ایکس باکس وان یا خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس - Xbox Series X

آیا خرید ایکس باکس سری ایکس انتخابی بهتر از ایکس باکس وان است؟

اگر از دارندگان کنسول ایکس باکس وان هستید و قصد خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس – Xbox Series X را دارید بهتر است پیش از اقدام این مطلب را مطالعه کنید.

طبق اظهارات شرکت مایکروسافت، کنسول Xbox Series X دارای قدرتی بسیار بالاتر و بهتر نسبت به نسل گذشته بوده و در سرعت اجرای بازی‌ها، به حدی رسیده که حتی برخی رایانه‌های مخصوص گیمینگ را هم به چالش می‌طلبد. با این وجود، آیا ارتقا از ایکس باکس وان به سری ایکس حرکت درستی خواهد بود؟

مقایسه مشخصات فنی ایکس باکس وان در مقابل ایکس باکس سری ایکس

مشخصات فنی Xbox Series X

  • پردازنده اصلی: Eight-core 3.8GHz (3.6GHz with SMT) custom AMD 7nm
  • پردازنده گرافیکی: 12 teraflops 1.825GHz locked
  • فضای رم: 16GB GDDR6
  • نرخ فریم اجرای بازی‌ها: Up to 120 fps
  • وضوح تصویر: Up to 8K
  • دیسک درایو: HD Blu-Ray disk drive
  • حافظه داخلی: 1TB NVMe SSD

مشخصات فنی Xbox One X

  • پردازنده اصلی: Eight-core 2.3GHz custom AMD
  • پردازنده گرافیکی: Six teraflops 1172 MHz
  • فضای رم: 12GB GDDR5
  •  نرخ فریم اجرای بازی‌ها: Up to 60 fps
  • وضوح تصویر: Up to 4K
  • دیسک درایو: HD Blu-Ray disk drive
  • حافظه داخلی: 1TB HDD

انتخاب بین این دو کنسول، حتی با وجود قدرتمندترین دستگاه در سری وان، یعنی Xbox One X عملا کار دشواری خواهد بود. به نحوی که این انتخاب، کاملا بستگی به تلویزیون و تجهیزات شما برای اجرای بازی‌ها و استفاده از تمامی قابلیت‌های کنسول خواهد داشت.

کنسول ایکس باکس وان ایکس در سال‌های گذشته در رقابت با پلی استیشن 4 پرو، با ارائه ویژگی‌هایی مانند کیفیت 4K و اجرای بازی‌ها در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه توانسته بود تا تاج قدرتمندترین کنسول را از نظر مشخصات فنی از آن خود کند. با این وجود، حال با عرضه ایکس باکس سری ایکس ظاهرا این مقام به کنسول نسل نهمی مایکروسافت خواهد رسید که با توجه به مشخصات فنی و داشتن ۱۲ ترافلاپ (در مقابل ۶ ترافلاپ وان ایکس)، توان کنسول قبلی را با ۲ برابر قدرت بیشتر ارائه می‌دهد.

به علاوه، سرعت حافظه داخلی NVMe SSD در ایکس باکس وان ایکس به شما اجازه اجرای همزمان چند بازی و همچنین بارگذاری آن‌ها در کمترین زمان ممکن را خواهد داد؛ امری که هرگز نمی‌توانیم انتظار آن را در کنسول ایکس باکس وان ایکس با حافظه HDD داشته باشیم. البته حافظه هر دو کنسول توسط پورت USB و حافظه‌‌های اکسترنال قابل ارتقا است، اما قیمت حافظه مخصوص و SSD برای سری ایکس کمی گران‌تر از آنچه که فکرش را بکنید خواهد بود!

بازی‌های ایکس باکس وان یا سری ایکس؟

ایکس باکس وان یا خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس - Xbox Series X

در این مورد لازم است تا در همین ابتدای کار، برتری کامل سری ایکس را اعلام کنیم. چراکه کنسول Xbox Series X می‌تواند عناوین قدیمی و حتی مخصوص Xbox 360 را هم اجرا کند!

در حال حاضر تنها سه یا چهار بازی (عنوان Cyberpunk 2077 تا چند روز دیگر عرضه خواهد شد) در دسترس خریداران ایکس باکس سری ایکس قرار دارد که می‌توانند از تجربه کامل نسل آینده در آن‌ها بهره ببرند. با این وجود جالب است بدانید که با داشتن سرویس Game Pass بسیاری از عناوین قدیمی کنسول‌های ایکس باکس را با سرعت بارگذاری بسیار سریع‌تر، گرافیک و وضوح تصویر بهتر و در کل کیفیتی مطلوب‌تر تجربه کنید.

