واکسن آسترازنکا

با واکسن آسترازنکا آشنا شوید؛ ایران مشتری جدید واکسن کروناویروس انگلیسی

در این مقاله به بررسی واکسن آسترازنکا – AstraZeneca خواهیم پرداخت که مسئولان ایران قرار است آن را برای مبارزه با کرونا وارد کشور کنند.

یکی از واکسن‌هایی که اخیرا مورد تأیید نهاد کوواس قرار گرفته واکسن آسترازنکا است و به زودی به کشور‌های خواهان واکسن از جمله ایران ارسال خواهد شد.

واکسن‌هایی که از فناوری MRNA استفاده می‌کنند عوارض زیادی به وجود آورده‌اند و این امر باعث شده تا کشور‌ها به سمت واکسن‌هایی بروند که از فناوری‌های مطمئن و قدیمی استفاده می‌کنند برای نمونه می‌توان به واکسن آسترازنکا اشاره کرد که توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد توسعه داده شده و کشور هند در حال تولید انبوه آن است. اگر می‌خواهید تا از فناوری استفاده شده در واکسن AstraZeneca مطلع بشوید تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

تزریق واکسن آسترازنکا موجب تولید پادتن می‌شود

واکسن تولیدی در شرکت آسترازنکا به نام Azd1222 از طریق یک ویروس بی‌ضرر (یک آدنا ویروس که باعث سرماخورگی می‌شود) پروتئین گل میخی سطح ویروس کرونا را به درون سلول‌ها انتقال می‌دهد و سلول را مجبور می‌کند تا پروتئین مذکور را بسازد و سپس موجب تحریک دستگاه ایمنی می‌شود و برای مقابله با کرونا آنتی‌بادی تولید می‌کند.

واکسن آسترازنکا

واکسن کروناویروس آسترازنکا نسخه‌ای از ویروسی است که موجب آلوده شدن شامپانزه‌‌ها می‌شود و برای تحریک سیستم ایمنی بدن با بخشی از ویروس کرونا به نام (پروتئین سنبله) اصلاح شده است. واکسن به محض قرارگیری در سلول‌های انسانی باید آنتی‌بادی‌هایی که ویروس را تشخیص می‌دهند تحریک بکند.

این واکسن انگلیسی به ١٠٧٧ نفر به روش آزمایشی تزریق شده و نتایج این آزمایش مثبت بوده است و بدن آن‌ها پس از تزریق پادتن‌هایی تولید کرده که توانایی مقابله با ویروس کرونا را دارند.

هند در حال تولید واکسن شرکت آسترازنکا

مؤسسه‌ی انیستیتو (سرم سازی) هندی در حال تولید هزاران دز از این واکسن کروناویروس است و در صورت تأیید مقام‌های نظارتی آن‌ها را سریعا توزیع خواهد کرد. هدف انیستیتو سرم سازی هند از تولید واکسن آسترازنکا (Azd1222) سرعت بخشیدن به ایمن‌سازی عمومی و مقابله با فراگیری ویروس کرونا در هند است.

انستیتو سرم سازی هند به واسطه اثر بخش بودن واکسن آسترازنکا نوشت: ما می‌توانیم سالیانه ٨۵٠ میلیون دز واکسن آسترازنکا تولید بکنیم و اکنون نیز ۴٠ میلیون دز واکسن در انبار‌های داروی ما موجود است و در انتظار مجوز توزیع هستیم.

شرایط ساده‌ی نگهداری از واکسن AstraZeneca و قیمت مناسب آن

قیمت هر دز واکسن AstraZeneca حدود ٢/۵ پوند است که این قیمت نسبتا کم بوده و شرایط نگهداری از این واکسن ساده است. واکسن آسترازنکا بر خلاف واکسن مدرنا و فایزر احتیاج به نگهداری در دمای بالا ندارد و بنابراین توزیع واکسن آسترازنکا در کشور‌های درحال توسعه بسیار ساده است.

واکسن تولید شده توسط شرکت آسترازنکا را می‌توان در دمای دو تا هشت درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری کرد و به همین دلیل این واکسن در برنامه‌های واکسناسیون در مقیاس بزرگ به کار گرفته می‌شود و این واکسن به تازگی مورد تأیید کشور‌های هند و آرژانتین قرار گرفته است. شرکت داروسازی آسترازنکا ادعا کرده که توانایی تولید سه میلیارد دوز از این واکسن را در سال ٢٠٢١ خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آسترازنکا اظهارات مثبتی داشته است

مدیرعامل شرکت آسترازنکا ( پاسکال سوریوت) می‌گوید:

دلیل قیمت پایین و دسترسی راحت به این واکسن، عرضه‌ی ساده آن و تعهد این شرکت به فراهم کردن به صورت غیر انتفاعی در جریان پاندمی است.

این واکسن به دلیل اثر بخشی و بی خطر بودن در مبارزه با ویروس کرونا بسیار کار آمد خواهد بود و بر وضعیت فعلی بهداشت عمومی تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

واکسن آسترازنکا

این واکسن باید توانایی مقابله با نوع جدید ویروس کرونا که موجب مبتلا شدن افراد زیادی می‌شود را داشته باشد. اثر بخشی این واکسن تا الان ثابت نشده و برای این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود. این واکسن که در شرکت داروسازی انگلیس و با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد تولید شده دومین واکسن مورد تأیید توسط سازمان مقررات دارویی، بهداشتی و درمانی بریتانیا (Mhra) است.

واکسن انگلیسی کروناویروس هنوز موفق به کسب مجوز اتحادیه‌ی اروپا نشده است؛ ولی احتمالا تا چند روز آینده مجوز را دریافت خواهد کرد. در تابستان امسال قراردادی بین اتحادیه اروپا و شرکت آسترازنکا به امضاء رسید که این قرارداد اتحادیه‌ی اروپا را ملزم به خرید ٣٠٠ میلیون دوز واکسن از شرکت استرازنکا می‌کند و به زودی شرکت استرازنکا و اتحادیه‌ی اروپا در این باره گفت و گوی دوباره‌ای انجام خواهند داد.

واکسن مخصوص به کشور‌های اروپایی معمولا در انگلیس تولید می‌شود؛ اما کارخانه‌های اروپایی به تولید آن کمک خواهند کرد. همچنین استرازنکا یک کارخانه‌ی بزرگ در چین هم دارد.

مرحله‌ی آخر آزمایش واکسن شرکت آسترازنکا در چند کشور

حدود ٢٣ هزار داوطلب از کشورهای انگلیس و برزیل در مرحله‌ی آخر آزمایش بالینی واکسن شرکت آسترازنکا حضور دارند. اکنون آزمایش‌های مشابهی در کشور‌های روسیه، کلمبیا، پرو، کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، شیلی و کنیا در حال انجام است و قرار است به زودی آزمایش واکسن AstraZeneca در چند کشور آسیای و اروپایی انجام بشود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*