مریخ نورد استقامت ناسا

ناسا نقشه لایو فعالیت مریخ نورد استقامت در سیاره سرخ را در دسترس عموم قرار داد

ناسا به تازگی نقشه آنلاینی را طراحی کرده است که می‌توان از طریق آن حرکت مریخ نورد استقامت ناسا را به صورت زنده مشاهده کرد.

ناسا به تازگی نقشه‌ای مجازی را از مریخ منتشر کرده است که می‌توان به و‌اسطه آن مأموریت مریخ نورد استقامت ناسا را همزمان با شروع جست‌وجوهای این کاوشگر در دهانه جزرو (Jezero) دنبال کرد. استقامت پس از گذشت 7 دقیقه در روز پنجشنبه با سرعت 12 هزار مایل در ساعت (19312) کیلومتر از اتمسفر مریخ گذر کرد و بر روی سیاره سرخ فرود آمد.

این عملیات، عملیات دشواری به شمار می‌رفت زیرا منطقه فرود در دهانه جزرو پر از سنگ‌های ناهموار و موانع بود و مریخ نورد استقامت ناسا برای به اتمام رساندن این مأموریت به هزاران کد نیاز داشت.
ناسا به‌تازگی نقشه مجازی زنده‌ای را منتشر کرده است که مردم به واسطه آن می‌توانند مکان مریخ نورد را زمانی که با سرعت 152 متر بر ساعت حرکت می‌کند دنبال کنند.

جزئیات نقشه جدید

در این نقشه مکان فرود استقامت با یک دایره آبی مشخص شده و مریخ‌نورد هم با یک نشانگر آبی قابل رؤیت است و همچنین می‌توان حرکت مریخ نورد در سطح سیاره را به صورت زنده دنبال کرد.
نقشه مذکور از دو لایه تشکیل شده است: یک نقشه سیاه و سفید از دهانه جزرو که از تصاویر ضبط شده توسط دوربین هیریس (HiRISE) که بر روی مدار شناسایی‌گر مریخ نصب شده است تهیه شده و یک نقشه رنگی که از تصاویر دوربین فضاپیماهای مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا تهیه شده است.

هدف مریخ نورد استقامت

هدف مریخ‌ نورد استقامت از این سفر پیدا کردن نشانه‌هایی از حیات و جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک و سنگ است. این مریخ نورد قصد دارد تا چند سال در سطح مریخ جست‌وجو کند و به ثبت تصاویر و جمع‌آوری داده و نمونه‌های سنگ بپردازد. در اواخر این دهه سطح نورد جدیدی که به آژانس فضایی اروپا تعلق دارد به مریخ خواهد رفت تا نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین برگرداند. آژانس فضایی اروپا عنوان کرد که یک مدل رقومی ارتفاع (Digital Elevation Model) با وضوح بالا از تصاویر گرفته شده تهیه شد تا اطلاعات مورد نیاز پیش‌برندگان مریخ نورد را فراهم کند؛ زیرا لازم است تا آن‌ها از شیب هر تپه آگاهی داشته باشند تا بتوانند هنگام عبور از این زمین‌های سنگی از آن استفاده بکنند.

مهندسان، نقشه مذکور را با استفاده از نرم افزاری ‌که گروه عملیات استفاده می‌کنند تهیه کرده‌اند. این گروه مشخص می‌کند که استقامت چه مکان‌هایی را کاوش کند و چگونه به آن مکان‌ها برسد. هر نقطه نشان دهنده یک کاوش است در زمانی که مریخ‌ نورد استقامت ناسا متوقف شده است و این نقاط با تاریخ آن روز علامت‌گذاری می‌شوند. با توجه به این نکته علاوه بر مکان فعلی مریخ نورد می‌توان مسیر‌هایی را که طی کرده نیز مشاهده کرد. احتمال آن که این مریخ نورد دو میلیارد دلاری با سرعت 0.9 مایل بر ساعت (0.1 کیلومتر بر ساعت) زیاد دور شود کم است؛ اما سرعت و فاصله از اهداف اصلی مریخ‌نورد محسوب نمی‌شوند؛ بلکه استقامت به عنوان یک پایگاه اخترزیست‌شناسی در مریخ مستقر شده است.

دهانه جزرو که مکان فرود مریخ نورد محسوب می‌شود 28 مایل (45 کیلومتر) است و شامل رسوبات یک رودخانه خشک شده قدیمی است. اطلاعات اولیه بیانگر آن است که مریخ نورد بر روی منطقه مسطحی فرود آمده است و از تپه‌های شنی که باید برای رسیدن به رسوبات مورد نظر طی کند فاصله زیادی ندارد. تصاویر نشان دهنده آن است که استقامت در مکانی کوچک و امن فرود آمده و دور تا دورش را سرزمین سرخ فرا گرفته است. فرود آمدن در این مکان کار سختی است.

دانشمندان آگاهی دارند که 3.5 میلیارد سال پیش دهانه جزرو مکان دریاچه‌ای بزرگ با دلتا بوده است. آن‌ها مدعی هستند که اگرچه آب دریاچه مدت‌ها قبل خشک شده است، ولی ممکن است که در دهانه یا در دیواره 2 هزار فوتی (609 متری) آن نشانه‌هایی از زندگی گذشته موجود باشد. استقامت در هر بار توقف چند آزمایش علمی انجام خواهد داد و داده‌های آن را برای دانشمندان در زمین خواهد فرستاد.

این نقشه طرفداران مریخ‌ نورد استقامت ناسا را قادر می‌سازد تا از خانه، محل آن را در مریخ در هر زمانی که خواستند ببینند. قرار است تا در ماه مه مریخ نورد آژانس فضایی چین به نام تیان ون-1 روی مریخ فرود بیاید و اگر موفق به انجام این کار شود چینی‌ها به عنوان دومین کشور که بر روی مریخ سطح‌نورد دارد معرفی خواهند شد و قرار است تا در سال 2023 مریخ نورد آژانس هوایی اروپا که به وسیله کشور انگلستان ساخته شده به آن‌ها بپیوندد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*