بهترین بازی های فضایی

بهترین بازی های فضایی که باید تجربه کنید

اگر در جستجوی آثاری هستید که بواسطه آن‌ها در فضا به گشت و گذار بپردازید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های فضایی آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های فضایی پرداخته‌ایم؛ عناوینی که شما را به سیارات و کهکشان‌های دور می‌برند.

بازی الیت در سال 1984 منتشر شد و یک اثر انقلابی محسوب می‌شد که به مخاطبان اجازه می‌داد در فضا سفر کنند. در طول این سال‌ها، عناوین بزرگ دیگری نیز در سبک فضایی منتشر شده‌اند که شما را در اعماق فضا رها می‌کنند.

بهترین بازی های فضایی

بازی‌های فضایی زیادی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها با یک رویکرد خاص ساخته شده‌اند. بعضی از آن‌ها داستانی و خطی هستند و بعضی‌ها هم داستان خاصی ندارند و به شما آزادی زیادی می‌دهند. مسلما امکان پذیر نبود که در این مقاله به تمامی این آثار بپردازیم، بنابر این اگر بازی محبوب شما در این فهرست دیده نمی‌شود، بدین معنا نیست که کیفیت پایین‌تری دارد. تمرکز اصلی ما بر روی عناوینی است که به شما اجازه گشت و گذار می‌دهند و گسترده‌تر هستند.

– بازی Outer Wilds

بهترین بازی های فضایی

این بازی که با الهام از فیلم روز گراندهاگ (Groundhog Day) و ایده حلقه زمانی (Time Loop) ساخته شده، در مقایسه با دیگر عناوین فضایی، توانسته تجربه متفاوتی ارائه دهد. در بازی Outer Wilds، برای جستجو در منظومه شمسی و سیارات، تنها 22 دقیقه فرصت دارید و سپس همه چیز از ابتدا آغاز می‌شود. در هر حلقه زمانی، سرنخ‌های تازه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید معمای هر مرحله را حل کنید و در نهایت بتوانید جلوی انفجار خورشید را بگیرید.

اگر چه تمرکز بازی بر روی اکشن و ماجراجویی است اما سازندگان از تزریق عناصر دیگر غافل نشده‌اند. شخصیت اصلی در کنار انجام ماموریت‌ها، در تلاش است تا مقوله‌ای همچون «تنهایی» را درک کند و با مضامین فلسفی مختلفی رو به رو خواهید شد. علاوه بر این، پازل‌های اثر نیز هوشمندانه طراحی شده‌اند و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

– بازی EVE Online

بهترین بازی های فضایی

بازی ایو آنلاین در سال 2003 انتشار یافت و با گذشت 18 سال، نه تنها نشانه‌ای از کاهش کیفیت در آن دیده نمی‌شود بلکه با تشکر از تلاش‌های سازندگان و به‌روزرسانی های متعدد، این اثر هر ساله بزرگ‌تر و هیجان انگیزتر هم می‌شود. در این بازی وسیع فضایی، می‌توانید میان سیارات و کهکشان‌ها سفر کرده و کارهای مختلفی را انجام دهید، از تولید و تجارت منابع تا اکتشاف و مبارزه؛ حتی می‌توانید وارد سیاست شوید.

مخاطبان می‌توانند با بازیکنان دیگر به رقابت بپردازند (PvP) و یا با عناصر محیطی (PvE) مبارزه کنند. اگر به آثار فضایی و علمی تخیلی علاقه‌مند هستید، بازی EVE Online هر چه که نیاز دارید را ارائه می‌دهد اما فراموش نکنید اثر به شدت پیچیده‌ای است. در واقع برای یادگیری مکانیک‌های آن، باید صدها ساعت زمان صرف کنید. بازی EVE Online عظمت زیادی دارد و حتی با هزاران ساعت بازی کردن، شاید نتوانید به تمامی بخش‌های آن سفر کنید یا از همه جزئیات آگاه شوید. ناگفته نماند که این اثر رایگان است اما برای دسترسی به تمامی ویژگی‌ها باید اشتراک ماهیانه آن را خریداری کنید.

– بازی Kerbal Space Program

بهترین بازی های فضایی

بازی برنامه فضایی کربال در نگاه اول کودکانه به نظر می‌رسد و شاید تصور بر این باشد که یک اثر فضایی کارتونی است که از واقعیت پیروی نمی‌کند. اما در واقع این بازی از نظر علمی، یکی از دقیق‌ترین و صحیح‌ترین شبیه سازهای فضایی چند سال اخیر است. به هر حال، توسعه بازی با همکاری ناسا انجام شده.

وظیفه شما این است که برنامه فضایی خودتان را بسازید و موجودات فضایی سبز رنگ را برای رسیدن به اهداف خود به کار بگیرید. ساختن یک صفحه پرتاب و موشک از جمله کارهایی است که باید انجام دهید و با کمک یک موتور فیزیک واقع گرایانه، همه چیز بسیار طبیعی از کار در آمده است. بازی Kerbal Space Program از مُدهای خاصی هم بهره می‌برد، از جمله جستجو و ردیابی سیارک‌ها که با الهام از ماموریت‌های واقعی ناسا طراحی شده است.

