اسنپدراگون یا مدیاتک

اسنپدراگون یا مدیاتک ؛ جنگ بزرگ پردازنده‌های موبایل

بازار موبایل را تراشه‌های Qualcomm Snapdragon و Mediatek قبضه کرده‌اند. اما بهترین انتخاب کدام است؟ گوشی‌هایی با تراشه اسنپدراگون یا مدیاتک ؟

در بازار گوشی‌های هوشمند دو کمپانی تولیدکننده چیپست کوالکام و مدیاتک فعال هستند و پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام جزو محبوب‌ترین پردازنده‌های حال حاضر بازار هستند. گرچه مدیاتک هم طیف گسترده‌ای از پردازنده‌ها را تولید می‌کند. همین باعث به وجود آمدن این سوال می‌شود که اسنپدراگون یا مدیاتک ؟ کدام یک از این تراشه‌ها مناسب است. البته تراشه‌های این دو شرکت در بخش‌های متفاوتی از یکدیگر در بازار فعالیت دارند. یکی از آن‌ها بازار گوشی‌های میان‌رده و دیگری بازار گوشی‌های پرچمدار را پوشش می‌دهد.

اسنپدراگون یا مدیاتک ؟

بازار گوشی‌های میان‌رده

صحبت از بازار گوشی‌های میان‌رده به معنای صدها دستگاه جدید است که روزانه در سراسر جهان عرضه می‌شوند. در سال ۲۰۱۹ ما شاهد عرضه گوشی‌های میان‌رده زیادی در بازار بودیم که از چیپست‌های شرکت مدیاتک قدرت می‌گرفتند. بهترین این تراشه‌ها، چیپست‌های سری Helio G مدیاتک بودند. Helio G90T سال گذشته همراه با گوشی ردمی نوت ۸ پرو معرفی شد. عملکرد خوب این تراشه در بخش گیمینگ همه را شگفت‌زده کرد. این چیپست با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بازی PUBG Mobile را اجرا می‌کند.

مدیاتک سپس چیپست‌های رده پایین‌تری مانند Helio G70 ، Helip G80 و Helio G85 را معرفی کرد. در آن سو کوالکام از چیپست‌های اسنپدراگون ۶۰۰ و اسنپدراگون ۷۰۰ برای بازار گوشی‌های میان‌رده رونمایی کرد. ما همچنین شاهد رونمایی از چیپست‌های دیگری همچون اسنپدراگون 720G ، 732G و ۶۶۲ نیز بودیم. این تراشه‌ها چیز خاصی برای ارائه نداشتند و در بخش گیمینگ پشت سر خانواده Helio G مدیاتک قرار می‌گیرند. هرچند در سایر وظایف تراشه‌های مدیاتک عملکرد بهتری دارند.

اسنپدراگون یا مدیاتک

مدیاتک برای گیمینگ، اسنپدراگون برای سایر وظایف

اگر مهم‌ترین هدف خرید شما از گوشی‌های میان‌رده اجرای بازی‌ها است، گوشی‌های مجهز به چیپست‌های سری Helio G را انتخاب کنید. اما برای وظایف روزمره، اسنپدراگون می‌تواند گزینه بهتری باشد. پایداری، پشتیبانی از GCam و رام‌های سفارشی در اسنپدراگون بهتر است.

بازار گوشی‌های پرچمدار

خانواده اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام، محبوب‌ترین تراشه‌های پرچمدار اندرویدی هستند. ما شاهد موفقیت اسنپدراگون ۸۶۵ بودیم و حالا اسنپدراگون ۸۸۸ معرفی شده است. اما در سمتی دیگر مدیاتک تا کنون هیچ تراشه پرچمداری را به بازار عرضه نکرده است.

شما شاید نام تراشه‌های سری Dimensity را شنیده باشید. این تراشه‌ها قدرتمند بوده و شبکه موبایل 5G را فراهم می‌کنند. با این حال فقط مختص کاربران چینی طراحی شده بودند و به تازگی شاهد انتشار نسخه‌ای از گوشی ریلمی ایکس ۷ پرو در تایلند مجهز به چیپست این خانواده بودیم. ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم امسال هم مدیاتک چیپست‌های قدرتمندی را روانه بازار کند. در هر صورت، فعلاً تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام پادشاه بازار گوشی‌های پرچمدار هستند.

به این دو باید چیپست اگزینوس و کایرین را هم اضافه کنیم. چیپست‌های اگزینوس سامسونگ معمولاً روی گوشی‌های خود این شرکت به کار می‌روند و سخت می‌توان آن‌ها را روی گوشی‌های برند دیگری یافتو کایرین هم چیپست فوق‌العاده قدرتمندی است، اما فقط در گوشی‌های هواوی به کار می‌رود. طبق بنچمارک‌های سایت آنتوتو، چیپست کایرین ۹۸۵ برترین تراشه میان‌رده در ماه نوامبر ۲۰۲۰ لقب گرفته است. این‌ها دلایلی هستند که باعث شدند ما آن‌ها را از فهرست تراشه‌های گسترده موبایل در جهان حذف کنیم و فقط بین اسنپدراگون یا مدیاتک مدل محبوب‌تر را انتخاب کنیم.