اسکای پاد؛ نخستین مونوریل برقی جهان

اسکای پاد؛ نخستین مونوریل برقی جهان در امارات رونمایی شد

نخستین مونوریل برقی جهان به نام اسکای پاد – Sky Pod در شارجه امارات رونمایی شد. اما وظیفه این مونوریل چیست؟

اولین مونوریل برقی جهان به نام Sky Pod در شهر شارجه کشور امارات متحده عربی رونمایی شد. این مونوریل یک کابین مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت و خشن امارات است.

طبق گفته‌ی IA، نخستین شبکه مونوریل برقی جهان یا همان اسکای پاد (غلام آسمانی) در شهر شارجه امارات متحده عربی راه اندازی خواهد شد. برای این اسکای پاد دو کیلومتر مسیر در نظر گرفته شده است و ساخت آن را شرکت بلاروسی یونیت اسکای استرینگ (Unit Sky String) بر عهده دارد و احتمالا تا چند هفته‌ی آینده این پروژه به اتمام خواهد رسید.

اسکای پاد؛ نخستین مونوریل برقی جهان

این کابین‌های معلق دارای مزایایی هستند که برای نمونه می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد چرا که ساخت آن‌ها ارزان‌تر از ساخت مسیر‌های جدید تمام می‌شود و زیاد به تعمیر احتیاج پیدا نخواهد کرد.  به دلیل اینکه مونوریل در هوا معلق است می‌توان از زمین‌های زیر و اطراف آن برای ساخت املاک و فضای سبز استفاده کرد.

اولگ زارتسکی مدیر اجرایی این پروژه می‌گوید: ما برای به کار بردن روش خود نیازی به خراب کرن خانه‌ها نداریم بنابراین ما می‌توانیم مونوریل را نزدیک به خانه مردم بسازیم.  با ساخت کابین‌های جدید در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد. در این مونوریل به دلیل اصطلاک چرخ‌های غلتکی و طناب‌ها سرعت محدود می‌شود‌؛ اما عملکرد فناوری ما مانند راه‌آهن است و چرخ‌ها روی یک ریل می‌غلتند. وجود اصطلاک فولاد به فولاد در این وسیله باعث می‌شود تا انرژی بسیار کمتری مصرف شود. این روش راه حلی برای صرفه جویی در انرژی است. این وسیله یک موتور الکتریکی دارد که توسط باد یا انرژی خورشیدی کار می‌کند.

اسکای پاد؛ نخستین مونوریل برقی جهان

این شرکت قصد دارد تا اسکای پاد‌های بیشتری بسازد.  اکنون قرار است تا در ماه مه یک مسیر آزمایشی دو کیلو متری افتتاح بشود و قرار است یک مسیر ١٣٠ کیلومتری از شهر شارجه تا شهر خور فکان برای حمل بار در مدت زمان سه سال بنا شود. مقاومت ریل تازه تأسیس به قدری زیاد است که می‌تواند ١٠٠ سال عمر کند. ظرفیت این کابین‌ها ١۴ نفر است و ١۵٠ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت آن‌ها است ، درحالی که ظرفیت کابین‌های بزرگتر  ۴۵ یا ٧۵ مسافر است و حداکثر سرعت آن‌ها ۵٠٠ کیلومتر بر ساعت است. تخمین زده شده است که با ساخت همچین مسیری بین ابوظبی و دوبی می‌توان در کمتر از ٢٠ دقیقه بین این دوشهر مسافرت کرد.