بزرگ ترین زباله فضایی

رها شدن بزرگ ترین زباله فضایی در مدار زمین

ایستگاه فضایی بین المللی به تازگی بزرگ ترین زباله فضایی شامل ۴۸ باتری نیکل – هیدروژن را که ۲.۹ تن وزن دارد در مدار زمین رها کرده است.

ایستگاه فضایی بین المللی به‌تازگی بزرگ ترین زباله فضایی را با وزن ۲.۹ تن در فضا رها کرده است. این زباله صفحه‌ای تشکیل شده از ۴۸ باتری نیکل – هیدروژن بود. بازوی رباتیکی که به فضاپیما متصل بود بزرگ ترین زباله فضایی  را ۲۶۵ مایل (۴۲۶ کیلومتر) دورتر از زمین رها کرد تا در مدت زمان ۲ تا چهار سال در مدار زمین بچرخد و بعد از آن به شکل بی خطری در جو بسوزد.

لیا چشیر (Leah Cheshier) متخصص ارتباطات ناسا به Spaceflight Now اعلام کرده است که ناسا تاکنون در خصوص قطعاتی که ممکن است از ورود به جو جان سالم به در ببرند اطلاعاتی را به‌دست نیاورده است. رها کردن بزرگ ترین زباله فضایی برنامه اصلی ناسا محسوب نمی‌شد، بلکه قرار بود تا آن توسط فضاپیمای انتقال دهنده ژاپنی H-II به زمین برگردانده شود؛ اما سال پیش به علت ناموفق بودن پرتاب سایوز 2018 و به‌وجود آمدن تأخیر در برنامه‌های پیاده‌روی فضایی این مسئله عملی نشد.

بزرگ ترین زباله فضایی بی خطر است

سرعت چرخش این زباله در مدار ۴.۸ مایل بر ثانیه است و انتظار می‌رود که از دمای شدید جو زمین جان سالم به در ببرد و بر اساس اظهارات مسئولان بخش بالستیک ناسا هیچ تهدید و خطری ایجاد نخواهد شد. ناسا در سال ۲۰۱۶ شروع به تعویض ۴۸ باتری نیکل – هیدروژنی با ۲۴ باتری یون لیتیوم کرد و آخرین تعویض را در سال قبل به انجام رساند. آژانس فضایی آمریکا طی بیانیه‌ای عنوان کرد که ظرفیت بالای انرژی‌های لیتیومی تعداد باتری‌های مورد نیاز را کاهش می‌دهد و برای حمل آن‌ها احتیاج به فضای کمتری است. باتری‌های یون لیتیوم بعد از کسب موفقیت در زمین برای فضا برگزیده شدند. طراحی آن‌ها به‌نحوی است که می‌توانند در برابر گرمای شدید و پدیده‌های دمایی مقاومت کنند.

باتری‌های یون لیتیوم ایستگاه فضایی حاوی یک محافظ در برابر اشعه نیز هستند. این محافظ نخست برای موتور موشک‌ها به تولید رسیده بود. ناسا در سال ۲۰۱۶ عملیات ارسال واحدهای باتری ارتقا یافته توسط فضاپیمای HTV به ایستگاه فضایی را آغاز کرد و ۱۳ فضانورد مختلف در مدت زمانی نزدیک به پنج سال به‌منظور تعویض باتری های نیکل – هیدروژنی با باتری یون لیتیوم ۱۴ پیاده‌روی فضایی را انجام دادند.

بزرگ‌ ترین زباله فضایی به ۳۴ هزار زباله فضایی دیگری که بزرگ‌تر از ۳.۹ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) هستند و میلیون‌ها قطعه کوچک‌تر در مدار زمین پیوسته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*