بازی های موبایل مبتنی بر مکان

بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان که باید تجربه کنید

اگر به آثار واقعیت افزوده (Augmented reality) علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان (Location-based) آشنایی پیدا کنید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان و موقعیت پرداخته‌ایم؛ عناوینی که تفاوت‌های ویژه‌ای با آثار سنتی دارند و می‌توانند به یک تجربه خاص برای بازی دوستان تبدیل شوند.

بازی پوکمون گو در زمان عرضه، به یک پدیده بزرگ جهانی تبدیل شد، شاید به این دلیل که ایده‌های تازه‌ای ارائه می‌داد و یکی از اولین آثاری بود که بازی دوستان برای انجام آن باید از جی پی اس گوشی هوشمند خود استفاده می‌کردند. در این بازی واقعیت افزوده، شما باید در دنیای واقعی قدم زده و پوکمون‌های مختلفی را شکار می‌کردید. و این چیزی است که بازی های موبایل مبتنی بر مکان انجام می‌دهند، آن‌ها شما را وادار می‌کنند که در دنیای واقعی به گشت و گذار بپردازید و به شکل متفاوتی سرگرم شوید. در سال‌های اخیر، بازی‌های زیادی در این سبک ساخته شده که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان

تمامی عناوین زیر از جی پی اس استفاده می‌کنند و می‌توانند یک بهانه خوب برای قدم زدن باشند. بنابر این اگر از کسانی هستید که انگیزه لازم برای ورزش کردن را ندارند، شما نیز می‌توانید به سراغ این بازی‌ها بروید. البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با کرونا ویروس را فراموش نکنید.

– بازی Pokémon Go

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

بازی پوکمون گو را می‌توانیم یک اثر جهان باز در نظر بگیریم که البته این بار به جای یک دنیای کامپیوتری، در دنیای واقعی قدم می‌زنید. بازی Pokémon Go چند سال قبل، به اوج محبوبیت رسید و تقریبا همه جا صحبت از آن بود اما به تدریج با ریزش مخاطب رو به رو شد و بسیاری از طرفداران خود را از دست داد.

پوکمون گو شاید اولین بازی مبتنی بر مکان نباشد اما موفق‌ترین محسوب می‌شود و صنعت بازی را تحت تاثیر قرار داد. ایده‌های نوآورانه آن را که کنار بگذاریم، مجموعه پوکمون همواره پرطرفدار بوده و مخاطبان زیادی با آن بزرگ شده‌اند. نسخه GO بدون شک تجلی رویاهای طرفداران است.

اما این بازی حتی برای کسانی که هیچ آشنایی خاصی با شخصیت مذکور ندارند هم جذاب است. خوشبختانه سازندگان هنوز هم پوکمون گو را به‌روزرسانی می‌کنند و حالا با تشکر از آپدیت‌های جدید، می‌توانید آن را در خانه هم بازی کنید، پس نیازی نیست که نگران کرونا ویروس باشید. در ضمن جوایز زیادی با انجام این بازی به دست می‌آورید که نباید آن‌ها را از دست دهید.

– بازی Ingress Prime

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

استودیوی نیانتیک (Niantic) قبل از اینکه با پوکمون گو سر و صدا کند، یک بازی دیگر به نام اینگرس (Ingress) ساخته بود که آن هم مبتنی بر جی پی اس است. بازی Ingress Prime در واقع نسخه بازسازی اینگرس بوده و با کیفیت بالاتری ساخته شده است. همانند دیگر آثار این سبک، در اینجا هم با یک دنیای مخفی رو به رو هستیم که از چشمانمان مخفی باقی مانده است.

در این بازی، یک ماده ناشناخته در دنیا پیدا شده و دو گروه مختلف برای دستیابی به آن مبارزه می‌کنند. موبایل شما در واقع اسکنری است که توانایی پیدا کردن این ماده را دارد و باید در محیط اطراف در جستجوی آن باشید. طرفداران قدیمی اینگرس شاید از تغییرات نسخه جدید چندان رضایت نداشته باشند اما تازه واردها احتمالا از آن لذت زیادی خواهند برد. بازی Ingress Prime رابط کاربری بهتری دارد و بازی دوستان آماتور می‌توانند ارتباط بهتری با آن برقرار کنند.

