فرود کاوشگر استقامت

با فرود کاوشگر استقامت روی مریخ حالا ناسا یک هلیکوپتر در این سیاره دارد

ناسا با نشاندن کاوشگر استقامت روی مریخ، یک تیر و دو نشان زد؛ چرا که این کاوشگر حامل یک هلیکوپتر مریخی هم بوده است.

کاوشگر استقامت ناسا، هلیکوپتر مریخی Ingenuity یا نبوغ را با خود به سیاره سرخ برد؛ نخستین بالگرد ساخت بشر که در آسمان مریخ پرواز می‌کند.

البته ناسا «نبوغ» را یک فناوری آزمایشی توصیف کرده که فقط برای تست پرواز یک ماشین پرنده در سیاره‌ای دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، این سازمان فضایی می‌گوید هیچ تضمینی برای تیکاف و پرواز موفقیت‌آمیز هلیکوپتر در مریخ وجود ندارد.

هلیکوپتر مریخی نبوغ

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا با آغاز فصل بهار پروازهای آزمایشی زیادی را در یک بازه زمانی 30 روزه ترتیب خواهد دارد. در آغاز، هلیکوپتر مریخی نبوغ فقط چند متر از سطح مریخ بلند خواهد شد و کمتر از یک دقیقه در هوا خواهد بود. البته همین هم به توصیف ناسا، یک نقطه عطف و نخستین پرواز در نوع خود است.

در تست‌های بعدی، هلیکوپتر مدت زمان بیشتری را در ارتفاع بالاتری پرواز خواهد کرد. هنگام اجرای ماموریت، ناسا کمترین فرمان‌ها را به سمت نبوغ صادر می‌کند و انجام بیشتر مانورها بر عهده‌ی خودش است. پس از گذشت یک ماه مریخی و اثبات فناوری، ناسا دوباره روی کاوشگر استقامت تمرکز خواهد کرد.

ناگفته نماند که این بالگرد چهارپر، کمتر از 2 کیلوگرم وزن دارد و طوری ساخته شده است که شرایط محیطی خشن مریخ را تاب بیاورد. حداکثر توانایی پرواز آن حدود 300 متر در ارتفاع 4.5 متری است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آفرین پیشرفت های ناسا مو تن آدمو سیخ میکنه.