مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس ؛ دوئل دو پرچمدار سامسونگ و اپل

در این مقاله قصد داریم به مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس همراه مشخصات فنی، نمایشگر، دوربین و قیمت دو پرچمدار iOS و اندروید بپردازیم.

سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۲ پرو اپل، دو گوشی پرچمدار با نمایشگری بزرگ هستند که باید آن‌ها را یکی از گران قیمت‌ترین گوشی‌های بازار نیز دانست. آیا کنکجاو هستید بدانید این دو دیوایس چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، کدام نسبت به دیگری برتر است و گزینه بهتری برای خرید خواهد بود؟

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

سامسونگ گوشی Galaxy S21 Ultra خود را برای رقابت مستقیم با گوشی iPhone 12 Pro Max اپل معرفی کرده است. ما در مقاله مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس به تفاوت بین نمایشگرها، دوربین‌ها، سایز باتری‌ها، توان شارژ و پردازنده در این دو مدل می‌پردازیم و نگاهی به داخل جعبه این دو گوشی‌ها خواهیم انداخت.

نمایشگر

هر دو گوشی از نمایشگرهایی بسیار بزرگ برخوردارند، اما روی کاغذ اندازه صفحه اس ۲۱ اولترا کمی بزرگ‌تر است. این تفاوت فقط در حد ۰.۱ اینچ بوده و خیلی چشمگیر نیست. هر دو گوشی دارای یکی از بزرگ‌ترین صفحات نمایش معمولی (غیر تاشو) در بازار هستند.

گوشیگلکسی اس ۲۱ اولتراآیفون ۱۲ پرو مکس
اندازه نمایشگر۶.۸ اینچ خمیده۶.۷ اینچ مسطح
فناوریOLEDOLED
رزولوشن، تراکم۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، ۵۱۶ پیکسل  در هر اینچ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل، ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ
نرخ فریم۱۰ تا ۱۲۰ هرتز داینامیک۶۰ هرتز
حداکثر روشنایی۱۵۰۰ نیت۱۲۰۰ نیت
ویژگی‌های اضافهپشتیبانی از HDRپشتیبانی از HDR

امضای آیفون، بریدگی بالای نمایشگر است که از حسگر پیچیده Face ID و یک دوربین سلفی میزبانی می‌کند، در حالی که گلکسی اس ۲۱ اولترا از یک حفره بسیار کوچک روی نمایشگر خودش برای میزبانی از دوربین سلفی استفاده می‌کند. بریدگی بالای نمایشگر آیفون مشکلی در استفاده روزمره شما به وجود نمی‌آورد، اما وقتی بخواهید با گوشی خود ویدیو ببینید یا بازی کنید، کمی آزاردهنده می‌شود. در سمتی دیگر گوشی گلکسی از یک نمایشگر تمام صفحه واقعی برخوردار است که حاشیه‌های بسیار باریکی در اطراف آن وجود داشته و یک حفره کوچک برای دوربین سلفی روی آن نقش بسته که به چشم نمی‌آید.

گوشی سامسونگ مزیت‌های دیگری هم در بخش نمایشگر دارد. رزولوشن صفحه آن بیشتر است تا جزئیات شارپ‌تری را به نمایش بگذارد که به خصوص هنگام خواندن متن‌ها متوجه آن خواهید شد. اما مهم‌تر اینکه این پنل می‌تواند با نرخ ۱۲۰ هرتز اجرا شود که ۲ برابر نرخ رفرش مدل آیفون است و این به معنای اسکرول روان‌تر در مقایسه با گوشی اپل خواهد بود. گوشی جدید گلکسی می‌تواند این نرخ رفرش بالا را برخلاف نسل گذشته خود در رزولوشن حداکثری QHD نیز فعال کند. علاوه بر این، پنل اس ۲۱ اولترا خودش به صورت خودکار نرخ رفرش را تغییر می‌دهد تا نرخ ۱۲۰ هرتز فقط در زمانی فعال شود که واقعاً به آن نیاز است. در سایر مواقع نرخ رفرش نزول پیدا می‌کند تا اینگونه در مصرف شارژ باتری هم صرفه‌جویی شود.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکسسامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترامقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکساپل آیفون ۱۲ پرو مکس
ابعاد
۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر
ابعاد
۱۶۰.۸۴ در ۷۸.۰۹ در ۷.۳۹ میلی‌متر
وزن
۲۲۹ گرم
وزن
۲۲۸ گرم

عملکرد

گلکسی S21 Ultra به جدیدترین و قدرتمندترین تراشه کوالکام، اسنپدراگون ۸۸۸ (برای نسخه آمریکایی) یا اگزینوس ۲۱۰۰ سامسونگ (برای نسخه بین‌المللی) مجهز است. به نظر می‌رسد امسال برخلاف سال‌های قبل عملکرد این دو تراشه با یکدیگر برابر شده و در برخی موارد حتی نسخه اگزینوس برتر از مدل کوالکام است. در آن سمت آیفون ۱۲ پرو مکس از تراشه A14 Bionic ساخت خود شرکت اپل قدرت می‌گیرد.