– بازی Minecraft Earth

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

این نسخه جدید ماینکرفت، از نظر گیم پلی، مشابه نسخه اصلی مجموعه است، یعنی باید به ساخت و ساز و جمع‌آوری منابع بپردازید؛ اما با این تفاوت که کارهای مذکور را در دنیای واقعی انجام می‌دهید. این بازی، فرمول‌های آثار مبتنی بر مکان را کمی تغییر داده و چاشنی ماینکرفتی به آن اضافه کرده است. با تشکر از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده، این بازی عالی از کار در آمده و می‌توانید آن را همراه با دوستانتان انجام دهید.

بازی Minecraft Earth به شکلی طراحی شده که تجربه تازه‌ای برای طرفداران سرسخت ماینکرفت باشد و تا اینجا می‌توان گفت در این زمینه کاملا موفق عمل کرده است. هدف شما در بازی، ماجراجویی و یافتن تپبل‌ها (Tappables) است. تپبل‌ها در واقع تعدادی بلاک هستند که می‌توانید با تلفن هوشمند خود، آن‌ها را در دنیای واقعی پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید با دیگر بازیکنان متحد شده و دشمنان مختلف را شکست دهید یا یک خانه مجازی در دنیای واقعی بسازید.

– بازی Orna

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

اورنا، کودک جدید محله است و همراه با او وارد یک ماجراجویی بزرگ می‌شوید. این بازی از سبک گیم پلی آثار نقش آفرینی ژاپنی کلاسیک بهره می‌برد و اتفاقات آن را در دنیای اطراف شما رخ می‌دهد. شما ابتدا شخصیت خود را طراحی می‌کنید و سپس به جنگ موجودات و هیولاهای محله و شهر خود می‌روید. ممکن است در کوچه بغلی شما یک هیولا وجود داشته باشد که باید به آنجا قدم زده و سپس با او مبارزه کنید. از این مبارزات، سکه یا لوت بدست می‌آورید و می‌توانید شخصیت خود را قوی‌تر کنید.

این بازی دارای بخش آنلاین چند نفره هم هست، بدین شکل که اگر کاراکتر شما بیش از اندازه قدرتمند شود، به دوک (Duke) یا در واقع رئیس محله تبدیل می‌شود. بدیهی است که بازیکنان دیگر برای رسیدن به جایگاهی که دارید، وارد میدان شده و شما را به چالش می‌کشند. البته قابلیت متحد شدن با دیگر بازیکنان را هم دارید و می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید.

– بازی Geocaching

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

این بازی شما را به دورانی می‌برد که جی پی اس هنوز یک تکنولوژی گران قیمت محسوب می‌شد و تنها جنگلبان‌ها از آن استفاده می‌کردند. در آن زمان، شاید کمتر کسی انتظار داشت که جی پی اس به یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر گوشی‌های هوشمند تبدیل شود. در بازی Geocaching، باید به یک نقطه خاص بروید و یک محموله مخفی را پیدا کنید.

هر جئوکَش توسط یک بازیکن دیگر پنهان شده و بعضی از آن‌ها حالتی پازل گونه دارند. این بازی از مدل تجاری فریمیوم (Freemium) استفاده می‌کند، بدین معنا که بسیاری از محموله‌ها رایگان هستند اما برای بعضی از آن‌ها باید اشتراک بازی را خریداری کنید. بازی Geocaching یکی از بهترین راه‌ها برای گشت و گذار در محیط اطراف است.

– بازی Harry Potter: Wizards Unite

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

یکی دیگر از آثار استودیوی نیانتیک که پس از موفقیت پوکمون گو، آن را تولید و عرضه کرد. به جای جمع آوری هیولاها، در این بازی باید آیتم‌های جادویی (Foundables) پیدا کنید، آیتم‌هایی که جایی در دنیای واقعی ندارند. البته محتواهای این بازی تنها به همین جا ختم نمی‌شود، شما می‌توانید در مبارزات شرکت کنید، جادو یاد بگیرید و برای افزایش قابلیت‌های خود، معجون‌های خاص بسازید. اگر به دنیای هری پاتر علاقه‌مند هستید، باید این بازی را تجربه کنید.

