سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا و گلکسی اس 21 پلاس

در مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا – Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس پرچمداران آینده سامسونگ را در مقابل یکدیگر قرار خواهیم داد.

اگر اخبار منتشر شده درباره گوشی‌های سری اس 20 را دنبال کرده باشید، حتما در جریان کسب محبوبیت بیشتر گلکسی اس 20 پلاس با وجود قدرتمندتر بودن نسخه اولترا این خانواده قرار گرفته‌اید. محبوبیتی که به دلیل ارائه مشخصات فنی ایده‌آل و قیمت مناسب‌تر نسبت به مدل اولترا آن بدست آمده بود.

مقایسه گلکسی اس 21 اولترا و گلکسی اس 21 پلاس

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

با این وجود، با معرفی پرچمداران جدید شرکت سامسونگ و اعلام مشخصات فنی آن‌ها، نظر می‌رسد یکبار دیگر شاهد جدال بین تناسب قیمت و مشخصات فنی بین دو گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا و گلکسی اس 21 پلاس خواهیم بود. به همین منظور، در ادامه مطلب این دو پرچمدار را به جای مقایسه با پرچمداران سایر شرکت‌ها، اینبار در مقابل یکدیگر قرار می‌دهیم تا نتیجه رقابت داخلی بین پرچمداران سامسونگ را شاهد باشیم.

طراحی، رنگبندی و قیمت

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

نمایشگرهای تخت با کیفیت 1080p و 1440p در کنار ظرفیت باتری یکسان با گوشی‌های سری گلکسی اس 20، باعث می‌شود تا شرکت سامسونگ حرکت تازه‌ای را برای کاهش قیمت پرچمداران جدید خود در نظر گرفته باشد.

به علاوه، استفاده از چیپ ۵ نانومتری اسنپدراگون 888 در پرچمداران جدید سامسونگ این کاهش هزینه را حتی بیشتر نیز خواهد کرد؛ به حدی که گلکسی اس 21 پلاس با قیمتی حدود 1100 دلار از آیفون 12 پرو مکس ارزان‌تر بوده و در عین حال مشخصات فنی بسیار قوی‌تری را ارائه خواهد کرد. به هر حال رقابت با پرچمداران آیفون، دلیل اصلی عرضه زود هنگام گوشی‌های سری اس سامسونگ در سال جاری است و چنان که به نظر می‌رسد، این رقابت در بخش قیمت هم ادامه خواهد داشت.

از نظر طراحی نیز هر دو گجت Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس از قاب دوربین چسبیده به کناره گوشی بهره می‌برند که ظاهر آن‌ها را نسبت به قاب بیرون زده سری اس و نوت 20 بسیار جذاب‌تر نشان می‌دهد. البته نمایشگر مدل اولترا در خانواده سری اس 21 تنها یک دهم اینچ (۶.۸) از نمایشگر تخت و ۶.۷ اینچی اس 21 پلاس بزرگ‌تر است که احتمالا در مصرف باتری آن تاثیر خواهد گذاشت.

به هر حال هر دو گوشی Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس از نظر سایز بسیار بزرگ خواهند بود. گرچه نکته مثبت درباره مدل پلاس در بخش رنگبندی، داشتن رنگ بنفش، به علاوه سیاه و نقره‌ای است، درحالی که مدل اولترا تنها دو رنگ سیاه و نقره‌ای را خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که رنگ‌های بیشتر مدل اولترا، طبق روال همیشگی سامسونگ چند ماه پس از عرضه آن در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت، اما در حال حاضر تنها این دو رنگ برای این گوشی اعلام شده‌اند.

نمایشگر و مشخصات فنی

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

 

در مقایسه سرعت، بهتر است پس از مطالعه این قسمت از متن، نگاهی به تصویر زیر بیندازید؛ جایی که قدرت اجرایی هر دو گوشی با یکدیگر مقایسه شده و در نهایت نتیجه آن به دلیل فضای رم ۱۲ گیگابایتی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا در مقابل ۸ گیگابایت رم به کار گرفته شده در گلکسی اس 21 پلاس به نفع مدل اولترا به پایان رسیده است.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

هر دو گوشی از چیپ جدید اسنپدراگون 888 و یا اگزینوس 2100 استفاده می‌کنند که همانند چیپ A14 Bionic به کار رفته در پرچمداران سری آیفون 12، از نوع ۵ نانومتری خواهند بود. با این وجود، نکته قابل توجه اینجاست که مودم 5G به کار رفته در چیپ‌های جدید به کار گرفته شده توسط شرکت سامسونگ، به صورت داخلی و روی چیپ اصلی نصب شده‌اند؛ امری که در مقایسه با مودم جداگانه 5G در گوشی‌های جدید اپل، هم از نظر کارایی و هم از نظر مصرف بهینه باتری موجب برتری پرچمداران جدید سامسونگ می‌شود.

