این ربات نرم اختاپوسی بدون برق یا تجهیزات دیگر اجسام را جابه‌جا می‌کند + ویدیو

این ربات نرم اختاپوسی بدون برق یا تجهیزات دیگر اجسام را جابه‌جا می‌کند + ویدیو

به تازگی دانشمندان دانشگاه نورت وسترن یک ربات نرم ساخته‌اند که بدون نیاز به برق یا تجهیزات هیدرولیک، کارهای شگفت‌انگیزی مانند راه رفتن یا جابه‌جایی اجسام را انجام می‌دهد.

اخیرا محققان دانشگاه نورت وسترن آمریکا از ساخت یک ربات نرم خبر داده‌اند که با وجود ابعاد کوچکش، می‌تواند هم سرعت انسان‌ها حرکت کند. این اختراع حیرت‌انگیز بدون نیاز به الکتریسیته یا وسایل هیدرولیک عمل کرده و کارایی آن با توجه به مواد استفاده شده برای ساخت ربات، در نوع خود شگفت‌انگیز است.

در واقع اختراع محققان مورد نظر، ماده‌ای بوده که رفتاری شبیه به ربات‌ها دارد؛ در ویدیویی که در ادامه از اختراع دانشگاه نورت وسترن خواهیم دید، توانایی حرکت این ربات با سرعتی برابر سرعت حرکت انسان‌ها به نمایش گذاشته شده و همچنین، طراحی خاص مواد به کار رفته این امکان را فراهم می‌کند تا ربات اجسام مختلف را بلند کرده، جابه‌جا کند و در نهایت، در محل دلخواه این اجسام را تحویل دهد.

محصولی که در این ویدیو خواهیم دید، اولین ربات نرم در نوع خود بوده که از ماده‌ای شامل 90 درصد آب ساخته شده و ابعاد آن در حد سانتی‌متر است. همان‌طور که اشاره شد، توانایی‌های حرکتی این اختراع بدون نیاز به برق، تجهیزات هیدرولیک و یا سخت‌افزارهای پیشرفته میسر می‌شوند و برای بهره‌گیری از این توانایی‌ها، تنها به نور و یک میدان مغناطیسی خارجی و چرخان نیاز خواهیم داشت.

طراحی ربات نرم اختاپوسی

دانشمندان نورت وسترن این ربات را شبیه به یک اختاپوس 4 پا ساخته‌اند و همان‌طور که انتظار می‌رود، اختراع مورد نظر در محیط‌های آبی کارایی بسیار مناسبی دارد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کاربردهایی که برای این محصول پیشنهاد شده، استفاده به عنوان کاتالیزوری است که سرعت فرآیندهای شیمیایی را بالا می‌برد.

به علاوه می‌توان به کمک نور و میدان مغناطیسی، ربات نرم مورد نظر را طوری برنامه‌ریزی کرد که ذرات خاصی از یک محیط را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به خارج از محیط منتقل کند. از طرف دیگر دانشمندان کاربردهای فراوانی را برای این اختراع در دانش پزشکی در نظر گرفته‌اند و گفته شده که امکان رساندن مولکول‌ها و داروهای خاص به قسمت‌های مشخصی از بافت بدن از این طریق وجود دارد.

تیم نورت وسترن قبلا روی ساخت ربات‌های نرم به کمک مواد هوشمند دیگر کار کرده بودند، اما دستاورد اخیر این محققان بیشتر از همه مدیون نوع ماده جدیدی بوده که چنین توانایی‌هایی را در ربات مورد نظر به وجود آورده و سرعت عمل کلی محصول را بیشتر کرده است.

در تحقیقات قبلی، ربات نرم ساخته شده به حدی کند بود که سرعت حرکت آن حداکثر به یک قدم در هر 12 ساعت می‌رسید؛ خم شدن و تغییر شکل‌هایی هم که در ویدیو مربوط به ربات جدید نورت وسترن دیدیم، برای ربات‌های پیشین چندین دقیقه طول می‌کشید. با این وجود می‌بینیم که اختراع جدید دانشمندان می‌تواند با سرعتی شگفت‌انگیز تغییر شکل داده و در هر ثانیه یک قدم بردارد. به علاوه قابلیت چرخش و حرکت‌های دیگر، توانایی‌های جالب‌توجهی به ربات مورد نظر می‌دهند.

ربات دانشگاه نورت وسترن

در واقع محققان با ترکیب تاثیرات نور و میدان مغناطیسی روی این اختراع، نشان داده‌اند که محصول آن‌ها می‌تواند به راحتی اجسام را بلند کرده و از طریق غلتیدن یا راه رفتن، جسم را به موقعیت جدیدی ببرد و آن را از خود جدا کند. کار جدا کردن جسم یا با برعکس شدن ربات انجام می‌شود و یا اگر جسم جابه‌جا شده کمی چسبناک باشد، چرخش و رقصی مخصوص می‌تواند جسم را به راحتی از بدنه ربات جدا کند.

در مورد جزئیات مواد به کار رفته هم می‌توان گفت که ساختار آبی ماده در کنار رشته‌های نیکل تراز شده که اسکلت این ربات نرم را به وجود می‌آورند، با خاصیت‌های مغناطیسی ویژه موجود انعطاف پذیری و حرکات خاص این اختراع را ممکن می‌کنند.

گفته شده که این محصول در سطح مولکولی طراحی شده و شبکه دقیق و پیچیده مورد نظر این امکان را فراهم می‌کند تا بسته به میزان نور تابیده به ربات، با نگه داشتن و جابه‌جا کردن آب داخل ماده، شکل کلی ربات تغییر کند. در واقع عمل جمع و باز کردن کلی ربات به کمک نور انجام می‌شود، اما میدان مغناطیسی اعمال شده این امکان را فراهم می‌کند تا با تولید جریان‌های خاص درون اسکلت فلزی، امکان جابه‌جایی ربات فراهم شود.

محققان نورت وسترن آینده تحقیقات خود را در ساخت ارتشی از ربات‌های نرم می‌بینند که بدون نیاز به تجهیزات خاص و یا انرژی برق و انرژی‌های دیگر، فعالیت‌های پیچیده و مخصوصی را انجام داده و همگی به شکلی برنامه‌ریزی شده و از پیش تعیین شده جابه‌جا ‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*