تعداد کاربران اینترنت در جهان

تعداد کاربران اینترنت در جهان به ۴.۶۶ میلیارد نفر رسید؛ وضعیت اینترنت کشورمان را چگونه می‌بینید؟

تعداد کاربران اینترنت در جهان به ۴.۶۶ میلیارد نفر رسیده است. در ایران نیز از ۷۸ میلیون کاربر فراتر رفته است اما ارزیابی شما از کیفیت اینترنت کشورمان چیست؟

تعداد کاربران اینترنت در جهان به ۴.۶۶ میلیارد نفر رسید و در ایران هم طبق آمار از مرز ۷۸ میلیون کاربر عبور کرده است. در ابتدا نگاهی می‌اندازیم به وضعیت اینترنت در جهان و سپس هم با نگاهی کوتاه، آمار و ارقام و وضعیت اینترنت در ایران با هم مرور می‌کنیم.

وضعیت و تعداد کاربران اینترنت در جهان

دیروز، گزارش جالبی منتشر شد که نشان می‌دهد تا ژانویه ۲۰۲۱ (دی- بهمن ۱۳۹۹)، تعداد کاربران جهانی تلفن‌های هوشمند ۵/۲۲ میلیارد نفر، تعداد کاربران اینترنت در جهان ۴.۶۶ میلیارد نفر و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به ۴/۲ میلیارد نفر رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد که جمعیت جهان در ژانویه ۲۰۲۱، حدود ۷/۸۳ میلیارد نفر بوده است. براساس گزارش سازمان ملل، نرخ افزایش جمعیت جهان در حال حاضر ۱ درصد در سال است. این به معنای آن است که جمعیت کل جهان از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

تعداد کاربران اینترنت در جهان

در حال حاضر، ۵.۲۲ میلیارد نفر در سراسر جهان از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند که معادل ۶۶.۶ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می‌شود. از ژانویه سال ۲۰۲۰ ، تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند ۱/۸ درصد (۹۳ میلیون نفر) افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد کل ارتباطات تلفن همراه (یک نفر که دارای چندین دستگاه است) با ۹ دهم درصد افزایش (۷۲ میلیون نفر) به ۸/۰۲ میلیارد نفر (ژانویه سال جاری) بالغ شده است .

در ژانویه ۲۰۲۱، تعداد افرادی که در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند به ۴.۶۶ میلیارد نفر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱۶ میلیون نفر (۷/۳ درصد) افزایش داشته است. در حال حاضر، میزان نفوذ جهانی اینترنت ۵۹/۵ درصد است. با این حال ، شیوع ویروس کرونا تأثیر قابل توجهی در تعداد کاربران اینترنت داشته است. بنابراین تعداد واقعی ممکن است از این میزان هم بیشتر باشد.

در حال حاضر ۴/۲ میلیارد نفر در سراسر جهان کاربر رسانه‌های اجتماعی هستند. تعداد ۴۹۰ میلیون نفر از این میزان در ۱۲ ماه گذشته به شبکه‌های اجتماعی افزوده شده است که این مقدار افزایش بیش از ۱۳ درصد در سال است. هم‌اکنون تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی ۵۳ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

محبوبیت رسانه های اجتماعی افزایش یافته است

در سال گذشته تعداد کاربران شبکه های اجتماعی بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است. با ورود به سال ۲۰۲۱، تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال قبل ۵۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرد و به حدود ۴/۲ میلیارد نفر رسید. در طی سال ۲۰۲۰ روزانه به طور متوسط بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر عضو شبکه‌های اجتماعی شده‌اند که این تعداد معادل تقریبا ۱۵۵ هزار نفر کاربر جدید در هر ثانیه است.

با توجه به این که هر کاربر به طور متوسط ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه از وقت خودش را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند، در نتیجه در کل سال ۲۰۲۱، کاربران جهانی شبکه‌های اجتماعی ۳/۷ تریلیون ساعت زمان را در شبکه‌های اجتماعی خواهند گذراند.

تعداد کاربران اینترنت در جهان

فلیپینی‌ها، همچنان بزرگترین مصرف کننده رسانه‌های اجتماعی در جهان هستند که به طور متوسط ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه در هر شبانه روز را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این مقدار، حدود نیم ساعت بیشتر از کلمبیایی‌ها است که رتبه دوم را در این زمینه در اختیار دارند. در مقابل، کاربران ژاپنی کمتر از یک ساعت در شبانه روز را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. ژاپنی‌ها به طور متوسط ۵۱ دقیقه از شبانه روز را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. البته این مقدار باز نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

