مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با مارک ۲ و اکسپریا ۱۰

مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با دو نسل قبل خود

به بهانه رونمایی از گوشی Sony Xperia 10 III در این مقاله قصد داریم به مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با مارک ۲ و اکسپریا ۱۰ بپردازیم.

سونی موبایل روز گذشته از نسل جدید گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کرد. سه عضو جدید خانواده اکسپریا سونی، اکسپریا ۱۰ مارک ۳، اکسپریا ۱ مارک ۳ و اکسپریا ۵ مارک ۳ نام دارند. Xperia 10 III نسل جدید Xperia 10 II است که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد و به عنوان یک گوشی میان‌رده، دنباله رو همان اهداف نسل گذشته خود است. پیدایش این خانواده نیز به سال ۲۰۱۹ و رونمایی از گوشی‌های اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با تراشه SD690 و دوربین سه گانه معرفی شد

مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با مارک ۲ و اکسپریا ۱۰

اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از گوشی‌های میان‌رده سونی مناسب شماست، این مقاله را دنبال کنید. ما در اینجا قصد داریم به مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با دو نسل قبلی خود بپردازیم.

طراحی

  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: ۱۵۴ در ۶۸ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۶۹ گرم،‌ گواهی IP65/68
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۲: ۱۵۷ در ۶۹ در ۸.۲ میلی‌متر، ۱۵۱ گرم، گواهی IP65/68
  • اکسپریا ۱۰: ۱۵۶ در ۶۸ در ۸.۴ میلی‌متر، ۱۶۲ گرم
  • اکسپریا ۱۰ پلاس: ۱۶۷ در ۷۳ در ۸.۳ میلی‌متر، ۱۸۰ گرم

گوشی‌های خانواده Xperia 10 همگی صفت‌های مشابهی در طراحی دارند. هرچند دو مدل مارک ۲ و مارک ۳ خوش ساخت‌تر هستند و قاب پشتی شیشه‌ای در آن‌ها جایگزین قاب فلزی شده است.

مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با مارک ۲ و اکسپریا ۱۰

سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳

ماژول دوربین پشت قاب دو نسل مارک ۲ و ۳ مثل برادر بزرگ‌تر آن‌ها اکسپریا ۱ مارک ۳، در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته است که باعث شده طراحی آن‌ها زیباتر از مدل معمولی اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس باشد. نسل جدید این گوشی‌ها اکنون کمی کوتاه‌تر شده، هرچند سنگین‌تر از مارک ۲ است.

هر چهار دیوایس لبه‌های گرد و ظاهر بلند و کشیده‌ای دارند و نسبت تصویرر ۲۱:۹ را ارائه می‌کنند. دو مدل ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ مثل پرچمداران اکسپریا گواهی IP65/68 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب، گرد و غبار ارائه می‌کنند. این درحالیست که مدل‌های اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس فاقد چنین گواهی هستند.

نمایشگر

  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: ۶ اینچ، اولد، فول اچ دی پلاس، نسبت ۲۱:۹، HDR
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۲: ۶ اینچ، اولد، فول اچ دی پلاس،‌ نسبت ۲۱:۹
  • اکسپریا ۱۰: ۶ اینچ، ال سی دی، فول اچ دی پلاس، نسبت ۲۱:۹
  • اکسپریا ۱۰ پلاس: ۶.۵ اینچ، ال سی دی، فول اچ دی پلاس، نسبت ۲۱:۹

دو مدل Xperia 10 III و Xperia 10 II با یک نمایشگر ۶ اینچی عرضه شده‌اند که مشابه اکسپریا ۱۰ معمولی است. البته ابعاد نمایشگر در مدل اکسپریا ۱۰ پلاس کمی بزرگ‌تر بوده و به ۶.۵ اینچ می‌رسد؛ ولی همگی رزولوشن فول اچ دی پلاس را ارائه می‌کنند.

مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با مارک ۲ و اکسپریا ۱۰

سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۲

اما فناوری پنل در دو مدل مارک ۲ و ۳ با مدل اکسپریا ۱۰ معمولی و پلاس متفاوت است. درست مثل اکسپریا ۱ مارک ۳، دو مدل اکسپریا ۱۰ مارک ۳ و ۲ هم به یک نمایشگر OLED مجهز هستند که می‌تواند رنگ‌های شاداب‌تر و مشکی عمیق را ارائه کند. اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس هر دو از نمایشگر LCD استفاده می‌کنند. تنها تفاوت بین نمایشگ دو مدل مارک ۳ و ۲، اضافه شدن پشتیبانی از استاندارد HDR به مدل جدیدتر است.

هر چهار دیوایس نسبت تصویر ۲۱:۹ را ارائه می‌کنند و نرخ تازه‌سازی آن‌ها نیز ۶۰ هرتزی است. این درحالیست که گوشی‌های اکسپریا ۵ مارک ۳ و ۲ و اکسپریا ۱ مارک ۳ همگی به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی تجهیز شده‌اند.

سخت افزار و مشخصات فنی

  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳: کوالکام اسنپدراگون ۶۹۰ جی، شبکه 5G، رم ۶ گیگ،‌ حافظه ۱۲۸ گیگ، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • اکسپریا ۱۰ مارک ۲: کوالکام اسنپدراگون ۶۶۵، رم ۴ گیگ، حافظه ۱۲۸ گیگ، باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • اکسپریا ۱۰: کوالکام اسنپدراگون ۶۳۰، رم ۳/۴ گیگ، حافظه ۶۴ گیگ، باتری ۲۸۷۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • اکسپریا ۱۰ پلاس: کوالکام اسنپدراگون ۶۳۰، رم ۴/۶ گیگ، حافظه ۶۴ گیگ، باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

همانطور که از یک دیوایس نسل جدید انتظار می‌رود، گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ در سخت افزار نسبت به سه مدل نسل قبل پیشرفته‌تر است. این گوشی از چیپست اسنپدراگون ۶۹۰ جی کوالکالم قدرت می‌گیرد و ۶ گیگابایت رم را ارائه می‌کند. حضور این چیپست بدان معناست که میان‌رده جدید اکسپریا یک گوشی 5G است و این اتفاق برای نخستین بار در خانواده اکسپریا ۱۰ رخ می‌دهد.

