محدودیت اینترنت

آذری جهرمی: سند همکاری های ایران و چین باعث محدودیت اینترنت نمی‌شود

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت سند همکاری های جامع ایران و چین باعث محدودیت اینترنت نمی‌شود و منجر به توسعه خواهد شد.

این روزها توافق ایران و چین و امضای سند جامع همکاری های ۲۵ ساله بین کشور ما و چینی‌ها سر و صدای زیادی به پا کرده و شایعه‌های فراوانی پیرامون آن مطرح می‌شود. یکی از صحبت‌هایی که کاربران در فضای مجازی در خصوص این توافق مطرح می‌کنند این است که آیا این همکاری منجر به محدودیت در اینترنت ما می‌شود یا خیر؟ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در روزهای اخیر در شبکه اجتماعی کلاب هاوس بسیار فعال بوده، در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی کلاب هاوس در این باره توضیح داده است.

محدودیت اینترنت

محمد جواد آذری جهرمی درباره احتمال محدودیت اینترنت با توافق ایران و چین اظهار کرد در این تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. به گفته وی، همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایرانی و چین مربوط به فناوری اطلاعات است و شرکت‌های چینی جزو مجموعه‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی‌های ارتباطی محسوب می‌شوند. وزیر ارتباطات اضافه کرد بیشترین همکاری‌های چین و ایران در حوزه ارتباطات است، اما برعکس محصولات ارتباطات و حوزه زیرساخت‌های اساسی، هنوز محصولات چینی در حوزه فناوری اطلاعات در ایران جا نیفتاده‌اند.

آذری جهرمی در ادامه افزود:

در دو دوره، سنگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اعمال شد و شرکت‌های اروپایی ارتباطات خود را با ایران محدود کردند. با وجود این که فناوری اطلاعات و به خصوص ارتباطات جزو حوزه‌های تحریم نبود، اما مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد. اما در این شرایط، شرکت‌های چینی ارتباطات خود را با شرکت‌های ایرانی حفظ کردند و پشتیبانی خوبی ارائه دادند.

به گفته وزیر ارتباطات، در همه جای دنیا و در حوزه ارتباطات زیرساختی و فناوری‌های نیمه هادی، اتفاق مهمی رخ داده است. پیش از این تمام وابستگی‌ها در این بخش به آمریکا بود، اما حالا چین به سطحی از تکنولوژی رسیده که تمام قطعات مورد نیاز در حوزه تکنولوژی را خودش تولید می‌کند و از محصولات شرکت‌های آمریکایی بی نیاز شده است. دعوای بسیار بزرگی در دوره دونالد ترامپ رخ داد که مربوط به حوزه نسل پنجم ارتباطات یا شبکه 5G بود. جنجال دیگر هم حضور چینی‌ها در بازارهای جهانی بود که استقلال آنها عملا حکمرانی آمریکا در عرصه ارتباطات را از بین برد و شرکت‌های چینی در پیدا کردن بازارهای جدید و اداره کردن بازار خودشان توانمند شدند.

وی همچنین عنوان کرد چین همواره در حوزه ارتباطات یک شریک سنتی برای شرکت‌های ایرانی بوده و با توجه به دعوایی که اکنون در سطح دنیا برای شکستن هژمونی تک قطبی فناوری اطلاعات در آمریکا وجود دارد، ایران با فضایی که برایش به وجود آمده می‌تواند بین شرکت‌های چینی و آمریکایی موازنه ایجاد کند تا قدرت و تعامل بیشتری داشته باشد و از اعمال تحریم‌های یک جانبه جلوگیری کند. اگر زمانی آمریکایی‌ها تحریمی اعمال می‌کردند، تصور می‌شد که ایران آسیب می‌بینید، اما اکنون دیگر این طور نیست.

وزیر ارتباطات محدودیت اینترنت را تکذیب کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شایعه محدودیت اینترنت گفت همکاری با چین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیچ عنوان تاثیری بر محدودیت اینترنت و حوزه ارتباطات ندارد و حتی باعث رشد و توسعه می‌شود؛ چرا که این همکاری از اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری کرده و نقش بازدارنده را در برابر تحریم‌ها ایفا می‌کند و به همین دلیل می‌تواند راه توسعه فعالیت‌ها را باز کند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد مسائل مربوط به حوزه فضایی هم از محورهای این تفاهم‌نامه است. آمریکایی‌ها مدتی پیش سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا را به صورت یک جانبه تحریم کردند. همکاری‌های ما با چین همیشه خوب بوده و این تفاهم‌نامه فضایی را به وجود می‌آورد که بازدارنده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشد. به گفته وی، البته هنوز تفاهم ایران و چین به قرارداد تبدیل نشده و هر وقت که تبدیل به قرارداد شد درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود. در حال حاضر دو طرف تفاهم‌نامه صرفا بیانیه‌ای داده‌اند که در حوزه ارتباطات و حوزه فضایی علاقه‌مند به همکاری هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*