دامنه .ایران

دامنه دات ایران با هدف ترویج زبان فارسی راه اندازی شد

روز گذشته دامنه دات ایران توسط پژوهشگاه بنیادی IPM به صورت آنلاین و با حضور وزیر ارتباطات و دبیر عالی شورای مجازی راه اندازی شد.

دامنه اینترنتی .ایران یکی از دامنه‌های بین‌المللی چند زبانه (IDN) است که مورد تأیید سازمان جهانی آیکان (سازمان مدیریت واگذاری دامنه‌ها یا آدرس‌های اینترنتی) واقع شده است.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم اعلام کرد؛ دامنه .ایران یکی از بزرگ‌ترین اهداف شبکه اطلاعات برای افق ۱۴۰۴ محسوب می‌شود. هدف از به کارگیری دامنه دات ایران، توسعه و تقویت خط و زبان فارسی در فضای مجازی، آسان کردن فعالیت ایرانیان تمام دنیا در فضای مجازی و همچنین کم کردن شکاف دیجیتال برای افرادی که با زبان انگلیسی  آشنایی ندارند است.

دامنه دات ایران در توسعه زبان فارسی تأثیر زیادی دارد؛ به همین دلیل بهتر است که دامنه فارسی ابتدا در استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها ثبت شود و بعد از آن در سامانه‌های دولتی ثبت شود. استفاده از دامنه‌های فارسی در دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی به زمان زیادی نیاز دارد در صورتی که استارت‌آپ‌ها قادر هستند تا در مدت زمان کمی این دامنه را ترویج بدهند و فضای مجازی را فارسی‌سازی بکنند. به همین دلیل جهرمی پیشنهاد کرد تا تسهیلاتی را به بخش‌های خصوصی تعلق بدهند تا بتوانند از این دامنه استفاده بکنند. استفاده از زبان فارسی در فضای مجازی در طی دوسال اخیر  افزایش دوبرابری پیدا کرده است و نگاه حکمرانی آمریکایی در ساختار آیکان قابل قبول نیست و بخش خصوصی باید فعالیت خود را در این فضا افزایش بدهد.

آذری جهرمی همچنین ادامه داد، سازمان آیکان در تخصیص نام دامنه‌های اینترنتی به کشورها اجهاف آمیز عمل می‌کند و آمریکا در ساختار آیکان نگاه حکمرانی دارد. از این رو اگر تعاملات بخش خصوصی با آیکان بیشتر شود حضور کشور ما در این سازمان بهبود پیدا می‌کند و ما با استفاده از دامنه‌های ایرانی می‌توانیم از حقوق‌مان در دنیا دفاع کنیم.

وزیر ارتباطات امروز قصد دارد تا اجازه اخذ دامنه .ایران را به تمام وب‌سایت‌ها و زیر مجموعه های وزارت ارتباطات بدهد و همچنین اجازه استفاده از دامنه مذکور را به عموم نیز بدهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم امروز اعلام کرد؛ استفاده بیشتر از زبان فارسی در فضای مجازی باعث می‌شود تا این زبان در میان زبان‌های پیشرفته جهان جایگاه خوبی را به دست بی‌آورد. به تازگی کمیته نظارت بر مقررات ثبت نام دامنه دات ایران در مرکز ملی فضای مجازی تأسیس شده است که باعث می‌شود نام دامنه دات ایران با سرعت بیشتری تنظیم شود.

همچنین قرار است تا کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود تا با همکاری وزارت ارتباطات و وزارت‌خانه‌هایی مانند ارشاد، صمت، آموزش وپرورش، سند و نحوه‌ی استفاده از دامنه دات ایران را برای استفاده دستگاه ها و وزارت‌خانه‌ها تدوین کند.

دامنه دات ایران نزدیک به دوسال پیش ثبت شد؛ اما امروز به طور رسمی از آن رونمایی شد. این دامنه از امروز آماده بهره‌برداری می‌شود؛ اما قرار است تا در ماه اردیبهشت در اختیار عموم قرار بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*