– مجموعه Mass Effect

بهترین بازی های فضایی

با قاطعیت می‌توان گفت که مس افکت یکی از بهترین مجموعه بازی های نقش آفرینی تاریخ است و طرفداران پرشماری دارد. از یک داستان حماسی بزرگ و قابلیت شخصی سازی اسلحه‌ها تا حق انتخاب و حتی روابط عاشقانه، این بازی هر نوع مخاطبی را راضی می‌کند، حتی کسانی که علاقه چندانی به عناوین فضایی و علمی تخیلی ندارند. بازی برای کسانی که می‌خواهند در فضا به گشت و گذار کنند هم چیزهایی برای ارائه دارد، اگر چه آن آزادی مورد انتظار عناوین سندباکس را نخواهید داشت.

سه قسمت اصلی این سری بازی به شکل مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند و تصمیمات شما در قسمت اول، در اتفاقات قسمت‌های دوم و سوم تاثیر می‌گذارد. شاید همین رویکرد جذاب و پیوسته کافی باشد تا نظر شما برای تجربه این سری جلب شود، البته اگر به عناوین داستان محور علاقه‌مند هستید.

در سه گانه اصلی، شما وظیفه هدایت فرمانده شپرد را بر عهده دارید، یک سرباز کارکشته که باید با موجوداتی به نام ریپرها (Reapers) مبارزه کند و اجازه ندهد که دنیا را نابود سازند. اگر تاکنون به سراغ این سه‌گانه نرفته‌اید، توصیه می‌کنیم تا انتشار نسخه لجندری ادیشن (Legendary Edition) منتظر بمانید که در واقع هر سه قسمت را بازسازی کرده و بهبود بخشیده است. این ریمستر قرار است تا چند ماه آینده برای کنسول‌های نسل هشتم، نهم و رایانه‌های شخصی منتشر شود.

– بازی Stellaris

بهترین بازی های فضایی

اِسترالیس بهترین گزینه برای کسانی است که به عناوین استراتژی فضایی علاقه دارند. تمرکز بازی بر روی ساختن تمدن‌های جدیدی است که معمولا درگیر دیپلماسی و جنگ‌های میان سیاره‌ای هستند.

نکته جالب توجه بازی این است که ماموریت‌ها به ماهیت و نوع امپراطوری شما بستگی دارند. می‌توانید یک کلونی خلق کنید که چیزی جز هجوم بلد نیست و با تسخیر سیارات و مناطق، قدرت خود را افزایش می‌دهد یا می‌توانید یک مسیر صلح آمیز را در پیش بگیرید و قدرت خود را از طریق پیشرفت‌های تکنولوژیکی و جمع آوری منابع بدست بیاورید. همه چیز به خود بازیکن بستگی دارد که می‌خواهد چگونه پیشروی کند. بازی Stellaris برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 در دسترس قرار دارد.

– بازی Strike Suit Zero

بهترین بازی های فضایی

مبارزات داگ فایت (اصطلاحی که به جنگ مستقیم میان دو هواپیما یا سفینه گفته می‌شود) در فضا همواره هیجان انگیز بوده‌اند و اگر در رابطه با این مسئله دچار تردید هستید، توصیه می‌کنیم استرایک سوت زورو را امتحان کنید. این بازی مبارزه‌ای در رابطه با جنگ بزرگ میان کلونی های فضایی است و با الهام از مجموعه‌هایی همچون جنگ ستارگان و الیت ساخته شده.

از مبارزات سریع و شلوغ بازی که عبور کنیم، جزئیات محیط و سفینه‌ها فوق العاده هستند و مخاطب را حیرت زده می‌کنند. بازی Strike Suit Zero برای نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی و ایکس باکس وان منتشر شده است.

– بازی Destiny 2

بهترین بازی های فضایی

بازی دستینی 2 با دیگر عناوین این فهرست نسبتا متفاوت است و به جای یک دنیای علمی تخیلی مدرن، شما را در یک دنیای منحصربه‌فرد و نزدیک به رمان‌های تل‌ماسه (Dune) قرار می‌دهد. در این قسمت هم نقش نگهبانان را بر عهده دارید و باید یک بار دیگر جهان را از دست قدرت‌های بیگانه نجات دهید. شما می‌توانید به صورت تیمی به بازی بپردازید، ماموریت‌های مختلف را انجام داده و دشمنان را از بین ببرید. بازی دارای سه کلاس مختلف شکارچی، جادوگر و تایتان است که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را با توجه به سبک بازی خود انتخاب کنید. هر کدام از کلاس‌ها، دارای زیرمجموعه هستند و این مسئله، تنوع اثر را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

استودیوی بانجی (Bungie) همچنان در حال گسترش دنیای بازی Destiny 2 است و داستان‌ها، اسلحه‌ها و تجهیزات مختلفی به آن اضافه می‌کند. این بازی رایگان را می‌توانید بر روی ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، رایانه‌های شخصی و پلی استیشن 5 تجربه کنید.

