قیمت خودرو

آخرین تصمیم‌های شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در جدیدترین مصاحبه خود اعلام کرد که هنوز هیچ‌گونه تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت خودرو گرفته نشده است.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در ارتباط با آخرین تصمیم‌های این شورا در خصوص قیمت خودرو عنوان کرد که این شورا فعلا در مورد دستورالعمل 6 ماهه قیمتی خودرو هیچ تصمیمی نگرفته است، از این رو جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. مردم اطمینان داشته باشند که قیمت‌هایی که توسط شورای رقابت اعلام می‌شود در شرایط کنونی منصفانه است و به دنبال بهبود اوضاع، قیمت خودرو نیز نزولی و کاهشی خواهد شد.

وی با اشاره به این که دستورالعمل قیمت خودرو قبلا سالانه بود، بیان کرد که در سال 1399 دستورالعمل مذکور 3 ماهه شد و هم‌اکنون 6 ماهه شده که اگر ثبات بازار به خصوص ارز ادامه پیدا کند صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یک‌ساله برمی‌گردد. هم‌اکنون نیز شورای رقابت منتظر اعلام تورم بخشی 6 ماهه از طرف بانک مرکزی است که تا به امروز اعلام نشده و در ارتباط با قیمت خودرو جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

روش قیمت‌گذاری خودروهای کوییک و شاهین

رئیس شورای رقابت در خصوص نزدیک بودن قیمت کارخانه با حاشیه بازار دو خودرو کوییک و شاهین اضافه کرد که دو خودرو مذکور جدید بوده و شامل حال دستورالعمل‌های قبلی ما نمی‌شوند و آز آنجایی که قیمت قبلی برای دو خودرو مذکور وجود نداشت روش قیمت‌گذاری آن‌ها با دستورالعمل‌های شورا متفاوت است؛ اما خودروهای گروه سمند و پژو از دستورالعمل شورا تبعیت می‌نمایند و قیمت کارخانه این خودروها در مواردی 100 تا 150 درصد با قیمت حاشیه بازار فرق دارد.

قیمت خودرو

سال پیش به دلیل تلاطم و نوسانات ارزی و همچنین بالا بودن تورم، شورای رقابت تصمیم گرفت هر سه ماه تورم بخشی را در دستورالعمل قیمت‌ها لحاظ نماید که در دو دوره سه ماهه این کار صورت گرفت؛ اما خوشبختانه با توجه به آرامش نرخ ارز و ثبات بازار، تورم بخشی سه ماه آخر سال محاسبه نشده است.

اعمال تورم بخشی شش ماهه در قیمت گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت اظهار کرد درست است که نوسانات ارزی زیادی وجود ندارد و تورم نیز روند آرامی پیدا کرده، اما تورم همچنان در کشور وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی نیز به شورای رقابت فشار می‌آورند که تورم بخشی 6 ماهه را در دستورالعمل قیمت خودرو لحاظ نماید. شورای رقابت نیز قصد اعمال هیچ‌گونه تغییری را ندارد بلکه اگر بانک مرکزی تورم بخشی 6 ماهه را اعلام نماید در خصوص لحاظ کردن آن در دستورالعمل تصمیم گرفته خواهد شد.

شیوا با اشاره به نقل قولی از وی در رسانه‌ای مبنی بر این که اگر قیمت خودرو بالا است نخرید، بیان کرد که چنین موضوعی صحت ندارد بلکه بحث ما میان دو خودروی ارزان و گران‌تر بود که خبرنگاران قسمتی از صحبت‌های بنده را به انتشار رساندند. وی گفت توصیه نمی‌کند کسی از خرید خودرو اجتناب کند بلکه می‌گویم افرادی که نیاز اساسی دارند خودرو بخرند، اما افرادی که قصد سفته بازی دارند نخرند. در این میان شورای رقابت نیز تلاش می‌کند خودرو را با قیمت منصفانه در بازار عرضه شود.

بعضی‌ها اظهار می‌کنند که عده‌ای رانت‌خوار از فاصله قیمت خودروهای قرعه کشی و حاشیه بازار سوءاستفاده می‌کنند، در حالی که شورای رقابت معتقد است درصد بالای افرادی که در قرعه کشی شرکت می‌نمایند به خودرو احتیاج دارند که تعدادی از آن‌ها در قرعه کشی برنده می‌شوند و خودرو را به قیمت مناسب خریداری می‌کنند. ضمن این که تلاش شورای رقابت این است که شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی نیازمندان واقعی باشند و به همین خاطر شرایط ورود به قرعه‌کشی دشوار شده است.

تعدادی از افراد که به حواشی این موضوع دامن می‌زنند شاید از فرآیند قرعه‌کشی ناراحت هستند و دوست دارند که سامانه ثبت نام به روال سابق بازگردد و دلالان در ارز چند دقیقه سایت را پر کنند که شکایت‌های زیادی در خصوص این موضوع به دست شورای رقابت رسیده است. چنانچه شخصی روش بهتری را برای توزیع عادلانه خودرو در این شرایط می‌شناسد ارائه نماید تا در شورای رقابت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این که شورای رقابت کاری به هزینه‌های خودروسازان ندارد، اظهار کرد که شورای رقابت یک قیمت پایه تعادلی دارد که بر اساس آن تورم بخشی را سال به سال اعمال می‌کند. اگر خودروساز هزینه جانبی دیگری داشته باشد در فرمول قیمت‌گذاری اعمال نخواهد شد و به همین علت هم قیمت نهایی خودروساز در مواردی 100 تا 120 درصد بالاتر از قیمت اعلامی شورای رقابت است.

اشخاصی که حواله یک ساله و دو ساله خریداری کرده‌اند به این علت که سودی دریافت نکرده‌اند و در چند مورد نیز افزایش قیمت برای آن‌ها اعمال شده است شکایت‌های زیادی را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند که در این خصوص کمیته‌ای به منظور رسیدگی تشکیل شد. با خودروسازان نیز جلسه‌ای برگزار شد تا راه‌حلی برای این اشخاص پیدا شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*