تولید خودرو خودران

طراحی و تولید خودرو خودران در کشور کلید خورد

محققان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یک شرکت دانش بنیان با مشارکت دانشگاه تهران در پی طراحی و تولید خودرو خودران در داخل کشور هستند.

علی رسول زاده، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان طی مصاحبه‌ای بیان کرد که کشورهای پیشرو و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ماشین‌های خودران، جایگاه کنونی خود را مدیون تصمیم‌های درست مدیران دهه‌های گذشته می‌دانند، زیرا در واقع بذر هوش مصنوعی و صنایع هوشمند در دهه‌های گذشته در این کشورها کاشته شده و با توسعه نرم افزارهای هشدار دهنده و نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان دستیار راننده آغاز شده است. این نرم افزارها به کمک ابزارهای یادگیری تقویتی قوی‌تر شده‌اند و هم‌اکنون در اتومبیل‌های فوق پیشرفته خودران به‌ کار گرفته می‌شوند. سیستم هوشمندی که در این خودروها به کار گرفته می‌شود، در حقیقت راننده هوشمند این ماشین‌ها است.

رسول زاده خاطر نشان کرد که در راستای داخلی‌سازی این فناوری در صنعت خودرو، باید طراحی‌هایی انجام دهیم که از یک طرف با جدیدترین دستاوردهای دنیای فناوری هماهنگ بوده و از طرف دیگر، کاربری و با بافت‌ بومی و جغرافیایی کشور مطابقت داشته باشد. توسعه در حوزه خودرو خودران گام بلند دیگری است که در حوزه توسعه صنایع هوشمند در حال تحقق است.

خودرو خودران

 ورود به دنیای تولید خودرو خودران در ایران

در همین راستا، صنعتگران با مشارکت مراکز دانشگاهی و متخصصان زبده علوم کامپیوتر و های تک، همکاری‌های دو جانبه‌ای را برنامه‌ریزی کرده‌اند. تحقق این پروژه می‌تواند نوید بخش هوشمند‌سازی صنایع مادر و ورود به دنیای تولید وسایل نقلیه خودران باشد.

وی بیان این که به همین علت قصد کردیم خودرو خودران را با مشارکت دانشگاه تهران طراحی و تولید کنیم، عنوان کرد که فاز نخست این مشارکت که مرحله تحقیق و توسعه در حوزه کمک راننده خودران است، از اسفند سال 1399 آغاز شده و پیاده‌سازی و انجام کامل این پروژه در قالب یک پروژه دو ساله برنامه‌ریزی شده است.

در همین راستا، مهندسان هوش مصنوعی و متخصصان یادگیری ماشین در مرکز هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان، جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه توسعه و طراحی خودرو خودران را مورد بررسی قرار داده و استخراج می‌کنند و مطابق با این دستاوردهای پژوهشی به تجهیز صنعت‌گران می‌پردازند.

قسمتی از خدماتی که در این دوره دو ساله تعریف و در قالب سرویس‌های هوشمند ارائه خواهد شد شامل تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و تشخیص مانع و فاصله از اشیای اطراف می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که رفتار عابر پیاده، تشخیص قصد عابر پیاده، پیاده‌سازی سخت افزاری، پایش وضعیت جاده (تشخیص مسیر، تشخیص لاین، تشخیص اتومبیل‌های دیگر و وضعیت آن‌ها)، پایش وضعیت راننده (هوشیاری و خواب آلودگی)، توسعه عاملان خودران بر پایه فناوری یادگیری تقویتی و… از عوامل دیگری است که در طراحی خودرو خودران در نظر گرفته شده است.

مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان با دارا بودن سرمایه انسانی متخصص و زیرساخت‌های قوی و توان پردازشی، بستر قدرت‌مندی به منظور حرکت در حوزه هوش مصنوعی دارد. همکاری دو جانبه دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه تهران  و این شرکت دانش بنیان در جهت طراحی خودرو خودران زمینه تجهیز صنایع خودروسازی را فراهم می‌کند تا از مکانسیم یادگیری تقویتی هم به عنوان مغز کنترل‌گر اتومبیل بهره ببرند.