دوربین سونی آلفا 1

دوربین سونی آلفا 1 با سنسور 50 مگاپیکسلی و فیلمبرداری 8K معرفی شد

دوربین سونی آلفا 1 – Sony Alpha 1 ، به عنوان پرچمدار جدید دوربین های بدون آینه سونی با یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و امکان فیلمبرداری 8K رونمایی شد.

سونی از دوربین بدون آینه پرچمدار جدید خود رونمایی کرد. آلفا 1 ترکیبی از بهترین دوربین‌های بدون آینه سونی یعنی A7R، A7S و A9 بوده و در تمامی فاکتورها عملکرد سطح بالایی از خود نشان می‌دهد.

دوربین سونی آلفا 1 مجهز به سنسور 50.1 مگاپیکسلی فول فریم از نوع Exmor RS CMOS به همراه پردازشگر تصویر BIONZ XR شده که بهبودهایی به خود دیده است. این سنسور بیش از 15 توقف در داینامیک رنج برای ویدیو داشته و بازه ایزوی آن بین 100 تا 32 هزار تعیین شده که البته در عکس‌ها بین 50 تا 102 هزار و 400 امکان شخصی‌سازی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از حالت Pixel Shift Multi Shooting عکس‌هایی با کیفیت 199 مگاپیکسل ثبت کنید. البته برای خلق چنین عکسی به برنامه کامپیوتری Imagine Edge سونی نیاز خواهید داشت.

پردازشگر تصویر جدید برخی از تجربیات دوربین‌های دیجیتال را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. آلفا 1 در فول رزولوشن خود می‌تواند عکس‌های RAW در 30 فریم بر ثانیه ثبت کند. همچنین بافر بزرگی برای آن در نظر گرفته شده تا بتوان 155 عکس RAW کمپرس شده یا 165 عکس JPEG را در آن جا داد. امکان انجام محسبات 120 AF/AE در ثانیه وجود دارد و میزان تاخیر در محاسبه AE تنها 0.033 ثانیه خواهد بود که در نوع خود عالی به حساب می‌آید.

دوربین سونی آلفا 1

چشم بادامی‌ها در دوربین سونی آلفا 1 منظره‌یاب الکترونیکی را دستخوش تغییراتی کرده‌اند و با 9.44 میلیون نقطه و نمایشگر 0.64 اینچ با رزولوشن Quad-XGA و پنل OLED نرخ تازه‌سازی 240 هرتزی را برای آن انتخاب کرده‌اند. این اولین بار در دنیاست که یک دوربین با نمایشگر 240 هرتزی معرفی می‌شود. بزرگنمایی 0.90 برابری منظره‌یاب، زاویه دید مورب 41 درجه‌ای و چشمی 25 میلی‌متری بالا از دیگر ویژگی‌های محصول جدید سونی برشمرده می‌شوند. نمایشگر اصلی 3 اینچ قطر داشته و از نوع LCD با 1.44 میلیون نقطه و لمسی است و همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، طراحی‌اش حرکت نمایشگر را آسان می‌کند. رابط کاربری آلفا 1 همانند A7S III توسعه داده شده است.

سیستم فوکوس خودکار این دوربین 759 نقطه تشخیص فاز داشته و روی چشم انسان، چشم حیوانات (فیلم و عکس) و برای اولین بار در دوربین‌های آلفا روی چشم پرندگان به طور خودکار فوکوس می‌کند. البته فوکوس پرندگان محدود به حالت عکاسی بوده و به لطف الگوریتم ردیابی حتی اگر پرنده در همان لحظه به طور ناگهانی تصمیم به پرواز بگیرد باز هم تصویر شما صاف و با فوکوس خوب خواهد بود.

شاتر الکترونیکی تعبیه شده در دوربین سونی آلفا 1 نسبت به A9 II بهبود یافته و تا 1.5 برابر Rolling Shutter کمتری دارد. این اولین دوربینی محسوب می‌شود که حین تصویربرداری ممتد در هر شرایط نوری سوسوی نور را در عکس‌ها ثبت نمی‌کند. همچنین امکان سینک با یک فلش تا 1/200 ثانیه امکان پذیر شده است. شاتر مکانیکی این کار را به لطف پرده شاتر سبک وزن فیبر کربن و سیستم عملکرد دوگانه شاتر در 1/400 ثانیه انجام می‌دهد.

