محصول جدید ایران خودرو

محصول جدید ایران خودرو در کلاس A تا پایان سال معرفی می‌شود + مشخصات

خبرها حاکی از آن است که محصول جدید ایران خودرو در کلاس A تا پایان سال معرفی می‌شود. در ادامه با مشخصات این هاچ بک کوچک ایران خودرو آشنا می‌شویم.

بر اساس خبرهای منتشر شده از منابع آگاه حوزه خودرو، مدل اولیه محصول جدید ایران خودرو آماده شده و این خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال 99 از محصول جدید خود پرده‌برداری خواهد کرد. محصول جدید ایران خودرو در کلاس A طراحی شده و به عنوان یک هاچ بک شهری روانه بازار خواهد شد. گفتنی است ایران خودرو پیش از این هیچ محصولی در خانواده کلاس A را به تولید نرسانده است.

مشخصات محصول جدید ایران خودرو

طبق خبرهای منتشر شده ایران خودرو از یک پلتفرم بومی برای طراحی محصول جدید خود استفاده کرده که البته به نظر می‌رسد مجموعه مرکز تحقیقات ایران خودرو این پلتفرم را صفر تا صد طراحی نکرده و از پلتفرم‌های بزرگ خودروهای کلاس A الگو گرفته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که پلتفرم، سازه اتاق و شاسی محصول جدید ایران خودرو به پلتفرم CMF-A گروه رنو شباهت زیادی دارد که از آن در خودروهایی چون رنو کویید، داتسون GO و رنو تریبر استفاده شده است.

محصول جدید ایران خودرو

رنو کویید

به طور کلی پلتفرم CMF-A یک سازه اقتصادی برای خودروهای گروه A در مجموعه رنو، نیسان، داتسون محسوب می‌شود. شرکت ایران خودرو نیز با مهندسی معکوس روی این پلتفرم و چند سازه دیگر موفق به ساخت مدل جدیدی از رنو کویید شده است. البته با تغییرات بیش از 32 درصد در آن توانسته است امتیاز معنوی این محصول کلاس A را از آن خود کند. گفتنی است سازه پایه CMF-A برای کویید و داتسون GO از لحاظ ایمنی در جایگاه ضعیفی قرار داشته و فقط نسخه برزیلی این سازه می‌تواند با استانداردهای ایمنی تطبیق حداقلی داشته باشد. از این رو این سوال مطرح می‌شود آیا ایران خودرو با  تغییراتی که در این سازه اعمال کرده است، توانسته آن را به یک پلتفرم قابل قبول تبدیل کند یا خیر؟

ابعاد

محصول جدید ایران خودرو

رنو کویید

ماشین جدید ایران خودرو با توجه به اینکه یک هاچ بک کلاس A محسوب می‌شود، از لحاظ ابعاد نیز در ردیف خودروهای کوچک شهری قرار خواهد گرفت. با در نظر گرفتن مشخصات پلتفرم CMF-A می‌توان گفت جرم خالص ماشین جدید ایران خودرو از 950 کیلوگرم کمتر است و فاصله محوری آن نیز کمتر از 2450 میلی‌متر خواهد بود. همچنین این خودرو در ردیف خودروهای هاچ بک 4 نفره قرار خواهد داشت و از لحاظ کلاس فنی در کنار خودروهایی چون ام وی ام ۱۱۰، دوو ماتیز، کیا پیکانتو و هیوندای i10 قرار می‌گیرد.

پیشرانه

محصول جدید ایران خودرو

شرکت ایپکو مدتی قبل از موتور جدید و 3 سیلندر خود پرده برداشت و اعلام کرد خانواده موتور ۳FX که دارای ۵ عضو است در آینده نزدیک روی محصولات جدید ایران خودرو نصب خواهد شد. از این رو محصول جدید این گروه خودروسازی در کلاس A نیز از این پیشرانه بهره خواهد برد. این پیشرانه که با نام ۳F0N شناخته می‌شود از نوع سه سیلندر و 12 سوپاپ بوده و دارای حجمی برابر با ۱۰۴۸ سی‌سی است. از ویژگی‌های مهندسی این پیشرانه می‌توان به زنجیر تایم، زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه، پمپ روغن متغییر، خنک کاری مستقل بلوک موتور و سر سیلندر، بالانسر شفت، استاندارد آلایندگی یورو ۶، میل لنگ تخت زاویه با راستای محفظه احتراق (کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت) و نسل جدید رینگ‌های موتور اشاره کرد.

با توجه به ویژگی‌های پیشرانه ۳F0N، خودرو جدید ایران خودرو در کلاس A دارای قدرتی برابر با 72 اسب بخار و گشتاور 98 نیوتن‌متر خواهد بود. همچنین این پیشرانه به ازای هر کیلومتر فقط 114 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*