زمین و ماه از نگاه مریخ‌‌نورد کنجکاوی

earth view from mars

مریخ‌‌نورد کنجکاوی نمایی متفاوت و زیبا را از چهره‌ی زمین و ماه در سطح سیاره‌ی سرخ به قاب آورد. در این تصویر سیاره‌ی زمین به عنوان درخشان‌ترین نقطه‌ی نورانی در آسمان مریخ خودنمایی می‌کند و ماه نیز در زیر آن به چشم می‌خورد.

در تاریخ ۱۱ بهمن ۹۲ /۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ مصادف با ۵۲۹مین روز مریخی، مریخ‌‌نورد کنجکاوی طبق برنامه ۸۰ دقیقه پس از غروب خورشید با استفاده از تصویر‌ساز سمت چپ دوربین علمی‌ خود موسوم به «Mastcam» اقدام به ثبت این تصویر زیبا نمود، در لحظه‌ی اخذ تصویر فاصله‌ی بین زمین و مریخ حدود ۱۶۰ میلیون کیلومتر _ حدود ۱ واحد نجومی _ بود.

کارشناسان ناسا در شرح علمی این تصویر اشاره کردند به این ترتیب اگر انسانی در سطح مریخ باشد به آسانی می‌تواند با چشم برهنه سیاره‌ی زمین و ماه را همانند دو سیاره‌ی شام‌گاهی در افق مشاهده کند. همچنین اضافه نمودند از آن‌جایی که دوربین نصب شده در مریخ‌‌نورد کنجکاوی مودیفای _اصلاح_ شده نیست، به منظور حذف اثر ناشی از تشعشعات کیهانی، پردازش‌هایی نیز در تصویر انجام شده است.

مریخ‌‌نورد کنجکاوی نخستین کاوشگری نیست که به عکاسی از زمین در سطح سیاره‌ی سرخ می‌پردازد. حدود یک دهه پیش در سال ۱۳۸۳ / ۲۰۰۴ مریخ‌نورد روح تصویری به یاد ماندنی از زمین را در آسمان مریخ ثبت و مخابره کرد که با نام «شما اینجا هستید» منتشر و شناخته شد، آن عکس تاریخی نخستین تصویری بود که نمایی از سیاره‌ی مادری را در آسمان دنیایی دیگر _به جز ماه_ نشان می‌داد.

منبع : nasa

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*