با این حال در جدال بین دو مدل پلاس و اولترا از نظر نمایشگر، Galaxy S21 Ultra با استفاده از پنل LTPO و پشتیبانی از تراکم 1440 پیکسل در هر اینچ پیروز این رقابت خواهد بود. البته مدل پلاس نیز با کیفیت صفحه 1080p و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز خود از بهترین‌های این قسمت خواهد بود، اما نرخ تازه‌سازی تصویر پویا در مدل اولترا خود از شاخصه‌های یک پرچمدار قدرتمند در سال 2021 است.

دوربین

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد نظر برای طرفداران گوشی‌های سامسونگ درباره دوربین آن‌ها خواهد بود؛ قسمتی که همواره با سایر پرچمداران مقایسه شده و شرکت سامسونگ معمولا یک پای ثابت در حوزه رقابتی آن خواهد بود.

با این وجود هنگامی که گلکسی اس 21 پلاس در حال ادامه راه اس 20 پلاس در این زمینه است، مدل اولترا به معنای واقعی یک پیشرفت کامل را تجربه خواهد کرد. بدین شکل که در گوشی Galaxy S21 Ultra اینبار شاهد بازگشت دوربین 108 مگاپیکسلی در کنار دو سنسور تله فوتو و پریسکوپ ۱۰ مگاپیکسلی خواهیم بود که به علاوه یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، ساختار دوربین‌های چهارگانه آن را تشکیل می‌دهند.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

در مقابل آن، دوربین‌های گلکسی اس 21 پلاس از یک لنز اصلی 12 مگاپیکسلی، سنسور 64 مگاپیکسلی و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید تشکیل خواهد شد که در مقایسه با مدل اولترا، عملا ضعیف‌تر نشان می‌دهد؛ چراکه نه تنها از نظر دوربین اصلی، بلکه در مقایسه سنسورهای زوم نیز گوشی گلکسی اس 21 اولترا دو سنسور پریسکوپ و تله فوتو خواهد داشت که قابلیت زوم پریسکوپ تا ۱۰ برابر و همچنین زوم اپتیکال تا ۳ برابر را فراهم می‌کنند.

با این حال ممکن است سنسور ۶۴ مگاپیکسلی مدل پلاس کمی شما را گمراه کند. به همین منظور لازم است بدانید که این سنسور درواقع یک دوربین تله فوتو واقعی نیست؛ بلکه کمک می‌کند تا زوم با دوربین اصلی کمی کیفیت بهتری را داشته باشد، به نحوی که با برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری قادر خواهد بود تا تصاویر را بزرگ‌تر کرده و آن‌ها را برش دهد.

باتری

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

مسئله شارژر همراه با گوشی، در سال جاری و پس از عرضه پرچمداران جدید اپل خود به مشکل یا شاید هم یک دید تازه برای کاربران تبدیل شده است. این کار به نحوی از تولید بیشتر شارژرها جلوگیری کرده و حتی قیمت گوشی‌ها را هم تا حدودی کاهش خواهد داد، اما مشکل اصلی زمانی خواهد بود که کاربری شارژر اضافه نداشته و مجبور به پرداخت یک مبلغ اضافه برای آن باشد.

با این حال چنان که به نظر می‌رسد، سامسونگ دقیقا همان راه اپل را برای پرچمداران جدید خود در پیش گرفته و گوشی‌های سری اس 21 را بدون شارژر همراه عرضه خواهد کرد. البته هنوز هم شارژرهای ۲۵ یا ۳۰ واتی گوشی‌های قدیمی سامسونگ می‌توانند باتری‌های ۵,۰۰۰ و ۴,۸۰۰ میلی‌آمپری گلکسی اس 21 اولترا و پلاس را تنها در یک ساعت پر کنند. با این وجود اگر به دنبال سرعت بیشتر هستید، می‌توانید از شارژرهای ۶۵ واتی نیز برای این دو گوشی استفاده کنید که عملا تا دوبرابر سریع‌تر باتری را پر خواهد کرد.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا - Galaxy S21 Ultra و گلکسی اس 21 پلاس

همچنین از نظر عمر باتری، بهتر است همین ابتدای کار گلکسی اس 21 اولترا را برنده این رقابت بدانیم؛ چراکه ظرفیت ۵,۰۰۰ میلی‌آمپری آن در مقایسه با گلکسی اس 21 پلاس بیشتر است؛ درحالی که مشخصات سخت‌افزاری و پردازنده آن عملا یکسان بوده و هر دو آن‌ها از یک چیپ ۵ نانومتری برای استفاده بهینه از باتری بهره می‌برند.

با این وجود اگر به میزان باتری مصرفی در بخش نمایشگر در این دو گوشی دقت کنید، خواهید دید که نرخ تازه سازی تصویر 120 هرتز در مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 با همین نرخ به شکل پویا در گلکسی اس 21 اولترا تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد شارژ بیشتری را مصرف خواهد کرد؛ چراکه در مدل اولترا، نرخ تازه سازی تصویر ۱۲۰ هرتز در شرایط مختلف مانند اجرای بازی‌ها و دیدن فیلم یا استفاده روزمره متفاوت خواهد بود، در حالی که این عدد برای مدل پلاس خانواده اس 21 ثابت می‌ماند که باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*