اسمارت فون‌ها به انتخاب اول ما تبدیل شده‌اند

داده‌های برنامه Annie نشان می‌دهد که کاربران اندروید در سراسر جهان بیش از ۴ ساعت در روز از تلفن‌های خود استفاده می‌کنند. به طور کلی این موضوع بیانگر این است که کاربران سیستم عامل اندروید در طی ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۳/۵ تریلیون ساعت از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند. بعلاوه، گزارش ۲۰۲۱ برنامه Annie بیانگر این موضوع است که در حال حاضر، مردم نسبت به تماشای تلویزیون، زمان بیشتری را برای استفاده از گوشی هوشمند خود صرف می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های دیگر، اکنون هر کاربر اینترنت به طور متوسط ۳ ساعت و ۳۹ دقیقه در هر شبانه روز را صرف استفاده از گوشی همراه خویش می‌کند. این در حالی است که کل زمان تماشای تلویزیون هر روز ۳ ساعت و ۲۴ دقیقه اعلام شده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که کاربران فعلی اینترنت حدود ۷ درصد بیشتر از تماشای تلویزیون، صرف استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌کنند.

افزایش استفاده از اینترنت

به طور کلی، کاربران اینترنت به طور متوسط تقریباً ۷ ساعت در روز از اینترنت در همه دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. این معادل بیش از ۴۸ ساعت زمان آنلاین در هفته است و به عبارتی ۲ روز از هر ۷ روز هفته را شامل می‌شود. اگر فرض بر این بگیریم که متوسط مدت زمان خواب همه افراد حدود ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز باشد، می‌توان پی‌برد که حدود ۴۲ درصد از زندگی ما در زمان بیداری، در اینترنت می‌گذرد. به عبارت دیگر به همان اندازه که در شبانه روز می‌خوابیم، به همان اندازه هم در اینترنت وقت صرف می‌کنیم. اگر استفاده از اینترنت در طول سال ۲۰۲۱ در همین سطح باقی بماند، مقدار زمانی که کاربران در سرتاسر جهان صرف اینترنت می‌کنند، تقریبا بالغ بر ۱۲ تریلیون ساعت می‌شود.

تعداد کاربران اینترنت در جهان

مردم از کشورهای مختلف زمان زیادی را به صورت آنلاین می‌گذرانند. فلیپینی‌ها به طور متوسط با مدت زمان تقریبا ۱۱ ساعت در روز رکورددار بیشترین مدت زمان در اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند و بعد از آن‌ها هم برزیلی‌ها، کلمبیایی‌ها و کاربران آفریقای جنوبی نیز رتبه‌های بعدی را اشغال می‌کنند که هر روز به طور متوسط بیش از ۱۰ ساعت را در اینترنت می‌گذرانند. در آن سوی جدول هم مردم ژاپن قرار دارند که کمترین زمان را در اینترنت سپری می‌کنند. ژاپنی‌ها کمتر از ۴/۵ ساعت در روز را صرف گشت و گذار در اینترنت می‌کنند. شایان ذکر است که این رقم در چین نیز نسبتا پایین است و تنها ۵ ساعت و ۲۲ دقیقه در روز را شامل می‌شود. این مقدار از میانگین جهانی ۶ ساعت و ۵۴ دقیقه در حدود ۱ ساعت و نیم کمتر است.

عادت های جستجوی آنلاین در حال تغییر هستند

موتورهای جستجوی مرسوم، هنوز ضروری هستند. ۹۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که هر ماه از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. ضمن این که بیش از ۷۰ درصد پاسخ دهندگان همچنین اظهار داشتند که اکنون برای یافتن اطلاعات به صورت آنلاین، حداقل هر ماه از یک ابزار به جای موتورهای جستجوی متنی استفاده می‌کنند. اکنون، رابط صوتی به انتخابی بسیار محبوب کاربران تبدیل شده است به طوری که ۴۵ درصد کاربران جهانی اینترنت می‌گویند که آن‌ها در ۳۰ روز گذشته از جستجوی صوتی یا دستورات صوتی استفاده کرده‌اند.

در همین مدت زمان، تقریباً یک سوم کاربران اینترنت در سراسر جهان نیز هر ماه از ابزارهای شناسایی تصویر در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند. در آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی، از ابزاری مانند Pinterest Lens و Google Lens به میزان بسیار زیادی استفاده می‌شود. اما جالب‌ترین روش در شیوه‌های جستجوی همیشه در حال تحول، ممکن است افزایش جستجوی در شبکه‌های اجتماعی باشد. تقریبا ۴۵ درصد از کاربران جهانی اینترنت اکنون می‌گویند که هنگام جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود برای محصولات یا خدماتی که می‌خواهند خریداری کنند، به شبکه های اجتماعی مراجعه می‌کنند.

