مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا

مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا در شرایط نوری ضعیف با آیفون 12 پرو مکس، پیکسل 5 و گلکسی نوت 20 اولترا

با مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا در تاریکی‌های شب با بهترین گوشی‌های بازار به خوبی توانایی دوربین هر گوشی برای میزان دریافت نور محک می‌خورد.

پیش از این ما تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس 21 اولترا – Galaxy S21 Ultra را با آیفون 12 پرو مکس – iPhone 12 Pro Max، پیکسل 5 – Pixel 5 و گلکسی نوت 20 اولترا – Galaxy Note 20 Ultra را در شرایط معمولی، سلفی و عکس‌های پرتره مقایسه کرده بودیم و شما می‌توانید با جست و جو در گجت نیوز سایر مقاله‌های بررسی دوربین پرچمدار سامسونگ را مشاهده کنید. اما حالا قصد داریم این بررسی و مقایسه را به سطح بالاتری ببریم و عملکرد گوشی‌ها را در شرایط نوری ضعیف هم بسنجیم.

جهت ثبت تصاویر با کیفیت در شب به لنزها و پیکسل‌های بزرگی نیاز خواهد بود تا نور بیشتری به سنسور برسد. البته در این میان سبک پردازش نور و رنگ و همچنین کیفیت سنسور نیز مطرح است و در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با رقیبانش، هر گوشی از سنسور متفاوتی استفاده می‌کند. بنابراین مشاهده نحوه عملکرد آن‌ها جالب خواهد بود. با ما همراه باشید.

صحنه اول: حالت شب خاموش!

در این صحنه عکس‌ها در هر چهار گوشی در حالت ساده گرفته شده‌اند و حالت شب را در آن‌ها خاموش کرده‌ایم. با این وجود نوری که روی ساختمان افتاده باعث شده تا تصاویر روشنایی مطلوبی داشته باشند و نیاز چندانی به Night Mode نباشد. اکسپوژر عکس آیفون 12 پرو مکس کمی بیشتر از سایرین بوده و به همین دلیل تا حدودی از واقعیت صحنه که من با چشم آن را دیدم دور است. از سوی دیگر نمایندگان سامسونگ و پیکسل نمایی واقعی‌تر از صحنه را ثبت کرده‌اند.

حالا به سراغ جزئیات می‌رویم که یک جنگ تمام عیار در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس خواهد بود. مشخصا جزئیات بیشتری در تصویری که آیفون گرفته دیده می‌شود اما عکس بیش از حد شارپ شده و باز هم از واقعیت فاصله گرفته است. تصویر گلکسی اس 21 اولترا علی رغم جزئیات محو تر (به خصوص در حاشیه عکس) اما شباهت بیشتری به واقعیت دارد. همچنین داینامیک رنج تصویر در اس 21 اولترا بهتر حفظ شده که برای سنجش آن می‌توانید به چراغ زیر نوشته‌های زرد تصاویر دقت کنید.

مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا

صحنه دوم: تست زوم

در صحنه بعدی قصد داریم با اعمال کمی بزرگنمایی توانمندی گوشی‌ها را به چالش بکشیم. در این تست داینامیک کلی صحنه به خوبی حفظ شده و البته در ثبت علامت‌ها و تابلوهای نئونی شاهد چالش‌هایی هستیم. در صحنه دوم همانند صحنه اول هیچ موبایلی استفاده از حالت شب را ضروری ندانست و هیچ‌کدام استفاده از این حالت را حتی پیشنهاد ندادند.

اما اگر زوم کنیم چه رخ می‌دهد؟ در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با تمامی گوشی‌های حال حاضر، پرچمدار سامسونگی دست بالاتر برای حفظ جزئیات، شفافیت و شارپنس تصاویر به حساب می‌آید. تعادل رنگ در مقایسه با آیفون، پیکسل و نوت عالی حفظ شده و برای اینکه متوجه شوید تا چه حد عکس اس 21 اولترا با کیفیت است، کافیست تا نحوه پخش نور روی دیوار ساختمان توسط چراغ‌های سفید را مشاهده کنید. نوت 20 اولترا تا حدودی مشابه با اس 21 اولترا عمل می‌کند اما به دلیل اکسپوژر نامناسب، نتیجه نهایی توانایی رقابت با پرچمدار 2021 سامسونگ را ندارد.

