توزیع نابرابر واکسن کرونا

گلایه سازمان بهداشت جهانی از توزیع نابرابر واکسن کرونا

رئیس سازمان جهانی بهداشت از توزیع نابرابر واکسن کرونا در جهان گلایه کرده و از تمام کشورها درخواست کرده تا واکسیناسیون را آغاز کنند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت طی کنفرانس خبری خود در ژنو ضمن گلایه از توزیع نابرابر واکسن کرونا عنوان کرد که توزیع واکسن جهانی کووید-19 به شکل چشم‌گیری نابرابر است. تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهان بهداشت با اعلام این مطلب از کشورهای دنیا تقاضا کرد تا از ابتکار کووکس سازمان جهانی بهداشت حمایت نمایند. هدف اصلی از این ابتکار سازمان جهانی بهداشت، تضمین دسترسی یکسان کشورهای مختلف به واکسن کرونا است.

نگرانی از توزیع نابرابر واکسن کرونا

رئیس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی خود به این موضوع اشاره کرد که از تمام کشورهای دنیا تقاضا شده تا ظرف صد روز نخست سال میلادی جاری، تزریق واکسن کرونا را آغاز نمایند. وی ادامه داد، یکصدمین روز از سال جاری است و از بین 220 کشور دنیا، 194 کشور فرآیند واکسیناسیون را شروع کرده‌اند؛ اما 26 کشور هنوز اقدام به واکسیناسیون نکرده‌اند.

گبریسوس ادامه داد که توافق‌های دو جانبه در ارتباط با تحویل واکسن، این خطر را ایجاد می‌کند که توزیع نابرابر واکسن کرونا به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند. اکنون زمان مشارکت است، نه سوداگری.

توزیع نابرابر واکسن کرونا

سهم محدود کشورهای کم‌درآمد از واکسن کرونا

توزیع نابرابر واکسن کرونا همچنان ادامه دارد. بیش از 700 میلیون دوز واکسن در جهان مورد استفاده قرار گرفته، اما بیش از 87 درصد واکسن‌ها، به کشورهای دارای درآمد بالا یا کشورهای دارای درآمد متوسط تعلق گرفته است. این در صورتی است که کشورهای کم درآمد، فقط دو درصد از واکسن‌ها را در جهان دریافت نموده‌اند. به طور میانگین در کشورهای پردرآمد، تقریبا یک نفر از هر چهر نفر، واکسن دریافت کرده است؛ اما در کشورهای کم درآمد، این رقم مساوی با یک نفر در بین بیش از 500 نفر است.

ماتشیدیسو موئتی، مدیر منطقه آفریقایی سازمان جهانی بهداشت هم پنجشنبه در نایروبی دست به انتشار بیانیه‌ای زد و اعلام کرد که سهم آفریقا از واکسن های کرونا که تا به امروز در جهان استفاده شده، کمتر از دو درصد است. در این بیانیه نوشته شده است که هر چند پیشرفت‌هایی در حال رقم خوردن است، اما ‌تعداد کثیری از کشورهای آفریقایی به سختی توانسته‌اند از خط شروع فاصله بگیرند. توزیع نابرابر واکسن ممکن است منجر به منحرف شدن تلاش‌ها با هدف مهار این بیماری فراگیر در آفریقا شود و در حال حاضر تهدید آغاز موج سوم ابتلا به این ویروس نیز وجود دارد.

مطابق با آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، 45 کشور آفریقایی تا به امروز واکسن کرونا را دریافت نموده‌اند، 43 کشور مایه کوبی گرو‌ه‌های پرخطر را آغاز نموده‌اند و تقریبا 13 میلیون دوز از 31 میلیون و 600 هزار دوز واکسنی که تا به حال در اختیار این کشورها قرار گرفته، به مردم تزریق گردیده است.

توزیع واکسن در قاره آفریقا به طور یکسان انجام نشده است، زیرا 10 کشور نزدیک به 93 درصد از دوزهای واکسن را دریافت نموده‌اند و این در حالی است که مشکلات در پشتیبانی و تأمین نیرو، منجر به ضعیف‌تر شدن فرآیند مایه کوبی جمعی در برابر کووید-19 شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. عدالت کجا هست که تو توزیع واکسن باشه