– بازی Jurassic World Alive

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

و اما طرفداران دایناسورها و مجموعه ژوراسیک پارک، باید به سراغ بازی Jurassic World Alive بروند که یک تجربه واقعیت افزوده کامل را برای شما به ارمغان می‌آورد. به هر حال، چه چیزی جذاب‌تر از اینکه ردپای یک تی رکس عظیم الجثه را در محله خود پیدا کنید؟! در این بازی، باید در اطراف جستجو کرده و دی ان ای دایناسور پیدا کنید. با دی ان ای جمع آوری شده، می‌توانید دایناسور ساخته و در مبارزات بی‌درنگ (ریل تایم) با دیگر بازیکنان شرکت کنید.

– بازی Zombies, Run

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

آیا از زامبی‌ها خوشتان می‌آید؟ آیا به دنبال چیزی هستید که برای ورزش کردن به شما انگیزه بدهد؟ بازی Zombies, Run همان چیزی است که نیاز دارید. شما با دویدن می‌توانید از دست زامبی‌ها در امان مانده و ماموریت‌های مختلف را تکمیل کنید. دیگر چه چیزی بهتر از این؟ هم بازی کنید و هم ورزش.

– بازی Randonautica

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

بازی Randonautica در چند مدت اخیر توانسته پر سر و صدا ظاهر شود. در دوره‌ای که اکثر مردم به دلیل شیوع کرونا ویروس در خانه‌ها محبوس شده و به دنبال یک تفریح تازه بودند، این بازی از راه رسید و توانست طرفداران زیادی به دست بیاورد. ایده اثر ساده است، شما تعدادی مختصات بدست می‌آورید، سپس به طرف آن می‌روید و چیزهایی که کشف کرده‌اید را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

این بازی تقریبا شبیه به بازی Geocaching است اما از عناصر افسانه‌ای و خاص بهره می‌برد. رنداناتیکا می‌تواند شما را به مناطقی در اطراف خانه‌تان راهنمایی کند که تاکنون را ندیده‌اید! هیجان انگیز به نظر می‌رسد این گونه نیست؟ البته همین مسئله باعث شد تا بعضی از بازیکنان، چیزهای عجیبی کشف کنند. این بازی نوآورانه، بدون شک یکی از بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان در چند مدت اخیر است.

– بازی The Witcher: Monster Slayer

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

بازی The Witcher: Monster Slayer نه تنها می‌تواند در رأس بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان قرار بگیرد بلکه این قابلیت را دارد که این سبک را یک بار دیگر پرطرفدار کند، همانند زمانی که پوکمون گو تازه وارد بازار شده بود. در این بازی می‌توانید به یک ویچر واقعی تبدیل شده و در دنیای اطراف خود به شکار هیولاها بپردازید.

سبک مبارزه بازی، نزدیک به الدر اسکرولز: بلیدز (Elder Scrolls: Blades) است و بسیاری از عناصر نسخه‌های اصلی همانند بمب‌ها و معجون‌ها در این نسخه هم وجود دارد. بازی Monster Slayer هنوز به صورت گسترده عرضه نشده و در حال حاضر تنها در چند کشور قابل دسترسی است تا مورد آزمایش قرار بگیرد. برای تجربه این بازی احتمالا باید مدت بیشتری منتظر بمانید اما آن را فراموش نکنید.

– بازی The Walking Dead: Our World

بازی های موبایل مبتنی بر مکان

این بازی که با الهام از مجموعه واکینگ دد ساخته شده، محله اطراف شما را به یک منطقه مخروبه آخرالزمانی تبدیل می‌کند. نیازی هم نیست که خانه خود را ترک کنید و می‌توانید از همان جایی که هستید، به مبارزه با زامبی پرداخته و پایگاه‌های امن بسازید. با این حال، اگر می‌خواهید آیتم پیدا کنید یا وارد ماجراجویی شوید، باید به خیابان‌های شهر قدم بگذارید. اگر از طرفداران سریال یا رمان‌های مصور The Walking Dead هستید، بازی Our World رضایت شما را جلب خواهد کرد.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های موبایل مبتنی بر مکان را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*