صحنه سوم

از این صحنه یک بار در نور کمتر عکس‌برداری شد اما هنوز هم به میزان کافی تاریک نیست تا حالت شب روشن شود. در اینجا باز هم کاملا مشخص است که دوربین اصلی آیفون تا چه اندازه تصاویر شارپی در مقایسه با دیگران ثبت می‌کند؛ در حالی که در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا این گوشی عملکردی بهتر از عالی از خود به نمایش می‌گذارد. با این وجود همچنان در حاشیه‌های عکس جزئیات کمی محو شدگی دارند.

مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا

صحنه چهارم: حالت شب خاموش در برابر روشن

با فرار از گذرگاه‌های شهری و خروج از خیابان‌ها و ساختمان‌های پر نور شهر، به دروازه‌های دریای سیاه رسیدیم که برای صحنه مورد نیاز عجیب و غریب ما کاملا مناسب بود. با هر گوشی دو عکس گرفتیم تا تفاوت میان حالت شب روشن و خاموش ملموس شود. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید حضور حالت شب در گوشی‌ها تحولی در عکاسی با موبایل ایجاد نکرد و صرف نظر از برند یا سیستم عامل، هر چهار گوشی با حالت شب روشن بینایی را به لنزهای دوربین دیوایس بازمی‌گردانند. تصاویر زیر مهر تاییدی بر ادعاهای ما خواهند بود.

گلکسی اس 21 اولترا

آیفون 12 پرو مکس

پیکسل 5

گلکسی نوت 20 اولترا

صحنه پنجم: اسکله

در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با برترین گوشی‌های بازار به این صحنه رسیدیم که تنها منبع نوری موجود، همان چراغ‌های روی کشتی‌ها بودند که حدود نیم مایل یا کمی بیشتر با من فاصله داشتند. تمامی گوشی‌ها تصمیم گرفتند تا از حالت شب مقدسشان استفاده کنند.

صحنه ششم: فوق عریض

از دوربین اصلی گوشی‌ها کمی فاصله می‌گیریم و به سراغ دوربین اولترا واید یا همان فوق عریض آن‌ها می‌رویم. متاسفانه این دوربین‌ها به خوبی دوربین اصلی نمی‌توانند در حالت شب عمل کنند و کیفیت تصاویرشان پایین‌تر است. همان‌طور که در تصاویر زیر به چشم می‌خورد در مناطقی که به خوبی نورپردازی نشده‌اند نویزهای بسیار زیادی وجود دارند. در مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا با نوت 20 اولترا به سختی می‌توان برنده را مشخص کرد و هر دو گلکسی نسبت به دیگران عملکرد بهتری دارند. ناگفته نماند پیکسل 5 نیز توانسته تصویر زیبایی خلق کند و رنگ‌های شفافی را ثبت کرده است.

مقایسه دوربین گلکسی اس 21 اولترا

نتیجه‌گیری

صرف نظر از اینکه شما چه پرچمداری را در اختیار دارید یا می‌خواهید بخرید، هر چهار گوشی در شرایط نوری ضعیف عملکرد خیلی خوبی دارند. به لطف حالت شب که امکان ثبت تصاویر لانگ اکسپوژر را فراهم می‌کند، دیگر عکس‌برداری از صحنه‌های تاریک از یک کار غیرممکن به امری ممکن تغییر حالت داده و هر گوشی با استفاده از این حالت بهبودهای چشم‌گیری در تصویر ایجاد می‌کند.

قطعا همیشه جای پیشرفت وجود دارد. برای نمونه پیکسل عملکرد قانع‌کننده‌‌ای از خود نشان نداد و پرچمدار گوگل ظاهرا برای رقابت در زمینه دوربین آن هم در مقابل دوربین‌های قدرتمند گلکسی‌ها و آیفون‌ها هنوز نپخته و نا آماده است. گلکسی اس 21 اولترا همان قهرمانی است که هیچ کار غیرممکن و سختی برایش وجود ندارد و از سوی دیگر آیفون 12 پرو مکس هم به خوبی اس 21 اولترا عمل می‌کند. من به شخصه هر یک از این دو گوشی را برای یک سفر شخصی یا عکس‌برداری از رویدادهای مهم شخصی انتخاب خواهم کرد.