هر دو سازنده از پیشرفته‌ترین فناوری موجود برای تولید پردازنده‌های خود استفاده کرده‌اند. ما در مورد فناوری پردازش ۵ نانومتری صحبت می‌کنیم. نتایج بنچمارک‌های این دو گوشی در پلتفرم GeekBench 5 به ترتیب زیر است. ضمن اینکه مدل گلکسی با یک مودم 5G یکپارچه همراه است که مصرف بهینه‌تری با استفاده از 5G را ارائه می‌کند.

امتیازهای گیک‌بنچ ۵ (تک هسته‌ای / چند هسته‌ای)

  • نسخه اسنپدراگون گلکسی اس ۲۱ اولترا: ۱۱۰۴ / ۲۹۱۳
  • نسخه اگزینوس گلکسی اس ۲۱ اولترا: ۱۰۸۸ / ۳۴۷۵
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: ۱۶۰۱ / ۴۳۴۹

در بخش حافظه، مدل پایه اس ۲۱ اولترا ۱۲۸ گیگابایتی است که با گوشی آیفون برابر است. گلکسی جدید مانند رقیب خود از کارت میکرو اس دی پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین در هر دو گوشی هیچ راهی برای ارتقاء جداگانه حافظه وجود ندارد.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

دوربین

مدل اولترا گلکسی اس ۲۱ ظاهر جدیدی را به خود گرفته و با فریم فولادی دور دیوایس یکپارچه شده است، در حالی که ماژول دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس مانند نسل گذشته در یک جزیره مربعی‌شکل قرار گرفته است. قاب پشتی دو گوشی کاملاً از یکدیگر متمایز است و به راحتی می‌توانید از روی ماژول دوربین آن‌ها را از هم تشخیص دهید. علاوه بر ظاهر متفاوت، تفاوت‌های بزرگی در تعداد و مشخصات فنی دوربین‌های این دو گوشی نیز وجود دارد.

گوشیگلکسی اس ۲۱ اولتراآیفون ۱۲ پرو مکس
دوربین اصلی۱۰۸ مگاپیکسلی، لنز ۲۴ میلی‌متری f/1.8 با لرزشگیر اپتیکال۱۲ مگاپیکسلی، لنز ۲۶ میلی‌متری f/1.7 با حسگر لرزشگیر Sensor Shift
دوربین ثانویه۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، لنز ۱۳ میلی‌متری۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، لنز ۱۳ میلی‌متری
دوربین سوم۱۰ مگاپیکسلی، لنز زوم ۳ برابری تله فوتو (۷۲ میلی‌متری f/2.4) با لرزشگیر اپتیکال۱۲ مگاپیکسلی، لنز زوم ۲.۵ برابری تله فوتو (۶۵ میلی‌متری) با لرزشگیر اپتیکال
دوربین چهارم۱۰ مگاپیکسلی، لنز زوم ۱۰ برابری پریسکوپی (۲۴۰ میلی‌متری f/4.9) با لرزشگیر اپتیکالندارد
حسگر اضافیفوکوس خودکار لیزریحسگر LiDAR

در یک سو گوشی گلکسی دارای دو دوربین تله فوتو است، در حالی که آیفون فقط یکی دارد. در گوشی گلکسی شما یک لنز پریسکوپی دور برد با توانایی زوم ۱۰ برابری (در مقایسه با زوم ۵ برابری مدل گلکسی نوت ۲۰ اولترا) را در اختیار خواهید داشت. سامسونگ علاوه بر آن از یک دوربین زوم ثانویه با زوم محدوده کوتاه‌تر ۳ برابری نیز استفاده کرده است. ترکیب این دو با یکدیگر باعث شده گوشی گلکسی دوربین فوق‌العاده‌ای برای کاربرانی باشد که عکس‌های زوم شده بدون افت کیفیت می‌خواهند.