در بحث ویدیو آلفا 1 می‌تواند فیلم‌هایی با کیفیت 8K و 30 فریم بر ثانیه 10 بیتی با نسبت 4:2:0 و با فرمت XAVC HS Long-GOP ثبت کند. در این حالت دوربین از تمام عرض سنسور 50.1 مگاپیکسلی‌اش استفاده کرده و تصاویری با کیفیت 8.6K ضبط می‌کند که البته بعدا به 8K تقلیل داده می‌شوند. در فیلم‌برداری 4K این دوربین می‌تواند در 60 و 120 فریم بر ثانیه 10 بیتی و با نسبت 4:4:2 و در فرمت Long-GOP و All-Intra فیلم ضبط کند. کیفیت فیلم‌برداری در حالت 4K همانند 8K کمتر نخواهد شد اما امکان فیلم‌برداری با کیفیت 5.8K در حالت Super 35 فراهم شده است.

وقتی که دوربین‌ها در رزولوشن بالا کار می‌کنند طبیعتا تولید گرمایشان نیز افزایش می‌یابد، به خصوص دوربین‌های امروزی که رفته رفته ابعادشان هم کوچک‌تر می‌شود. سونی می‌گوید آلفا 1 می‌تواند به مدت نیم ساعت ویدیو با کیفیت 8K ضبط کند که به واسطه ساختار خنک‌کننده جدید که در A7S III به کار رفته این رکورد به دست آمده است.

دوربین سونی آلفا 1 دانش رنگ‌پردازی‌اش را از دوربین‌های گران‌قیمت سینمایی همچون FX6، FX9 و VENICE به ارث برده و از پروفایل رنگی جدید S-Cinetone برای اولین بار در دوربین‌های آلفا استفاده می‌کند. همچنین پشتیبانی از طیف رنگ‌های S-Gamut3 و S-Gamut3.Cine باعث می‌شوند تا تطابق رنگی این دوربین با دوربین‌های فیلم‌برداری که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم راحت‌تر شکل بگیرد. پورت فول سایز HDMI خروجی 16 بیتی RAW را به ضبط کننده‌های اکسترنال ارائه می‌کند.

محصول جدید سونی در خود تثبیت‌کننده تصویر داشته که تا 5.5 گام سرعت شاتر موثر است. همچنین اطلاعات جغرافیایی مکانی که در آن عکس گرفته شده در اطلاعات عکس ثبت می‌شود و با استفاده از نرم افزار Catalyst Browse سونی می‌توانید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

امکانات ارتباطی گسترده‌ای برای دوربین سونی آلفا 1 در نظر گرفته شده و از اترنت گیگابیت، وای فای دو کاناله 2×2 MIMO 802.11ac و USB-C پشتیبانی می‌کند. همچنین دو کارت حافظه برای دیوایس تعبیه شده و هر کدام پذیرای کارت‌هایی از نوع UHS-I و UHS-II SDXC/SDHC یا کارت‌های جدید CFexpress Type A هستند. امکان خرید یک کیس اضافی برای باتری نیز وجود دارد که ظرفیت باتری را به دو برابر افزایش می‌دهد.

دوربین سونی آلفا 1

سونی برای دوربین پرچمدار جدیدش قیمت 6500 دلاری برگزیده و در مارس 2021 آن را روانه بازار می‌کند. آلفا 1 برای تصویربرداری در طبیعت، صحنه‌های ورزشی و عروسی مناسب بوده و حتی ژورنالیست‌ها و عکاسانی که خواهان بهترین دوربین هستند و اکوسیستم سونی خود را برپا کرده‌اند نیز می‌توانند از محصول سونی لذت ببرند. رقابت با آلفا 1 سخت خواهد بود چرا که خود ویژگی‌های مهم دوربین A7S III را به ارث برده و می‌تواند با کیفیت 8K فیلم‌برداری کند. شاید بتوانیم دوربین Canon EOS R5 را رقیب اصلی آلفا 1 بدانیم که البته با مشکل تولید گرمای بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کند. اگر به دنبال دوربینی همه فن حریف هستید، آلفا 1 را در لیست خریدتان جای بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آشغال دیگری از سونی اشغال
    تا دوربین های فوق حرفه ای کانن هست کی نگاه میکنه به این آشغال

  2. یا خدا عجب شاهکاری به این میگن یک دوربین مافوق حرفه ای همه فن حریف که نظیرش تا حالا وجود نداشته
    #SONY ALPHA 1