– بازی Observation

بهترین بازی های فضایی

آبسرویشن یک بازی ماجراجویی پازلی است که می‌توان آن را یک اثر «تریلر فضایی» نیز توصیف کرد. داستان در یک ایستگاه فضایی اتفاق می‌افتد، آن هم در دورانی که اکثر جمعیت کره زمین از بین رفته است. شما مدیریت هوش مصنوعی ایستگاه را بر عهده دارید و در کنار حل کردن معماهای مختلف باید در جستجوی اعضای خدمه نجات یافته باشید.

بازی Observation که توسط استودیوی نو کُد (No Code) ساخته شده، برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد.

– بازی FTL: Faster Than Light

بهترین بازی های فضایی

این بازی بواسطه کمک‌های مالی طرفداران در سایت کیک استارتر ساخته شد و عناصر استراتژی و روگ‌لایک (Roguelike) را به شکلی درخشان تلفیق کرده است. شما وظیفه مدیریت یک سفینه فضایی را بر عهده دارید که اعضای خدمه آن، اطلاعات مهمی در اختیار دارند. وظیفه بازیکنان این است که سفینه را به مقصد برسانند و اجازه ندهند که این اطلاعات به دست نیروهای شورشی بیفتد.

در این سفر چالش برانگیز، می‌توانید اعضای جدیدی استخدام کنید و سفینه را ارتقا دهید. این بازی پرهیجان که با آثار کلاسیکی همچون فایرفلای (Firefly) و استار ترک مقایسه شده، تنها برای رایانه‌های شخصی انتشار یافته است.

– بازی Star Wars: Squadrons

بهترین بازی های فضایی

بازی اسکادرانز به مخاطبان این حس را می‌دهد که در دنیای جنگ ستارگان، یک خلبان واقعی هستند. این اثر توسط استودیوی موتیو (Motive Studios) ساخته شده و به شما اجازه می‌دهد در نقش خلبانان نیو ریپابلیک و گلکتیک ایمپایر قرار بگیرید. در این بازی شبیه ساز خلبانی، کنترل سیستم‌های مختلف سفینه و قدرت بازیکن در مانور دادن، به اندازه مهارت در هجوم اهمیت دارند. برای اینکه بتوانید به خوبی و به شکلی کارآمد، دور بزنید، باید یاد بگیرید که چگونه سرعت خود را مدیریت کنید و برای رسیدن به مهارت‌های لازم، باید به تمرین بپردازید.

بازی Star Wars: Squadrons در مقایسه با اکثر عناوین این فهرست، داستان محورتر است و ماجراهای آن پس از اتفاقات فیلم بازگشت جدای (Return of the Jedi) رخ می‌دهد. بخش داستانی شما را راضی خواهد کرد اما نقطه قوت بازی، بخش آنلاین چند نفره آن است که مهارت‌های بازیکنان را به چالش می‌کشد. بازی اسکادرانز هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 در دسترس قرار دارد.

– بازی Elite: Dangerous

بهترین بازی های فضایی

گیمرهای قدیمی با مجموعه الیت به خوبی آشنا هستند و آن را معمولا در فهرست‌های بهترین بازی های فضایی مشاهده می‌کنیم. نسخه‌های کلاسیک بر روی تجارت و شبیه سازی پرواز متمرکز بودند و کیفیت خوبی هم داشتند اما نسخه دنجرس فصل تازه‌ای را آغاز کرد و گستردگی غیرمنتظره‌ای دارد. شما در یک جهان فضایی بی‌نهایت قرار می‌گیرید و با اثری رو به رو هستید که پایانی ندارد و می‌تواند برای صدها ساعت شما را سرگرم کند. این بازی هم مشابه ایو آنلاین، به شما اجازه می‌دهد تا تجارت کنید، به جمع آوری منابع بپردازید و وارد مبارزات فضایی جذاب شوید. اما بر خلاف آن اثر که پیچیدگی‌های زیادی دارد، الیت: دنجرس نسبتا ساده‌تر است و خیلی زود می‌توانید مکانیک‌های آن را یاد بگیرید.

بازی Elite Dangerous برای رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 منتشر شده و می‌توانید آن را از پلتفرم استیم با قیمتی مناسب خریداری کنید. نکته‌ای که در رابطه با این بازی باید به یاد داشته باشید، این است که در مجموع ریتم کُندی دارد و مدت زیادی را در صرف رفت و آمد به مناطق مختلف خواهید کرد. پس قبل از اینکه به سراغ آن بروید، ببینید که آیا بازیکن صبوری هستید یا خیر.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های فضایی را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*