 

جالب‌تر اینکه گوشی سامسونگ برای دوربین اصلی گوشی خود از یک لنز ۲۴ میلی‌متری استفاده کرده است، در صورتی که لنز دوربین آیفون ۲۶ میلی‌متری است. شاید این تفاوت بزرگی به نظر نرسد، اما نتیجه آن در عکس‌هایی که با دوربین اصلی ثبت می‌شود، نمایان است.

هر دو گوشی از یک دوربین با لنز اولترا واید (فوق عریض) استفاده می‌کنند. وقتی با این دوربین فوکوس انجام شود، گوشی گلکسی به لطف یک سیستم فوکوس خودکار لیزری می‌تواند فوکوس بسیار دقیقی را انجام دهد و مشکلاتی که در نسل قبلی دوربین اولترا واید وجود داشت دیگر تکرار نشود. در آن سو آیفون نیز از یک حسگر LiDAR بهره می‌برد که به قفل شدن سریع‌تر فوکوس روی سوژه در محیط‌های تاریک کمک می‌کند.

در بخش فیلمبرداری، نماینده کره‌ای‌ها فیلمبرداری 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌کند، در حالی که گوشی اپل نمی‌تواند فراتر از 4K فیلمبرداری کند؛ گرچه از استاندارد Dolby HDR برای ارائه رنگ‌هایی غنی‌تر برخوردار است. شما با رزولوشن 8K می‌توانید محتوایی شفاف‌تری را ثبت کنید، در حالی که گزینه HDR آیفون به شما اجازه دسترسی به محدوده داینامیکی بالاتری را می‌دهد. بنابراین هر دو گوشی یک ویژگی منحصر به فرد را به همراه دارند.

عمر باتری و سرعت شارژ

  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی S21 Ultra در برابر ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعتی iPhone 12 Pro Max
  • شارژ سریع‌تر در گوشی سامسونگ

و در بخش پایانی مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس توجه شما را به تفاوت ظرفیت باتری این دو گوشی جلب می کنیم. گوشی‌های اندرویدی معمولاً از باتری بزرگ‌تری نسبت به آیفون‌ها استفاده می‌کنند و S21 Ultra نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیرو می‌گیرد، در حالی که باتری روی آیفون ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعتی است. این یعنی ظرفیت باتری گلکسی نزدیک ۵۰ درصد بیشتر است. اما نباید انتظار داشته باشید این ظرفیت بیشتر مستقیماً به ۵۰ درصد شارژدهی بیشتر بینجامد و بتواند گلکسی اس ۲۱ اولترا در این بخش گوشی اپل را شکست دهد.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با آیفون ۱۲ پرو مکس

اما در مورد سرعت شارژ، برنده اس ۲۱ اولترا است.در حالی که گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس از حداکثر سرعت شارژ ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند، این سرعت شارژ در گوشی گلکسی ۲۵ وات است. همچنین این مدل آیفون اولین گوشی در جهان بود که بدون یک آداپتور شارژر عرضه شد. و اکنون سامسونگ نیز به تقلید از رقیب خودش، آداپتور شارژ را از داخل جعبه گوشی خودش حذف کرده است.

هر دو مدل از شارژ بی‌سیم با حداکثر سرعت ۱۵ وات از طریق یک شارژر سازگار پشتیبانی می‌کنند. در اینجا آیفون از یک فناوری جدید به نام MagSafe استفاده می‌کند که گوشی را به صورت مغناطیسی به شارژرهای بی‌سیم و دیگر لوازم جانبی مخصوص می‌چسباند. اما در آن سو گوشی سامسونگ از شارژ بی‌سیم معکوس برخوردار است که به شما اجازه می‌دهد از گوشی خود به عنوان یک پاوربانک بی‌سیم استفاده کرده و سایر لوازم خود نظیر ایرفون گلکسی بادز پرو را شارژ کنید.

قیمت

شرایط موجب شد امسال سامسونگ قیمت پرچمداران خودش را کاهشدهد. در سال ۲۰۲۰، گوشی اس ۲۰ اولترا با قیمت ۱۴۰۰ دلاری عرضه شد، در حالی که قیمت پایه نسل جدید ۱۲۰۰ دلار است. با این حال هنوز هم این گوشی ۲۰۰ دلار گران‌تر از قیمت آیفون ۱۲ پرو مکس است.

مدلگلکسی اس ۲۱ اولتراآیفون ۱۲ پرو مکس
۱۲۸ گیگ۱۲۰۰ دلار۱۱۰۰ دلار
۲۵۶ گیگ۱۲۵۰ دلار۱۲۰۰ دلار
۵۱۲ گیگ۱۳۸۰ دلار۱۴۰۰ دلار

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*