به علاوه، دلیل دیگری که موجب برتری و در نهایت خرید Xbox Series X می‌شود، قابلیتی به نام Smart Delivery نام دارد. با این ویژگی (که برای بسیاری از بازی‌ها در دسترس خواهد بود) شما می‌توانید برای مثال نسخه نسل هشتم بازی Cyberpunk 2077 را خریداری کنید و پس از خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس، آن را به صورت رایگان در دستگاه جدید خود ارتقا دهید.

طراحی

ایکس باکس وان یا خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس - Xbox Series X

خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس از نظر ظاهری در نهایت شما را به یک جعبه سیاه خواهد رساند که می‌توانید آن را در هر حالتی روی میز خود جا داده و کابل برق را به آن متصل کنید. با این حال ایکس باکس وان ایکس کمی طراحی فوق ساده سری ایکس را نداشته و ظاهری متفاوت و بسیار کوچک‌تر دارد.

با این حساب اگر قصد خرید ایکس باکس سری ایکس را دارید، بهتر است تا برای سایز 15.1cm x 15.1cm x 30.1cm آن به اندازه کافی فضای روی میز خود را خالی کنید. به علاوه، دقت کنید که اگر می‌خواهید از کنسول جدید خود کاملا بی سر و صدا استفاده کنید، بهتر است تا این جعبه مشکی را طوری قرار دهید که محفظه بالای آن بتواند به اندازه کافی فضای آزاد در اختیار داشته باشد تا هوای گرم داخل کنسول را خارج کند.

کنترلر جدید سری ایکس

ایکس باکس وان یا خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس - Xbox Series X

درواقع یکی از ویژگی‌های این دو کنسول سازگار بودن آن‌ها با هرکدام از کنترلرهای یکدیگر است. البته کنترلر جدید ایکس باکس سری ایکس چندان تفاوتی را به جز دکمه جدید Share و همچنین دکمه‌های جهت ندارد. همچنین جالب است بدانید که برای شارژ دسته جدید خود هنوز هم به خرید باتری‌های قلمی نیاز خواهید داشت که از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

قیمت

ایکس باکس وان یا خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس - Xbox Series X

قیمت حال حاضر کنسول ایکس باکس سری ایکس ۴۹۹ دلار است؛ چیزی که در مقایسه با قیمت اولیه و پایه ایکس باکس وان ایکس مشابه به نظر می‌رسد. با این وجود اگر مدتی صبر کنید، این قیمت حتی ارزان‌تر نیز خواهد شد.

همچنین اگر قصد شما از خرید کنسول جدید تجربه بازی‌های نسل نهمی در سال‌های آینده است، بدون شک خرید ایکس باکس سری اس پیشنهاد می‌شود؛ چراکه این دستگاه علاوه بر ارائه بازی‌های جدید در کیفیت 4K فضای بسیاری کمتری را برای نصب و ذخیره‌سازی عناوین مختلف نیاز خواهد داشت.

نتیجه گیری؛ آیا ایکس باکس سری ایکس را به ایکس باکس وان ترجیح دهیم؟

ایکس باکس وان یا خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس - Xbox Series X

درواقع جواب این سوال به شرایط فعلی شما بستگی خواهد داشت؛ چراکه در حال حاضر، اکثر بازی‌های معروف مانند Call of Duty: Black Ops Cold War و Assassin’s Creed Valhalla برای کنسول‌های نسل هشتمی ایکس باکس وان و حتی پلی استیشن 4 نیز عرضه خواهند شد. همچنین این ارائه بازی‌ها برای کنسول‌های قدیمی ممکن است حتی تا پایان سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و فقط برخی عناوین خاص که به سیستم بسیار قوی‌تری نیاز دارند صرفا برای ایکس باکس سری ایکس عرضه شوند.

با این حساب، اگر از تلویزیون و یا مانیتوری که از نرخ فریم بالا و یا کیفیت 4K پشتیبانی کند برخوردار نیستید، بهتر است تا فعلا برای خرید ایکس باکس سری ایکس دست نگه دارید؛ چراکه با این کار در آینده حتی می‌توانید این کنسول را با قیمت پایین‌تر هم تهیه کنید. اما اگر مسئله تجهیزات و یا پول مشکل اصلی شما نیست، خرید ایکس باکس سری ایکس به مراتب گزینه بهتری نسبت به داشتن کنسول ایکس باکس وان (حتی مدل وان ایکس) خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*