کشور خودروساز

ایران در نیمه نخست سال 2020 در جایگاه پانزدهمین کشور خودروساز جهان قرار گرفت

با توجه به رشد 20 درصدی تولید خودرو در کشورمان، ایران در نیمه نخست سال 2020 میلادی در جایگاه پانزدهمین کشور خودروساز جهان قرار گرفت.

با شیوع ویروس کرونا در جهان، صنعت خودرو بیشتر از هر صنعت دیگری با خسارت‌های گسترده مواجه شد و جدیدترین آمار سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نیز این موضوع را تایید می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده در شش ماهه اول سال 2020 میلادی به دلیل کرونا تولید خودرو در جهان حدود 32.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. در حالی که در شش ماه نخست سال 2019 تولید خودرو در جهان به آمار 46 میلیون و 66 هزار خودرو رسیده بود، اما در مدت مشابه سال جاری این میزان به 31 میلیون و 131 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است. از این رو در نیمه نخست سال 2020 نسبت به نیمه نخست سال 2019 حدود 14 میلیون و 935 هزار دستگاه خودرو کمتری به تولید رسیده است.

ایران در جایگاه پانزدهمین کشور خودروساز جهان

آمار تولید خودرو ایران در گزارش سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری منتشر نشده است، اما طبق گزارش منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت، ایران علاوه بر این که تولیدکننده بزرگ خودرو بوده بلکه در شش ماهه اول سال 2020 میلادی توانسته است از لحاظ تولید به رشد دست پیدا کند.

صنعت خودرو ایران در شش ماهه اول سال 2020 (شامل دو فصل زمستان 98 و بهار 99) توانسته است 473 هزار و 461 دستگاه خودرو به تولید برساند که نسبت به بازه زمانی سال قبل از رشد 20.2 درصدی حکایت دارد. گفتنی است ایران در نیمه اول سال 2019 بیش از 393 هزار و 882 دستگاه خودرو به تولید رسانده بود.

مقایسه تولید خودرو در ایران نسبت به سایر کشورها در شش ماهه اول سال 2020 حاکی از آن است که ایران به دلیل افت شدید تولید در سایر کشورها و با وجود تحریم‌ها توانسته است در جایگاه پانزدهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان قرار بگیرد. تولید خودرو در ایران در این بازه زمانی نسبت به برخی از کشورها صنعتی نظیر ایتالیا و انگلیس نیز بیشتر بوده است. علاوه بر این، خودروسازان داخلی در این مدت توانسته‌اند از کشورهای اتریش، بلژیک، لهستان، رومانی، اندونزی، مالزی، تایوان، و آفریقای جنوبی خودرو بیشتری را به تولید برسانند.

خودروساز جهان خودروساز جهان