مقایسه سونی اکسپریا ۱۰ مارک ۳ با مارک ۲ و اکسپریا ۱۰

سونی اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس

اکسپریا ۱۰ مارک ۲ از پردازنده قدیمی‌تر اسنپدراگون ۶۶۵ قدرت می‌گیرد که ۴ گیگابایت رم آن را همراهی می‌کند. دو مدل اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس نیز به اسنپدراگون ۶۳۰ و ۳ گیگابایت رم در مدل معمولی و ۴ گیگابایت رم در مدل پلاس مجهز هستند. حافظه داخلی هر دو این‌ها نیز ۶۴ گیگابایتی است، اما دو مدل مارک ۲ و ۳ حافظه ۱۲۸ گیگابایتی دارند.

سه گوشی اکسپریا ۱۰ مارک ۲، ۱۰ و ۱۰ پلاس همگی از کارت حافظه میکرو اس دی پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید فضای ذخیره‌سازی در مدل مارک ۲ را با این کارت حافظه تا ۱ ترابایت افزایش دهید، اما محدودیت ارتقاء حافظه در مدل ۱۰ و ۱۰ پلاس اجازه نمی‌دهد این فضا از ۵۱۲ گیگابایت فراتر برود. هنوز سونی تأیید نکرده است که آیا اکسپریا ۱۰ مارک ۳ هم از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

از نظر ظرفیت باتری هم اکسپریا ۱۰ مارک ۳ برنده‌ی این مقایسه است. این گوشی یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را ارائه می‌کند که در مقایسه با باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمتر ساعتی مدل مارک ۲، باتری ۲۸۷۰ میلی‌آمپر ساعتی مدل ۱کسپریا ۱۰ و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی اکسپریا ۱۰ پلاس ظرفیت به مراتب بالاتری است. همه‌ی این گوشی‌ها از فناوری‌های مدیریت باتری و مصرف بهینه انرژی سونی مثل Stamina Mode برخوردارند. اما مدل تازه معرفی شده Xperia 10 III یک قابلیت جدید محافظت از باتری را نیز ارائه می‌کند.

دوربین

  • اکسپریا ۱۰ مارک ۳ و مارک ۲: سه‌گانه، سلفی ۸ مگاپیکسلی
  • اکسپریا ۱۰: دو‌گانه، سلفی ۸ مگاپیکسلی
  • اکسپریا ۱۰ پلاس: دوگانه، سلفی ۸ مگاپیکسلی

دوربین یکی دیگر از بخش‌هایی است که مدل‌های مارک ۲ و ۳ در آن حداقل روی کاغذ نسبت به مدل معمولی و پلاس اکسپریا ۱۰ برتر هستند. این گوشی‌ها از دوربین سه‌گانه پشتی برخوردارند که شامل حسگر فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، حسگر عریض ۱۲ مگاپیکسلی و یک حسگر ۸ مگاپیکسلی تله فوتو می‌شود. این دو، حالت شب نرم افزاری را هم ارائه می‌کنند.

در آن سو اکسپریا ۱۰ از دوربین دوگانه‌ای شامل حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، در حالی که اکسپریا ۱۰ پلاس نیز از دو حسگر ۱۳ و ۸ مگاپیکلی روی قاب پشتی خود برخوردار است. هر چهار گوشی دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی را نیز ارائه می‌کنند.

قیمت

سونی هنوز قیمت Xperia 10 III را اعلام نکرده است. هرچند بعید است فاصله قیمتی زیادی با اکسپریا ۱۰ مارک ۲ که ۳۱۹ پوند در بریتانیا فروخته می‌شود، داشته باشد. دو مدل اکسپریا ۱۰ و ۱۰ پلاس نیز سال ۲۰۱۹ با قیمت ۲۹۹ و ۳۴۹ پوندی عرضه شدند که البته در حال حاضر می‌توانید با قیمت پایین‌تری آن‌ها را خریداری کنید.

جمع‌بندی

سونی در سال ۲۰۲۰ به جای دو گوشی میان‌رده، ترجیح داد یک گوشی را وارد بازار کند که نکته‌ی مثبتی بود. همین رویه را در سال ۲۰۲۱ هم در پیش گرفت و در عین حال پشتیبانی از شبکه 5G و برخی ویژگی‌های خوب دیگر را هم به آن اضافه کرد.

اکسپریا ۱۰ مارک ۳ از یک پردازنده مدرن‌تر، شبکه 5G، پشتیبانی از HDR و یک باتری بزرگ‌تر برخوردار است که برتری‌های آن نسبت به نسل گذشته هستند. این گوشی حداقل روی کاغذ دوربین‌های بهتری نیز دارد و طراحی آن در مقایسه با اولین نسل اکسپریا ۱۰ زیباتر است.

سونی هنوز قیمت این مدل جدید را اعلام نکرده است،‌ ولی امیدواریم که افزایش قیمت زیادی نسبت به نسل گذشته پیدا نکرده باشد. ضمن اینکه اگر شبکه 5G و HDR برای شما اهمیتی ندارد، می‌توانید اکسپریا ۱۰ مارک ۲ را با قیمت پایین‌تری تهیه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهترین و زیباترین گوشی اندرویدی 2021همین گوشی هست