تراشه نورالینک

نگرانی از فروش افکار خصوصی انسان‌ها به وسیله تراشه نورالینک

آزمایش جدید ایلان ماسک یعنی کاشتن تراشه نورالینک در مغز یک میمون باعث ایجاد نگرانی‌هایی مبنی بر فروش افکار خصوصی انسان در آینده شده است.

به تازگی ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت نورالینک فیلمی را از یک میمون به انتشار رسانده است که تراشه‌ای در مغز آن کار گذاشته شده است و  این حیوان را قادر می‌سازد تا فقط با قدرت فکر کردن بازی کامپیوتری پونگ را انجام دهد که منجر به نگرانی عده‌ای از افراد شده است.

این آزمایش یعنی قرار دادن تراشه نورالینک در مغز میمون، شک و تردیدهایی در دانشمندان و علاقه‌مندان به وجود آورد و آن‌ها بر این عقیده بودند که این فناوری جدید نیست. نسخه‌ قابل مقایسه با این آزمایش در سال 2002 صورت گرفت که گروهی از محققان به یک میمون کمک کردند تا با تکیه بر قوه تفکر یک نشانگر را روی صفحه کامپیوتر جا‌به‌جا کند. این‌کار با رمزگشایی چندین نورون قشر حرکتی مغز میمون و تبدیل آن به سیگنال‌های قابل تشخیص انجام شد. این تحقیق شباهت زیادی به فیلم منتشر شده توسط ایلان ماسک دارد.

به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد شرکت‌های خصوصی رسانه‌های اجتماعی و احتمال فروش اطلاعات انسان‌ها توسط این شرکت‌ها به شخص سوم در جهت به دست آوردن سود، عده‌ای از افراد نگران هستند که تراشه نورالینک هم روزهای بد دیگری را به وجود بیاورد که در آن به حریم خصوصی کاربران، اطلاعات آن‌ها و اصول اخلاقی زیست‌پزشکی افراد تجاوز شده و این اطلاعات به هر شخصی که ماسک بخواهد فروخته شوند و تنها کاری که کاربران می‌توانند انجام دهند مشاهده سود شرکت نورالینک باشد. اما آیا علوم اعصاب و اتصال مغز و کامپیوتر با همان سرعتی که نورالینک عنوان می‌کند در حال پیشروی است؟

تراشه نورالینک باعث نگرانی دانشمندان شده است

تراشه نورالینک

پروفسور آنا وکسلر (Anna Wexler) از قسمت اخلاق پزشکی و سیاست‌های سلامت دانشگاه پنسیلوانیا اظهار می‌کند من شک دارم که در آینده نه چندان دور دستگاه‌های دقیق که فکر انسان را می‌خوانند ساخته شوند. علم اعصاب در اندکی از عملکرد مغز و از آن کمتر توانایی رمزگشایی فعالیت‌های مغز دارد. با این وجود نمی‌توان پیشرفت‌های روز افزون شرکت نورالینک را نادیده گرفت.

در واقع ایده کنترل یک نشانگر توسط میمون یا انسان ایده‌ تازه‌ای محسوب نمی‌شود. اما نورالینک پیشرفت‌های فنی چشم‌گیری داشته که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به ساخت دستگاه بی‌سیم و کاشت موفقت‌آمیز الکترودهایی در مغز میمون اشاره کرد. ماسک با تقلید از محققان در اوایل سال 2000 توقع دارد که تراشه نورالینک بتواند به افرادی که دچار مشکلات عصبی هستند کمک کند یا حتی هوش انسان و هوش ماشینی را مخلوط کند و یک ابرانسان بسازد.

ممکن است در رابطه با خطر کامپیوترهای ذهن‌خوان اغراق شده باشد

وکسلر بیان کرد چیزی که باعث نگرانی من می‌شود ادعاهای اشتباه است. کارمندان نورالینک، دانشمندان و مهندسانی هستند که مشغول به توسعه دستگاهی هستند که اهداف پزشکی دارد. با این وجود بنیان‌گذار این شرکت علاقه دارد تا ادعاهای بزرگی را مانند درمان تمام بیماری‌ها و ترکیب انسان و هوش مصنوعی مطرح کند. حتی اگر نورالینک ایلان ماسک به موفقیت بزرگی در زمینه فناوری دست پیدا کند باید ما همچنان با پیامدهای اجتماعی دستگاهی که توانایی خواند ذهن را دارد مقابله کنیم.

سوزان اشنایدر (Susan Schneider) روانشناس شناختی و فیلسوف در ایمیلی به روزنامه Observer اظهار کرد من در حالی که برای کاربردهای درمانی تراشه نورالینک برای آن دسته که مشکلات ذهنی و حرکتی دارند هیجان‌زده‌ام، اما نگران گسترش بیش از حد آن در آینده نیز هستم. بدون وجود مقررات مناسب، ‌افکار درونی شما و اطلاعات زیست‌سنجی شما می‌تواند به فروش برسد و این احتمال وجود دارد که مردم در آینده برای ادامه شغل خود مجبور به استفاده از این تراشه‌ها شوند.

آزمایش شرکت نورالینک روی حیوانات انتقاد گروه‌هایی مانند بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران را در پی داشت؛ ‌اما پیشرفت‌های اساسی از زمان نخستین آزمایش ارتباط مغز و کامپیوتر روی میمون‌ها در دهه‌ها قبل و هم‌اکنون مشخص می‌سازد که ماسک یا هر شخص دیگری چقدر به تحقق مفهومی مانند نورالینک و رساندن آن به پتانسیلی که قولش را داده‌اند نزدیک شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*