مردم قبل از ماه کامل دیرتر از همیشه می‌خوابند

مردم قبل از ماه کامل دیرتر از همیشه می‌خوابند

تازه‌ترین بررسی‌ها نشان داده که قبل از ماه کامل چرخه خواب افراد دچار تغییر می‌شود و به نظر می‌رسد که این جرم آسمانی عظیم تاثیر مخصوصی روی خواب انسان‌ها دارد.

مردم قبل از ماه کامل دیرتر از همیشه می‌خوابند و در این شب‌ها به نسبت دیگر اوقات تا دیروقت بیدار هستند؛ این نتیجه تحقیقی بوده که اخیرا در مورد تاثیر قمر زمین روی چرخه خواب ما انسان‌ها انجام شده است. در بررسی این پژوهش با ما همراه باشید.

خواب قبل از ماه کامل

از گذشته‌های دور مردم کشورهای مختلف جهان ماه را به اتفاقات مختلف ارتباط می‌دادند؛ از حال و هوای انسان‌ها گرفته تا وقوع فجایع طبیعی و حتی تصادف‌هایی که هرکدام به نوعی با چرخه‌های قمر زمین مرتبط می‌شدند. از طرف دیگر هنوز هم کسانی هستند که ماه را دلیل اصلی بیشتر شدن دعواها و یا بروز رفتارهای عجیب و غریب و غیر معمول در مردم می‌دانند. در حالی که چنین ادعاهایی در بهترین حالت اثبات نشده هستند، تازه‌ترین پژوهش دانشمندان موضوع جالبی را در مورد کامل شدن ماه و چرخه خواب ما کشف کرده است.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه‌های واشینگتن، ییل و همچنین دانشگاه ملی آرژانتین انجام شده به گفته این محققان، خواب افراد در چرخه 29.5 روزه قمر زمین دچار تغییر می‌شود. این‌طور که به نظر می‌رسد، در روزهای قبل از ماه کامل مردم دیرتر می‌خوابند و حتی در تمام طول شب کمتر از سایر شب‌ها در وضعیت خواب باقی می‌مانند. نکته جالب دیگر تحقیق این بوده که چنین تغییراتی در زمان شروع و مدت زمان خواب داوطلبان ساکن مناطق شهری و همچنین مناطق حاشیه‌ای و حتی دورافتاده، به صورت یکسان دیده شده است.

مردم قبل از ماه کامل دیرتر از همیشه می‌خوابند

در واقع دانشمندان مشاهده کرده‌اند که از مردمان بومی ساکن شمال آرژانتین گرفته تا دانشجویان ساکن شهر سیاتل آمریکا، تمامی این افراد الگوی مشابهی از خواب را پیش از کامل شدن ماه تجربه می‌کنند. گفته شده که صرف نظر از دسترسی مردم به الکتریسیته، چنین پدیده‌ای از کم شدن مدت زمان خواب و خوابیدن دیروقت، در ساکنان مناطق گوناگن به شکل یکسان بروز می‌کند. البته در مناطق شهری به مقدار کمی الگوی مورد نظر دچار تغییر می‌شود.

الگویی مشابه در سراسر دنیا

مشاهده چنین الگوهایی دانشمندان آمریکایی و آرژانتینی را به این نتیجه رسانده که ساعت طبیعی بدن افراد به صورت کلی با چرخه‌های ماه مطابقت داشته و بسته به تغییرات بروز کرده در این چرخه، دچار دگرگونی می‌شود.

برای بررسی وضعیت خواب مردمان بومی آرژانتین، دانشمندان مچ‌بندهای هوشمندی را با قابلیت زیر نظر گرفتن الگوهای خواب، به 98 نفر از بومیان ساکن منطقه‌ای به نام فورموسا (Formosa) داده بودند؛ در ادامه وضعیت خواب افراد قبل از ماه کامل در سه شرایط گوناگون و بسته به دسترسی افراد به الکتریسیته بررسی شد. در گروه اول هیچ کدام از داوطلبان آرژانتینی به برق دسترسی نداشتند، در گروه دوم دسترسی محدودی به الکتریسیته وجود داشت و گروه سوم هم مثل تمامی کسانی که در شهرها زندگی می‌کنند، دسترسی کامل به برق شهری داشتند.

در نهایت داده‌های مربوط به وضعیت خواب افراد در دو دوره قمری تحت نظر گرفته شد. همان‌طور که اشاره کردیم، تمامی داوطلبان سه گروه تحت بررسی الگوهای مشابهی را در دوره‌های 29.5 روزه ماه داشتند؛ بررسی‌ها نشان داده که در تمامی دوره مورد نظر، مدت زمان شروع خواب داوطلبان می‌تواند بین 46 تا 58 دقیقه تغییر کند. به طور دقیق‌تر گفته شده که بین 3 تا 5 روز قبل از کامل شدن ماه افراد بیشتر از هر وقت دیگری دیر می‌خوابند و خواب آن‌ها هم در این بازه زمانی چند روزه کوتاه‌تر می‌شود.

برای مقایسه اطلاعات به دست آمده از داوطلبان آرژانتینی، همین آزمایش برای بیش از 460 دانشجوی آمریکایی در ایالت واشینگتن تکرار شد و همان‌طور که گفتیم، الگوی مورد نظر از کاهش خواب در روزهای قبل از ماه کامل همچنان وجود داشت.