انفجارهای مهیب یک گوی آتشین ناشناس در آسمان چین + ویدیو

انفجارهای مهیب یک گوی آتشین ناشناس در آسمان چین + ویدیو

در چهارشنبه گذشته، یک گوی آتشین در چین انفجارهای مهیبی را به وجود آورده و آسمان منطقه‌ای از این کشور را کاملا نورانی کرده است. در بررسی این خبر با ما همراه باشید.

انفجارهای یک گوی آتشین در چین خبرساز شد؛ به تازگی گفته شده که چهارشنبه گذشته، شهاب ‌سنگی عظیم در آسمان منطقه‌ای از این کشور منفجر شده و صدا و نور شدیدی را به وجود آورده است.

البته نکته عجیبی نیست که هر چند وقت یک بار، شهاب سنگی با ابعاد بزرگ وارد اتمسفر زمین شود و در اثر اصطکاک مولکول‌های موجود در جو سیاره، به یک گوی آتشین نورانی تبدیل شود. آخرین مورد از این سنگ‌های آسمانی هم در آسمان منطقه‌ای به نام نانکیانگ (Nanqiang) چین، در روز 23 دسامبر جاری منفجر شده و با وجود اینکه هیچ خسارت مالی یا جانی به بار نیامده، صداهای مهیب شهاب سنگ مورد نظر خبرساز شده است.

انفجارهای اخیر در ویدیوهایی ثبت شده‌اند و همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، نور ناشی از عبور این شهاب سنگ از آسمان نانکیانگ برای حدودا 20 ثانیه منطقه را همانند روز روشن کرد؛ تاکنون مشخص نشده که جنس سنگ آسمانی دقیقا چه بوده، اما رسانه‌های چینی اعلام کرده‌اند که به احتمال قوی، این گوی آتشین از نوع بولاید (bolide) بوده است. بولایدها معمولا نور زیادی را به وجود می‌آورند و عبور آن‌ها از اتمسفر زمین توجه تمامی ساکنان مناطق اطراف را جلب می‌کند.

انفجارهای گوی آتشین در چین

 

مرکز شبکه زمین‌لرزه چین اعلام کرده که شهاب سنگ مورد نظر در مرز منطقه نانکیانگ و یوشو (Yushu) به زمین برخورد کرده و این‌طور که دانشمندان مرکز اجرام نزدیک به زمین سازمان فضایی آمریکا گفته‌اند، نور و انرژی حاصل از انفجارهای این گوی آتشین در چین به اندازه 9.5 کیلوتن ماده منفجره تی ان تی بود. بر اساس آمار موجود، از سال 1988 تاکنون هیچ شهاب سنگی به این بزرگی در چین دیده نشده است.

البته با وجود تمامی جنجال‌های به پا شده با انفجار این گوی آتشین در چین باید گفت که سر و صدا و نور به وجود آمده توسط اتفاق اخیر به هیچ وجه به اندازه بزرگ‌ترین گوی آتشین ثبت شده در عصر مدرن نیست؛ این سنگ آسمانی که در سال 2013 در آسمان روسیه منفجر شد، به عنوان عظیم‌ترین گوی آتشینی که عبور آن از آسمان توسط بشریت به ثبت رسیده شناخته می‌شود.

تصاویر موجود و صحبت‌های مردم محلی به ما می‌گویند که شهاب سنگ روسیه که با نام گوی چلیابسینک (Chelyabinsk) هم شناخته می‌شود، به اندازه‌ای قوی بود که شیشه‌های ساختمان‌های اطراف خود را کاملا خرد کرد و برخی از ساکنان منطقه هم در زیر بارش مواد جدا شده از گوی آتشین قرار گرفته بودند. گفته شده که چلیابسینک به اندازه 440 کیلوتن ماده منفجره تی ان تی، نور و انرژی از خود آزاد کرد.

در مورد گوی آتشین چینی هم تا به این لحظه اخباری در مورد وضعیت منطقه و یا بقایای به جا مانده از شهاب سنگ در دست نیست و کسی نمی‌داند که دانشمندان برای بررسی بقایا به محل رفته‌اند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خراب بشه این چین که هر چی کثافت و خرابکاری و جنس بنجله از این کشوره