخستین گروهی هستیم که ویروس انسانی زنده تکثیر شونده مبتنی بر مهندسی ژنوم ویروس را به تولید رسانده‌ایم و این موضوع در کشور بی‌سابقه بوده است. این فناوری مبتنی بر ژنوم ویروس است به گونه‌ای که در این پروژه قسمتی از ژن ویروس کرونا را سنتز و استخراج کرده‌ایم و درون ژن ویروس سرخک قرار داده‌ایم و موفق به تولید یک ویروس جدید نوترکیب شده‌ایم که می‌توان گفت این واکسن برای سرخک و کرونا کاربرد دارد.

وی افزود ساخت واکسن نسل سوم کرونا در اختیار تعداد معدودی از کشورها قرار دارد و ایران نیز اکنون جزو این کشورها محسوب می‌شود. وی تاکید کرد ما تا آبان ماه قصد داریم فاز آزمایش حیوانی آن را به اتمام برسانیم. همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال نیز به فاز حیوانی (میمون) ورود کرده باشیم. نگاهداری تاکید کرد برای انجام این آزمایش‌ها با شرکتی در چین ارتباط داریم که آنها این تست‌های حیوانی را به انجام برسانند تا زمانی که محصول ما تولید شد، قادر به حضور در بازارهای بین‌المللی باشد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور در پایان خاطرنشان کرد:

کلیه شرکت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی واکسن خود را مبتنی بر ویروس سرخک با پروتئین‌های S و N نکلئوتید اسید تمرکز دارند که ما در این شرکت بر هر دو ژن S و N در ۶ سازه مختلف تمرکز داریم و شش نسل واکسن را تولید کرده‌ایم که ۳-۴ واکسن با پروتئین S و دو واکسن با پروتئین N تست و ارزیابی می‌شوند. از این رو تعداد واریته‌های ما از تمام کشورهای جهان بیشتر است. از این رو امیدواریم اوایل سال آینده بعد از دریافت تاییدیه‌های وزارت بهداشت، تولید انبوه این واکسن را آغاز کنیم.