جریمه اپل

جریمه اپل در برزیل بابت حذف شارژر آیفون 12

سازمان حمایت از مصرف کنندگان برزیل، شرکت اپل را بابت تخطی از قوانین محلی جریمه کرد. مبلغ 2 میلیون دلار برای جریمه اپل تعیین شده است.

امتناع از فروش گوشی های سری آیفون 12 همراه با شارژر، یکی از دلایل جریمه 2 میلیون دلاری اپل است. کمپانی کوپرتینویی ناگهان تصمیم به حذف شارژر از جعبه گوشی های خود گرفت؛ با این توجیه که حذف آداپتور و ایرپادز، سالیانه از انتشار 3 میلیون تن دی‌اکسیدکربن جلوگیری خواهد کرد.

البته جریمه اپل بدون اخطار قبلی نبود. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برزیل (Procon-SP) در ماه دسامبر به این کمپانی هشدار داده بود که حذف شارژر از جعبه گوشی‌ها بدون اشاره‌ی صریح به این موضوع در تبلیغات، زیر پا گذاشتن حقوق مصرف‌کننده است.

اپل در ازای حذف شارژر، هرگز قیمت سری آیفون 12 را پایین نیاورد. جالب آنکه در برزیل، خرید آیفون 12 پرو مکس 2535 دلار آمریکا آب می‌خورد؛ آن هم در حالی که قیمت پایه در ایالات متحده، 999 دلار است و این مبلغ برای گران‌ترین نسخه به 1399 دلار می‌رسد.

جریمه اپل

درخواست Procon-SP از اپل برای کاهش قیمت‌ها نیز بی‌پاسخ ماند. در عوض، این کمپانی ادعای خود درباره کاهش انتشار کربن را تکرار کرد؛ به اضافه‌ی این توجیه که کاربران، شارژر مدل‌های قبلی آیفون را دارند و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند!

اما سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برزیل نظر متفاوتی داشت:

درست نیست که گوشی‌ها بدون شارژر فروخته شوند؛ اما در قیمت‌شان بازنگری نشود و هیچ برنامه‌ای هم برای جمع‌آوری دستگاه‌های قدیمی وجود نداشته باشد. شارژر باید به دست خریداران گوشی‌ها برسد.

پیش از ختم شدن ماجرا به جریمه اپل ، Procon-SP دریافت که ادعای کاهش انتشار کربن، تطابق چندانی با واقعیت ندارد. در واقع، بیشتر شبیه آن بود که حذف شارژر، اقدامی برای کاهش هزینه تولید بوده است.

به گفته‌ی این سازمان، اپل برای ارائه‌ی یک روش بازیافت منطبق با محیط زیست، هیچ تلاشی نکرد. حتی ظاهرا از این کمپانی خواسته شده بود چنین طرحی را ارائه دهد تا جریمه نشود؛ اما برزیلی‌ها پاسخی نگرفتند.

اپل مدعی است که از قبل، بیش از 2 میلیارد آداپتور شارژر تولید شده بود و آن‌ها هنوز قابل استفاده هستند. ولی مشکل اینجاست که گوشی های سری آیفون 12 با کابل USB-C به لایتنینگ عرضه شدند و این کابل، به آداپتور 5 وات مدل‌های قبلی آیفون نمی‌خورد.

از طرفی، شارژرهای قدیمی لایتنینگ به USB-A بسیار کند هستند؛ مثلا فول شارژر شدن آیفون 11 بیش از سه ساعت طول می‌کشد. در حالی که شارژرهای 20 واتی USB-C برای شارژ کامل آیفون 12 به کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارند.

سایر علل جریمه اپل

اما جریمه 2 میلیون دلاری اپل فقط به خاطر حذف شارژر نیست. تبلیغات گمراه کننده، مشکلات آپدیت iOS و گذاشتن شروط ناعادلانه هم در این امر دخیل بودند.

سازمان Procon اپل را به تبلیغات گمراه کننده متهم کرده است. زیرا از زمان عرضه آیفون 11، این کمپانی از تعمیر گوشی‌های خیس شده امتناع می‌کرد؛ آن هم در حالی که برای سال‌‌ها در تبلیغات خود، دم از ضد آب بودن محصولاتش می‌زد.

آیفون 12

مثلا سری آیفون 12 دارای تاییدیه IP68 و بر اساس آزمایش‌ها، تا 30 دقیقه در عمق 6 متری آب مقاوم است. اما اپل دست رد به سینه کاربران برزیلی زد که دستگاه‌شان با آب صدمه دیده بود؛ حتی اگر گارانتی گوشی تمام نشده بود.

یکی دیگر از کاستی‌ها، مشکلات ایجاد شده برای کاربران پس از آپدیت آی او اس بود؛ بدون اینکه هیچ کمکی از اپل به آن‌ها برسد.

دیگر علت جریمه 2 میلیون دلاری، این بود که اپل با گذاشتن شروطی، از خود رفع مسئولیت می‌کرد و در قبال نقص‌های پنهان یا نه‌چندان آشکار، پاسخگو نبود.

می‌دانیم که 2 میلیون دلار، مبلغ ناچیزی برای اپل است؛ اما شاید به تغییر رویه کمپانی و توجه بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان منجر شود. البته کوپرتینونشین‌ها هنوز می‌توانند این رای را به دادگاه ببرند و تقاضای فرجام‌خواهی کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*