سه گوشی ساز برتر جهان

شیائومی اپل را از رده سه گوشی ساز برتر جهان پایین کشید

کمپانی شیائومی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ سرانجام توانست اپل را از بین سه گوشی ساز برتر جهان خارج کند و خودش در این جایگاه بایستد.

متخصصان شرکت تحقیقاتی Gartner خلاصه نتایج به دست آمده از فروش گوشی‌ها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است. این نتایج نشان می‌دهد اپل جایگاه خود در بین سه گوشی ساز برتر جهان را حداقل در این سه ماهه از دست داده است. اکنون شیائومی جای اپل را گرفته است.

در مجموع ۳۶۶.۷ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در طول این سه ماهه به فروش رسیده است که ۵.۷ درصد نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ با مجموع فروش ۳۸۸.۸ میلیون دستگاه کاهش را تجربه کرده است. در بین صدها برند گوشی‌ساز، سامسونگ در رده نخست گوشی‌سازها قرار دارد. اما برخلاف جریان حرکت بازار، میزان فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ در این سه ماهه از ۷۹.۱ به ۸۰.۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند رسیده است تا سهم غول کره‌ای از بازار، از ۲۰.۳ درصد به ۲۲ درصد افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

آیا شیائومی توان تحمل تحریم‌های محتمل از طرف آمریکا را دارد؟

جایگاه دوم متعلق به هواوی است. این شرکت چینی که پیشتر رسیدن به مقام اول در بین سه گوشی ساز برتر جهان را هدف‌گذاری کرده بود، به یکباره با تحریم‌های سفت و سخت ایالات متحده مواجه شد تا فعالیت‌هایش با مشکل مواجه شود و از هدف خودش دور شود. اکنون میزان فروش این کمپانی از ۶۵.۸ میلیون دستگاه به ۵۱.۸ میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده و سهم آن هم در بازار موبایل از ۱۶.۹ درصد به ۱۴.۱ درصد نزول پیدا کرده است. با این حال در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ هم همچنان در رده دوم برترین گوشی‌سازهای جهان قرار گرفته است.

اما اپل با یک روند کاهشی از ۴۰.۸ میلیون دستگاه در سال گذشته، به ۴۰.۶ میلیون دستگاه فروش نزول پیدا کرده است که در حدود ۰.۶ درصد خواهد بود. با این حال سهم‌خواهی اپل از بازار از ۱۰.۵ درصد به ۱۱.۱ درصد رسیده است. فهرست پنح عرضه کننده برتر با کمپانی اوپو تکمیل می‌شود که سهم بازار آن از ۷.۹ درصد به ۸.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

سه گوشی ساز برتر جهان

سامسونگ و هواوی؛ پادشاهان بازار گوشی‌های 5G

علاوه بر داده‌های فوق که نمایانگر تغییر بزرگی در فهرست سه گوشی ساز برتر جهان بود، تحلیلگران شرکت تحقیقاتی Counterpoint Research داده‌هایی را در مورد بخش گوشی‌های 5G بازار در نخستین ماه پاییز امسال به اشتراک گذاشته‌اند. بر اساس این اطلاعات، پرفروش‌ترین گوشی 5G در جهان سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ اولترا 5G است. پرچمدار شرکت کره‌ای در بسیاری از کشورهای جهان با چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ عرضه می‌شود، اما اروپایی‌ها و کشورهای آسیایی مانند ایران از نسخه مجهز به اگزینوس ۹۹۰ آن میزبانی می‌کنند. این گوشی ۵ درصد کل بازار گوشی‌های 5G را به خودش اختصاص داده است.

سه مدل بعدی همگی متعلق به شرکت هواوی است. جایگاه دوم را گوشی پرچمدار هواوی پی ۴۰ پرو بر عهده دارد، در حالی که گوشی میان‌رده هواوی نوا ۷ رتبه بعدی را در اختیار دارد. این گوشی‌ها به ترتیب ۴.۵ و ۴.۳ درصد بازار را در اختیار دارند. این نکته هم حائز اهمیت است که گوشی نوا ۷ فقط در کشورهای خاورمیانه فروخته می‌شود. دو گوشی پرچمدار 5G دیگر سامسونگ هم که گلکسی اس ۲۰ پلاس و نوت ۲ هستند را می‌توان در این فهرست یافت.