این تعداد در میان کاربران جوان حتی درصد بیشتری را نیز شامل می‌شود. کاربران نسل Z (یعنی کاربرانی که در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ به شمسی ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷ متولد شده‌اند) گفتند که به جای موتورهای جستجو  بیشتر به دنبال برندها در شبکه‌های اجتماعی هستند.

استراتژی داشتن چند دستگاه هنوز ضروری است

امروزه استفاده از تلفن‌های هوشمند ۵۳ درصد از وقت آنلاین کاربران در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهند اما وسایل دیگر هنوز هم نقش مهمی در زندگی ما دارند. داده‌ها نشان می‌دهند که ۹۰ درصد کاربران اینترنت در جهان از طریق گوشی‌های هوشمند در اینترنت گشت و گذار انجام می‌دهند اما تعداد کسانی که اعلام کردند از لپ‌تاپ یا رایانه‌های دسکتاپ در اینترنت سیر می‌کنند تنها ۲.۳ درصد کاربران را تشکیل می‌دهند.تعداد کاربران اینترنت در جهان

از کل صفحات وب که در دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ آذر تا ۱۱ دی)، بازدید به عمل آمده است، بیش از ۴۰ درصد با مرورگرهای وب که در کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ‌تاپ نصب هستند، انجام شده است اما این میزان درصد در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۹ اندکی کاهش یافته است.

افزایش فروشگاه‌های مواد غذایی و تجارت الکترونیکی آنلاین

در بررسی‌های انجام شده در میان کاربران اینترنت در سطح جهان، تقریبا ۷۷ درصد کاربران اینترنت ۱۶ تا ۶۴ ساله، اذعان کردند که هر ماه خرید اینترنتی انجام می‌دهند. کاربران اینترنت در اندونزی به احتمال زیاد، بالاترین میزان خرید اینترنتی و تجارت الکترونیکی را انجام می‌دهند. بیش از ۸۷ درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند که در ماه گذشته خرید اینترنتی داشته‌اند. از سوی دیگر، فقط ۵۷ درصد کاربران مصری اظهار داشتند که در ۳۰ روز گذشته خرید اینترنتی داشته‌اند.

طبق محاسبات انجام شده، محصولات مد و زیبایی در سال ۲۰۲۰، با تجارتی بالغ بر ۶۶۵ میلیارد دلار آمریکا، بیشترین سهم مبادلات تجارت الکترونیکی جهانی B2C (فروش محصولات به ‌صورت آنلاین و بدون واسطه) را به خود اختصاص داده است.تعداد کاربران اینترنت در جهان

وضعیت و تعداد کاربران اینترنت در ایران

به گزارش دنیای اقتصاد:

« آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور از نفوذ ۹۴ درصدی اینترنت حکایت دارد به نحوی که بالغ بر ۸۳ درصد مردم کاربر اینترنت موبایل هستند و نفوذ اینترنت ثابت خانگی به ۱۱ درصد رسیده است. آخرین آمار و اطلاعات بخش ICT کشور که مربوط به پایان سه ماه نخست سال ۹۹ می‌شود توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده است. این آمار نشان می‌دهد که تا پایان خرداد ماه ۹۹ بالغ بر ۷۸ میلیون و ۸۶ هزار و ۶۶۳ نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند و به بیان دیگر مشترک اینترنت هستند.»

«هزینه اینترنت موبایل به مراتب از اینترنت ثابت گران‌تر است اما به‌ دلیل کیفیت نامناسب اینترنت ثابت در کشور، کاربران ترجیح می‌دهند از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده کنند.» و این موضوع افزایش ضریب نفوذ اینترنت موبایل را در سال ۹۸ به همراه داشته است.

«این انتقاد از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که به ‌دلیل عدم تخصیص درست منابع و عدم به ‌روزرسانی تجهیزات شبکه، مردم از شبکه باکیفیت و ارزان وای‌فای خانگی محروم و مجبور به خرید اینترنت گران موبایل هستند. این درحالی است که اینترنت ارزان خانگی معیار پیشرفت و توان ارتباطی یک کشور محسوب می‌شود اما به‌ دلیل ضعف موجود در زیرساخت این سرویس، مردم مجبور به استفاده از اینترنت موبایل با هزینه گران شبکه موبایلی هستند.»

نظر شما درباره وضعیت اینترنت در ایران چیست؟ از اینترنت چه استفاده‌ای می‌کنید؟ با گوشی در اینترنت گشت و گذار می‌کنید یا رایانه دسکتاپ و لپ‌تاپ؟ چرا؟ در هر ماه چه تعداد خرید اینترنتی دارید؟ آیا از وضعیت اینترنت راضی هستید؟  از شما کاربران عزیز دعوت می‌کنیم تا در بخش کامنت‌ها، نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران گجت نیوز درمیان بگذارید.